Novi val je bio gay
U jednoj od scena kultnog filma The Velvet Goldmine, Christian Bale masturbira nad fotografijom Briana Sladea, vjerne kopije vizuelno savršene personae Davida Bowie-a. Vrhunac scene je, zapravo, prekinut; u ključnom momentu u sobu ulazi njegova homofobna majka, koja od silnog homofobnog šoka, stavlja ruku na homofobna usta.
Tako je, prema predanju Todd Haynesa, genijalni Ziggy Stardust palio i žario kolektivnom maštom ormaruša i poneke žene diljem zapadnog svijeta, dok je, nešto južnije i puno istočnije, jugoslavenska omladina čekala plimu koja će ju zapljusnuti par godina kasnije: novi val je donio nove grupe, novi zvuk i tematizirao ono što se dotad nije tematiziralo, ali prakticiralo definitivno jeste, kao i u svim ostalim dijelovima plave planete i u svim historijskim periodima, pa zasigurno i za vrijeme Kulina bana.
Homoseksualni (pod)tekst je, u synthpop pjesmama ranih 80tih bio i ostao; oni koji su se plašili iznenadnog ulaska u sobu stidljivo su cupkali nogom po ćoškovima diskoteka, a hrabri su najčešće bili i lukavi, pa su zaključavali vrata sobe. Hrabrih je, dakle, bilo po sobama, ali ne i na ulicama.
Uporno prisustvo nostalgičnih tonova u našem društvenom okruženju u svakom ozbiljnom kafanskom razgovoru o popularnoj kulturi 80tih godina u Jugoslaviji, koegzistira s nešto drugačijom mitologizacijom prošlosti, koja ne nastoji — poput ove prve — da oslika Zlatno doba, kada su svi bili ne samo ljepši i mlađi, nego i kreativniji, kretali se skoro pa na mlazni pogon, znali uživati u životu i šta već ne, već da da legitimitet drugačijem društvu i novim političkim elitama. Ako se mit svodi na mistifikaciju, ako je fantazma ili prikrivanje istine, šta se onda zaista dešavalo 80tih godina i šta je ispod ovih slojeva namaštavanja i (namjerno) iskrivljenih sjećanja?
Ako nema toga kod nas, zašto svi pjevaju o tome?
Evo par diskografskih činjenica i interpretacija podteksta: synthpop grupa Videosex je 1984. godine objavila album Videosex 84, na kojemu se, između ostalih, našla i pjesma Ana. Nije da nije postojao savršen izgovor da takvim pjesmama nema mjesta kad ima važnijih problema i prioriteta: bila je to godina Olimpijade, a dužnička kriza se produbljavala. Pored svih ovih “glasova razuma”, u javnom (medijskom) prostoru niko nije zajaukao nad refrenom u kojem se Anja Rupel pitala zašto ludo voli Anu. Nevjerovatno, ali istinito: godinu dana ranije, pjesma Moja prijateljica riječke grupe Xenia propitivala je privlačnost djevojke prema njenoj najboljoj prijateljici i ljubomoru koju je osjećala prema muškarcima koje je ova privlačila. Možda niko nije rekao Vesni Vrandečić da može biti samo ponosna na svoju lijepu prijateljicu koju žele svi muškarci, a ne izmišljati tu sad nekakve osjećaje i još pjevati na sav glas o njima. Na svu sreću, novi val nije ostao osakaćen za ove dvije catchy pjesme, koje bi danas sve tri monoteističke religijske zajednice, uz podršku njihovih podanika i društvenih konzervativaca koji – čini mi se — iskaču i iz paštete, najradije hermetički zatvorili unutar četiri zida studija za snimanje.
Da ne bi sve ostalo na (sub)tekstovima electropop pjesama, pobrinula se Slađana Milošević. Miki, miki je izvrstan primjer homoerotskog video spota sa skoro golim, mišićavim i znojnim muškarcima koji vježbaju pored bazena, ali i zbog samog kraja spota na kojem dvojica muškaraca ostaju zajedno, sjedeći na kauču, gledaju se u oči i nazdravljaju, nakon što Slađana odlazi i ostavlja svog dečka/muža/ljubavnika s mišićavim Mikijem.
Nisu ovo usamljeni primjeri, niti izuzeci od pravila: pjesme Idola (Retko te viđam sa devojkama) i Prljavog kazališta (Neki dječaci), kao i izgled i scenski nastup Olivera Mandića nam govore da je na mainstream/državnim medijima bilo moguće čuti/vidjeti uratke koji se, pa čak i vrlo jasno i otvoreno, tiču alternativnih tema, konkretno homoseksualnosti.
Dakle, ponekad je dovoljno vratiti se tridesetak godina u prošlost, pogledati par muzičkih spotova i uvjeriti se da ona druga i strašnija vrsta mitologizacije prošlosti jednom sintagmom pokušava izbrisati pedere i lezbejke, a za ove koji sada žive, pošto ne može izbrisati, ima drugo oružje: govor mržnje, diskriminaciju i nasilje.
Od informacija do znanja, a onda ćemo dalje
Informisanost nije svakodnevno upijanje polurečenica koje iskaču na dnu TV ekrana ili religiozna posjeta internetskim portalima koji postavljaju seksističke članke tipa “Da li pametne žene mogu biti i lijepe?” i ekskluzivne vijesti upakovane u najprljaviji senzacionalizam. Ona zahtjeva i refleksiju, propitivanje informacija koje nam serviraju i onog što najčešće zagriženo reprodukuju iz dana u dan.
Mediji mogu postavljati prioritete. Pojedinci u tim medijima mogu određivati o čemu će društvo misliti i o čemu raspravljati, odnosno čemu neće biti mjesta u medijima, a onda samim tim niti u javnosti. Prema teoriji spirale šutnje, ljudi će šutjeti ako budu smatrali da se njihov pogled na pojedina pitanja razilazi s općim, prezentiranim kroz mainstream medije.
Sva sreća pa danas postoje alternativni mediji.
Tekst prenosimo iz našeg prijateljskog Submagazina
Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.