Od zvijezda do dna: 25 modela automobila koji više ne postoje

1
Radiosarajevo.ba

Pokretanje i održavanje autobiznisa nije nimalo jednostavan zadatak.

Dizajniranje, konstruiranje, proizvodnja, prodaja i servisiranje automobila iziskuju hiljade ljudi i milione eura, što se uglavnom proteže u više zemalja širom svijeta.

Velike su to logističke operacije, a mnogo ovisi o tome koliko je neki model automobila popularan, piše MSN.

Lijepe vijesti iz GRAS-a: Tramvaj od Ilidže do Baščaršije ponovo u funkciji

Oldtimer na trenutak ukrao slavu SFF-a: Mamio poglede Sarajlija

Stoga ne čudi što s vremena na vrijeme pojedini automobilski brend zatvori svoja vrata i potpuno nestane.

Svaki od ovih 25 modela nekada je bila poznata po svojim automobilima, a svaka od njih je završila u stečaju, nestala ili otišla u prošlost.

Oldsmobile

Osnovao ga je neki Ransom E. Olds – krajem 19. stoljeća. Američka marka Oldsmobile bila je prvi proizvođač koji je proizvodio benzinske automobile u velikim količinama.

Kompanija koju je 1908. godine kupio novoosnovani General Motors, uživala je dugi niz godina u snažnoj prodaji srednjoj klasi SAD, sa hit modelima uključujući 442 (na slici) i Toronado.

Do 2004. godine, uprkos proizvodnji nekoliko uspješnih modela 90-ih, Oldsmobile nije ostvarivao profit i 106 godina stara marka - najstarija u Americi - je zatvorena.

Foto: autocar.co.uk: Oldsmobile

Saab

Kao i nekoliko drugih proizvođača automobila – posebno Bristol Cars – švedska marka Saab nastala je 1945. godine kako bi održala tvornice avionske kompanije nakon završetka Drugog svjetskog rata.

Nakon mukotrpnog administrativnog procesa, GM je prodao Saab kompaniji Spyker 2010. godine – samo da bi ovaj bankrotirao godinu dana kasnije.

Saabova imovina prodata je kineskoj kompaniji, ali je 2016. objavljeno da je ime mrtvo.

Foto: autocar.co.uk: Saab

Plymouth

Lansiran kao jeftina ponuda od strane b u kasnim '20-im, model Plymouth je prošao kroz mnoge faze u svoje 73 godine postojanja – od niskobudžetnih automobila koji su preživjeli Veliku depresiju, do stilskih limuzina iz 50-ih, kao što je Belvedere (na slici) na mašine za velike blokove mišića kasnih 60-ih i ranih 70-ih.

Sve do 90-ih, kada je Chryslerov inženjering za bedževe u kući uzeo drastičan danak nekada prepoznatljivoj marki. Prodaja je pala i 2001. godine je prekinuta.

Foto: autocar.co.uk: Plymouth

Rover

Rover je osnovan 1878. godine, do 50-ih i 60-ih Rover je stekao reputaciju kvaliteta i sposobnosti – od vrhunskih P3 (na slici), P4, P5 i P6 do izuzetno uspješnog Land Rovera, koji je britanska marka proizvodila od 1948.

Nažalost, kao i kod Austina, Morrisa i mnogih drugih, 1967. Rover je postao dio Leyland Motor Corporation (kasnije British Leyland) i na sličan način je patio zbog lošeg upravljanja, industrijske akcije i općeg haosa britanske motorne industrije u 70-ih.

Rover je nestalo kada je novi MG (koji ga je koristio pod licencom) bankrotirao 2005. godine.

Foto: autocar.co.uk: Rover

De Tomaso

Osnovan od strane Argentinca, pokretan američkim motorima i dizajniran i proizveden u Italiji, De Tomaso cestovni automobili nisu bili ništa ako ne međunarodni.

Slučajno su i izgledali poslovno, sa Mangustom i Panterom (na slici) koji su izazivali elitu superautomobila svojim zadivljujućim školjkama – da ne spominjemo Ford V8 performanse koji su im na raspolaganju.

Prvobitni osnivač Alejandro de Tomaso zadržao je prava na proizvodnju automobila izvan Fordovih teritorija i nastavio to činiti decenijama – iako u malom broju i ručno – sve dok nekoliko neuspjelih razvojnih napora nije poslalo kompaniju u likvidaciju 2004. godine.

Foto: autocar.co.uk: De Tomaso

Pontiac

Američka marka Pontiac nije bila bljesak: osnovana u Michiganu 1926. godine, marka je bila odgovorna za neke zaista legendarne motore tokom svog životnog vijeka – uglavnom Firebird i GTO.

Prodaja je bila velika i, iako je Firebird u velikoj mjeri nosio marku – ne malim dijelom zahvaljujući pojavljivanju u Smokeyju i Banditu i Knight Rideru – nekoliko novih modela se dobro prodavalo, uključujući Fiero.

Ošamućen nizom svjetskih minivanova napravljenih u njegovo ime i sa vlasnikom GM-om u teškim finansijskim problemima, marka je ugašena u oktobru 2010. godine.

Foto: autocar.co.uk: Pontiac

DeLorean

Vjerovatno najpoznatija (ne)poznatija marka s jednim automobilom svih vremena, DeLorean je bio živ samo sedam godina – ali je u to vrijeme proizveo jedan od najpoznatijih automobila u povijesti: DMC-12.

Osnovao ga je bivši izvršni direktor GM-a John DeLorean 1975. godine, zahvaljujući grantu britanske vlade. Osnovan je u Sjevernoj Irskoj, ali vremena su bila turbulentna od početka: bilo je mnogo kašnjenja u inženjeringu i budžetskih problema, što je dovelo do čestih problema kontrole kvaliteta.

Šteta je samo što se nije moglo vratiti u prošlost i spasiti DeLoreana: do 1982. novac je nestao i, uprkos nekim očajničkim pokušajima da se održi na površini, marka Johna DeLoreana je propala.

Foto: autocar.co.uk: DeLorean

Reliant

Na svom vrhuncu, proizvođač automobila Reliant bio je najveća marka u britanskom vlasništvu u Velikoj Britaniji. Nije loše za firmu koju su u šupi osnovala dva tipa koji su gradili trotočkaš.

U stvari, bile su to lagane mašine na tri točka koje su učinile ovu marku poznatom, a Robin od staklenih vlakana pokazao se trajnim hitom – ne samo zato što se mogao voziti bez pune automobilske dozvole.

Proizvodnja mašina Reliant nastavila se sve do 2001. godine kada je, kako su dugovi narasli, fabrika obustavila rad – iako ne prije nego što je napravljen posljednji Robin 65 da proslavi, pogađate, 65 godina proizvodnje.

Foto: autocar.co.uk: Reliant

Austin

Ah, Austin: ta najviše spojena marka automobilizma iz sredine stoljeća: osnovana 1905. od strane Herberta Austina nakon što je otišao iz Wolseleya. Uživala je veliki uspjeh između dva svjetska rata, sa pristupačnim Sedam i Ten (na slici) koji su se ozbiljno dobro prodavali za marku.

Od 1952. godine, međutim, stvari su postale prilično komplikovane: pod okriljem British Motor Corporation sa rivalom Morrisom, takođe je sklopila ugovor sa Healeyjem o izgradnji nove palete sportskih automobila.

Nakon nekog zbrkanog brendiranja BMC Mini, do 1970. marka je bila dio British Leyland Motor Corporation (BLMC), koja je postala British Leyland 1975. i obični BL 1978. godine.

Sve je to dovelo do užasnog Allegra, dosta osrednjih napora dizajniranih za značke i – uprkos pristojnoj prodaji Metroa, Maestra i Montega 80-ih – uništen je 1987. kada je Rover preuzeo vlast.

Foto: autocar.co.uk: Austin

Morris

Morris je bio titan britanske proizvodnje automobila: na čelu s legendarnim Williamom Morrisom – čovjekom koji je vjerovao u smanjenje cijena bez žrtvovanja kvaliteta – činio je više od polovine ukupne proizvodnje između dva svjetska rata.

Njegova matična kompanija držala je izvanrednu stabilnu marku – uključujući MG, Wolseley i Riley – ali Morris je zadržao vlastiti identitet, s Minorom, lansiranim 1948. godine, koji je postao najpoznatiji model marke (na slici 1000 Traveller).

Do 1952. godine, sve te marke su dovedene pod BMC zastavu, zajedno sa rivalom Austinom, što je dovelo do inženjeringa značka i kultnog Mini-ja koji je promijenio igru – prodavan i pod imenom Morris i Austin.

Na kraju, s ljudima iz Austina koji su bili zaduženi u BMC-u – koji je postao British Leyland 1975. – ime Morris nije bilo dugo za svijet i 1984. je posljednji put korišteno na van iteraciji Austinskog metroa, od svih stvari.

Foto: autocar.co.uk: Austin

Ostalih 15 modela automobila koji više ne postoje pogledajte na linku OVDJE.

Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.

/ Najčitanije

/ Komentari

Prikaži komentare (1)

/ Povezano

/ Najnovije

Podijeli članak