75 godina Penguin books
Radiosarajevo.ba
Ilustracija
Mladi engleski urednik Allen Lane 1934. godine vraćao se vozom iz posjeta Agathi Christie.Tražio je nešto što bi mu skratilo vrijeme do Londona, ali na stanici nije mogao kupiti ništa osim novina i knjiga koje ga nisu zanimale. Dogodilo mu se prosvjetljenje: zašto ne bi izdavao kvalitetne knjige manjeg formata, mekog uveza, atraktivnog izgleda, koje bi bile dovoljno jeftine da si ih svi mogu priuštiti i koje se ne bi prodavale isključivo u knjižarama, nego i na željezničkim stanicama, kioscima, automatima, pa i u velikim lancima prodavnica.
Prvi milion knjiga
Osnovao je izdavačku kuću Penguin i jefino kupio prava od drugih izdavača uvjerenih da se Lane sprema na samoubilačku misiju. U martu 1936., godinu dana nakon što je pokrenuo biznis, Lane je otvorio šampanjac kojim je proslavio prva tri miliona štampanih primjeraka sa logom Penguina. George Orwell tom je prilikom rekao: “Penguinove knjige daju izuzetnu vrijednost za šest penija. Toliko izuzetnu da bi se drugi izdavači, kad bi imali pameti, trebali udružiti i uništiti ih”. Tako glasi jedna od najpoznatijih legendi savremenog izdavaštva.
Decenijama kasnije slavi se 75. godišnjica najpoznatijeg svjetskog izdavača džepnih knjiga, koji je svojim uspjehom najviše uticao na popularizaciju meko ukoričenih izdanja i tako izvršio revoluciju u izdavaštvu. Izdavač koji se tako uspješno poigrao kontrastima visoko i nisko, svoje rođendane voli slaviti narodski bučno, ne štedi novac i pobrine se da za to svi čuju. Kada se slavila 60. godišnjica Penguin Classic, kultne biblioteke malih crnih knjiga, što je vjerovatno najuspješniji brand u historiji svjetskog izdavaštva, pokrenuli su agresivnu kampanju, ali im se desio i gaf. Naime, odlučili su se za ediciju Designer Classics na kojoj su angažovali slavne dizajnere i umjetnike: Manolo Blahnik, Sam Taylor-Wood, Paul Smith, Ron Arad i grafički dvojac Fuel radili su deluxe izdanja svojih miljenika, a njihove knjige prodavali su po cijeni od 100 funti.
Slavlje u podružnicama
U recesijskim godinama takav tip ekstravagancije teško da bi prošao, ali svoju godišnjicu, poručuju iz Penguina, dostojno će obilježiti u svakoj od podružnica. Australska podružnica objavit će tako 75 novih izdanja najomiljenijih klasika, a osmišljena je i slavljenička računarska igrica. Američka podružnica uposlila je majstore tetovaže da osmisle naslovnice šest knjiga iz edicije Penguin Classic, a cijele godine održavaju se i čitanja bestseler autora uz poseban automobil, presvučen u Penguinove boje.
U Londonu će reizdati ključne knjige 50-ih, 60-ih, 70-ih i 80-ih, naslove koji su u svoje doba bili “skandalozni, bestseleri ili jednostavno krivo shvaćeni”, a utjelovili su duh vremena. Angažirali su umjetnike i vodeće dizajnere, a predgovore pišu popularni autori današnjice - Nick Hornby, Helen Dunmore, Ali Smith i Will Self.
Udvostručen prihod
U Penguinu imaju i šta slaviti. Kompanija, sada u vlasništvu izdavačkog diva Pearson, prijavila je rezultate prvog polugodišta: u prvih šest mjeseci prodali su knjiga u vrijednosti od 493 miliona funti te zabilježili rast prodaje od devet posto, a profit im se udvostručio. Imajući na umu da je ovo prva finansijska kriza koja je ostavila traga na izdavaštvu, rezultati su impresivni. Inovativnost poteza Allena Lanea, odlikovanog viteškom titulom za doprinose kulturi, danas je dosta teško shvatiti. Meki uvez, pogotovo za beletristiku, danas je gotovo pa standard. U Laneovo vrijeme meke korice simbolizirale su šund literaturu i bilo je nezamislivo da se kvalitetne knjige mogu kupiti po po cijeni od kutije cigareta. Laneovi urednici nametnuli su i standarde u oblikovanju knjiga i pokazali da i tzv. ozbiljna literatura itekako može biti komercijalna. Objaviti knjigu u njihovom izdanju i dalje je važna potvrda autorskog uspjeha, posebno za književnike van engleskog govornog područja. Ili, kako je to rekao Malcolm Bradbury: “Kad su mi objavili knjigu u izdanju Penguina, shvatio sam to kao korak prema kanonizaciji”.
Etapa na izdisaju
Logo se tokom godina mijenjao: slavni pingvin je malo gledao u jednu, malo u drugu stranu, neko vrijeme je čak i plesao. Kako kaže u Penguinu, izuzev loga, sve drugo ostalo je isto: "Biti hrabar i inovativan, dostupan svima. Razina kvalitete i dizajn, poštovanje tradicije - s tim se nikad nismo usudili eksperimentisati".
Krizom se, tvrde, ne opterećuju. "Ljudi još kupuju knjige. To posebno vrijedi za dječje knjige", poručuju.
Masovni paperback obilježio je jednu eru u izdavaštvu. Stručnjaci tvrde da je ta etapa sad na izdisaju i slijedi ona elektronskih knjiga.
Na tu temu, iz Penguina pragmatično objašnjavaju:
"Morate dati konzumentima ono što žele, a ako su to e-knjige sa video i audiosadržajem, onda će im to Penguin dati. Elektronske knjige i digitalni sadržaj postaju sve važniji dio izdavaštva. Čitaocima budućnosti te će knjige vjerojatno biti glavni format. Svejedno, fizička knjiga uvijek će imati sentimentalnu vrijednost. Sumnjamo da će ljude ikad napustiti ta potreba da ih posjeduju.
jutarnji.hr/radiosarajevo.ba
Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.