Da li su nam zaista potrebne biciklističke kacige?
U Banjaluci će se u subotu 10. decembra održati okrugli sto pod kontraverznim nazivom Zašto je biciklistička kaciga loša po zdravlje? u organizaciji Centra za životnu sredinu i Evropske biciklističke federacije (ECF).
Član 102. Zakona o bezbjednosti u saobraćaju na putevima BiH.
Vozač bicikla, mopeda, lakog motocikla, motocikla, tricikla, lakog
četverocikla ili četverocikla i osobe koje se prevoze tim vozilima
moraju pravilno rabiti zaštitnu kacigu za vrijeme vožnje, a u razdoblju
od prvog sumraka do potpunog svanuća, kao i danju u slučaju smanjene
vidljivosti, vozač bicikla mora pravilno rabiti i svjetloodbojni prsluk.
Kako je za Radiosarajevo.ba rekao Tihomir Dakić ispred Centra za životnu sredinu, organizatori okruglog stola insistiraju na promjeni zakona o nošenju kaciga.
Kacige, kako su pokazala brojna istraživanja, su efektne isključivo u slobodnom padu i pri manjim brzinama, dok prilikom sudara i većih brzina one gube svoju funkciju, a često mogu izazvati i neke druge povrede, kao što su povrede vrata.
Osim toga, po mnogima, kacige su neugodne za nositi.
Spriječiti nesreće, a ne ublažavati njihove posljedice
Njihovi stavovi se temelje i na tome da bi se zakoni trebali fokusirati na sprječavanju nesreća, a ne na ublažavanju povreda koje su posljedica tih nesreća.
"Ne smije se dozvoliti skrivanje vladajućih struktura iza ovog zakona i njihovog opstruiranja izgradnje biciklističkih staza", rekao je za naš portal Dakić koji je dodao da je, po njihovom istraživanju, banjalučka policija najstrožija u realizaciji ovog zakona.
"Policija doslovno ganja bicikliste koji ne nose kacige. Upravo iz ovog razloga veliki broj građana odustaje od ovog, najjeftinijeg i ekološki najprihvatljivijeg vida transporta i odlučuje se za javni gradski prijevoz ili automobile, što stvara nove probleme za grad", dodao je Dakić.
Stoga je prijedlog ove organizacije da se u izmjenama i dopunama zakona unese da se kaciga preporučuje, te da reflektirajući prsluci budu obavezni samo van naseljenih mjesta.
Evropska biciklistička federacija za ukidanje Zakona
Po istraživanju koje je Centar za životnu sredinu sproveo na 25 evropskih zemalja, Bosna i Hercegovina je jedina država gdje je nošenje kaciga zakonom obavezno za sve uzraste.
Prema podacima ECF-a, što je veći broj biciklista, manji je procenat nesreća. Tako je u Holandiji i Danskoj koje prednjače po broju biciklista, broj nesreća najmanji. Interesantno je da baš u ovim zemljama nošenje kaciga nije obavezno, čak ni kod najmlađih učesnika. Razlog je svakako i taj da u tim zemljama postoji saobraćajna kultura koja podrazumijeva ravnopravnost biciklista u prometu, što kod nas nije slučaj.
Giro di Sarajevo za djelimičnu izmjenu zakona
Zanimao nas je stav Udruženja građana Giro di Sarajevo po ovom pitanju.
"Mi smo pozvani na ovaj okrugli sto, ali iz privatnih razloga nismo u mogućnosti prisustvovati. U udruženju smo na tu temu i naš stav je da promjena zakona nije loša ideja. Ipak, mišljenja smo da se zakon ne treba u potpunosti ukinuti, već da on bude obavezujući samo prilikom vožnje bicikla po cesti, zajedno sa automobilima. Što se tiće drugih površina, dakle trotoara, biciklističkih staza, tu bi trebalo ostaviti opciju da biciklista sam odluči da li će koristiti kacigu ili ne", rekao je za Radiosarajevo.ba Nisad Selimović, predsjednik Giro di Sarajevo.
Giro di Sarajevo: Hoćemo staze!
Iz ovog udruženja preporučuju korištenje kaciga.
"Privatno smo bili svjedoci nesreća koje su mogla znatno gore završiti da biciklista nije nosio kacigu. Zbog našeg mentaliteta možda je ovaj zakon jedini način da kod biciklista probudi svijest o nošenju zaštitne opreme", dodao je Selimović za naš portal.
Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.