Manson vs. Gaga
Piše: Gasha Miladinović za radiosarajevo.ba
U svom internet pohodu
na revije, naletila sam na informaciju
da je soundtrack zadnje Marc Jacobsove revije bila pjesma The Beautiful People
by Marilyn Manson. Prisjetih se ja tu svoje pubertetske Manson faze, poderanih
štrampli koje su se nosile na rukama, šiljaka i ostalih metala koje sam vješala
po sebi, kućnih derneka, kafanskih podruma i raznih ranih eksperimentisanja
primjerenim tim godinama. Nađem ja i svoj stari cd i počnem ponovo slušati.
Danima. Upijati riječi pjesama koje još uvijek znam napamet, ali ovaj put
shvatam malo bolje i ne tako ozbiljno. Prošle nedelje, dok sam sa
prijateljicom-najpoznatijom australijankom kovrđave plave kose u
Sarajevu-spremala obilni i masni nedeljni doručak, također smo upijale
Mansonovu muziku. Dok smo mahale glavama nad tavom i u pidžamama, moja
prijateljica je spomenula kako je kao šesnaestogodišnjakinja, ’98. godine posjetila
njegov koncert. Zajedno i odmah smo se složile kako muzika uopšte nije toliko
hardcore koliko nam se tada činila, već da se to komotno može nazvati malo
mračnijim popom. Onda je ona rekla ključnu stvar koja je inspirisala ovaj tekst:
Lady Gaga je Marilyn Manson naše dekade, s tim što je ona mnogo pristupačnija.
Lady Gaga je osvojila mainstream onako kako Manson nikada nije mogao.
Prošle sedmice, Lady
Gaga potvrdila je svoju svjetsku medijsku dominaciju kada je na dodjelu Grammy
nagrada, suptilno stigla zatvorena u ogromno jaje koje je pronijela grupa njenih
robot sluga. Iz jajeta se izlegla na sceni, samo da bi opjevala svoj novi instant
hit “Born this Way”, stvoren da postane himna svim mainstream freakovima. Njene
pjesme su masovni hitovi Euro-pop zvuka, sa velikim dance floor beatovima, koji
su je zajedno sa Rihannom i Katy Perry, lanisirali na vrhove top listi. Dok bi Gagu lako bilo otpisati kao još jedan
manufakturisani pop produkt, sa 28 miliona Facebook fanova i bilionom Youtube
posjeta koje potvrđuju njen superzvijezdani status, vizuelni elementi koje
koristi kao i tekstovi pjesama upiru u otuđenost osjećaja jednog outsidera, na
vrlo sličan način kojim se koristio i Manson. Tekstovi njihovih pjesama očito se obraćaju odbačenim tinejdžerima, za
koje i Gaga i Manson tvrde da u bili u srednjoj školi. Naravno, prije Mansona
bili su i mnogi drugi kao što su Alice Cooper ili David Bowie, koji ne samo da
su pjevali o osjećaju društvene otuđenosti
već su to komunicirali kroz radikalne vizuelne elemente i performanse. U
slučaju svih pomenutih izvođača ništa nije slučajno, niti proizvoljno -način na
koji pričaju u intervjuima, način na koji se kreću i izvode svoje nastupe; u
suštini kreacija njihove persone je njihov najveći performans.
Uprkos šljaštavom i
prezasićenom pop svijetu koji nas okružuje, živimo u teškim i mračnim vremenima
panike i sveopšte krize. Što bi moja australijanka rekla- ljudima je potrebno
da izraze svoj Id sada više nego ikada (googlajte Freuda za više informacija).
U slučaju Mansona i Gage, potisnuti dio našeg društva predstavljen je kroz
vizualne elemente i tekstove pjesama, dok je sama muzika relativno benigna, te
dopušta nesmetano radio emitovanje, odnosno subverzivu pop manipulaciju.
Marilyn Manson se
koristio Antikrist asocijacijama, te
predvidivo inspirisao masivnu odbojnost u američkom društvu. Uzimajući svoj
pseudonim od jedne od najslavnijih i jedne od najozloglašenijih ikona 20.
stoljeća, Marilyn Monroe i Charles Mansona, on i njegov bend eksplodirali su na
muzičkoj sceni sredinom 90ih godina na opšti šok i horor religiozne Amerike.
Njegov hiperstilizirani gotski look, zajedno sa pomno konstruisanim
performansima stvorili su legiju obožavatelja, ali i ljutih protivnika.
Izdavanjem drugog albuma Antichrist
Superstar 1996. godine, koji se prodao u 7 miliona kopija, postao je ikona
nepopularnih tinejdžera i outsidera širom svijeta. Sa tekstovima poput “I never really hated the ‘one true God’, But the god of the people I
hated”, njegova “mračna” i
“satanistička” strana shvaćene su bukvalno i postao je javni neprijatelj broj
jedan. Imajući u vidu njegove vrlo inteligentne manire, te posmatrajući njegov život i djelo kao
totalni performans, suptilnosti su se u očima mase izgubile.
{youtube}http://www.youtube.com/watch?v=Rl6fyhZ0G5E{/youtube}
Ono što je vrlo
zanimljivo je to da Lady Gaga koristi skoro identične vizuelne elemente kao
Manson-krst u plamenu (ne smijemo se ovdje ne prisjetiti i Madonne) ili to što
često na kraju svojih nastupa bude prekrivena krvlju. Međutim Gaga ima
savezinka kojeg Manson nikada nije imao: modnu industriju. Dok Mansonovi
dlanovi (i oči) stigmatično krvare u svakom mračnjačkom spotu, Gaga je
blještava, ispolirana i najvažnije- brendirana velikim dizajnerskim
imenima. Kao što svi znamo, moda može
sve učiniti prihvatljivim. Dovoljno je samo pogledati Zoolander da vam bude
jasno da modnu industriju čine freakovi.Freakstvo se slavi, jer prodaje
novine i stvara neophodnu hajku. Iznad svega, to je industrija i kako Manson
kaže u svojoj pjesmi the Dope Show, “They love you when you’re on the cover and
when you’re not, they love another”. Ironija leži u tome što moda stvara vizuale i
trendove koje bi “mainstream” trebao imitirati-za isti onaj mainstream koji “muči” one koji se ne uklapaju u kalup, te ih čini
outsiderima. Jedinstvenost koja se slavi u modi društvo često odbacuje, te za
likove poput Mansona i Gage stvara armiju rezonantnih sljedbenika.
Lady Gaga bukvalno regrutuje vojsku svojih outsidera, tvrdeći u zadnjem američkom Vogue izdanju kako je ona za svoje fanove “isprika za istraživanje identiteta”. Besramno je posudila i prisvojila Michael Jacksonovu koreografiju, odnosno poznati Thriller pokret kao svoju prepoznatljivu frazu/pokret zahtijevejući od svoje vojske “Malih Čudovišta” da “podignu svoje kandže”. Njen zadnji single, “Born this Way” već je internacionalni broj jedan. Muzički, to je možda njena najmanje progresivna pjesma u kojoj ona moli svoje sluštalje da budu to što jesu, jer su prelijepi upravo onakvi kakvi su (Za sličan ili isti efekat podizanja samopouzdanja i vjere u sebe izgooglajte riječi pjesama ‘Beautiful’ by Christina Aguilera, ‘I will survive’ by Gloria Gaynor ili se pridružite online podršci koju vode Oprah ili Dr. Phil). Iz nekog nepoznatog i začuđujučeg razloga, Mansonove himne sa tekstovima poput “I don’t like the drugs, but the drugs like me” ili “I’m a teen distortion, Survived abortion, A rebel from the waist down”, nemaju isti spiritualni i afirmativni uticaj na mainstream.
{youtube}http://www.youtube.com/watch?v=kZwxOQIp-sY{/youtube}
Uprkos ovoj minornoj
razlici u lirskom izričaju, njihova poruka solidarnosti za sve koji se osjećaju
kao outsideri u svojoj okolini je identična. Jedina razlika je u tome što je
Gagina poruka umotana u glamuroznu fantaziju šljokičaste krvi, dok je Marilyn
Manson odabrao mračniju viziju krvi koja lako uzrujava. Niko javno ne govori
kako Gaga vrši uznemirujući uticaj na tinejdžere, dok je Manson bio lično
optužen za svaki nasilni zločin koji je neki tinejdžer počinio 90ih godina.
Finalno, najveća
paralela leži u umjetnosti njihovog peroformansa (Manson je čak bio i gost na
Gaginom remixu pjesme ‘Love Game’). Ovo nisu persone koje oni ostavljaju kada
siđu sa bine. U njihovim intervjuima, očito je da oboje posjeduju karizmu koja
u stvarnom životu nikoga ne ostavlja ravnodušnim, ne samo svojim dramatičnim
outfitima, već inteligencijom, kompleksnošću i svojom preciznom vizijom. Ovo
nisu slučajne zvijezde. Na Marc
Jacobsovoj reviji manekenke su šetale uz tekst “Hey
you, what do you see? Something beautiful, something free?”. Gaga opet pjeva “Fashion, put it all on me. I
am anyone you want me to be”. Sa svojim hiper realizovanim i požrtvovanim
performansima, šta su oni? Ako ništa drugo, oni su konstantna, živa modna
revija.
Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.