'Bezvremeni' kalendar

Radiosarajevo.ba
'Bezvremeni' kalendar
/ Januar by Sanja Planinić

Jedan sasvim originalan i inspirativan kalendar, promoviran 24. januara na Akademiji likovnih umjetnosti, rezultat je uspješne i nadasve nadahnjujuće saradnje između firme Igepa bh, grupe studenata Akademije likovnih umjetnosti, pod dirigentskom palicom njihovog profesora Bojana Hadžihalilovića i štamparije Grafika Šaran, te uz potporu firmi Igepa-Plana Papiri i Igepa-Cartecell.

Bezvremeno, ali kreativno

Ideja za kalendar rodila se jednog ljetnog poslijepodneva, tokom jedne od mnogobrojnih i redovnih diskusija o grafici, maštanja o dizajnu i kritici društva. U takvom filozofskom raspoloženju, inspirisanim dizajnom i vođenim potrebom za stvaranjem, ideje su se rađale jedna za drugom, a ono što je najbitnije je da su sprovedene u dijelo. Nastalo je veoma kreativno rješenje kalendara, u kome vrijeme uopšte nije bitno. Na ovom kalendaru sigurno nećete organizovati svoju radnu sedmicu ili mjesec, ali moći ćete organizovati maštu i kreativnost.

Studenti čija rješenja su izabrana su: 01&07 Sanja Planinić, 02&12 Kenan Hadžiomerović 03,04&10 Bojan Stojčić, 05,06&11 Ena Čabrić,  08 Marko Gačnik, 09 Iman Gavrankapetanović.  Stručni saradnici bili su: Ismet Lisica, Bojan Hadžihalilović, Amer Mržljak, Sandro Drinovac i Maja Ibrišimović.

Porazgovarali smo sa Majom Ibrišimović, direktoricom firme Igepa bh, te inicijatoricom projekta.

 

Radiosarajevo.ba: Otkud ideja za jedan ovako neobičan kalendar?

Maja Ibrašimović: Radim u firmi Igepa bh, jednoj od tri vodeća evropska trgovca papirom i samim tim blisko smo vezani za grafičku struku i dizajn. Pošto se bavimo grafičkom industrijom, blisko sarađujemo sa njom, stalo nam je da doprinosimo kroz svoj angažman što boljoj  kvaliteti i samoj produkciji. Postoje četiri osnovna motiva zbog kojih smo mi krenuli u ovaj projekat. Prvi motiv je proizašao iz činjenice da ja konstantno dobijam design bookove i  grafička rješenja iz Srbije i Hrvatske, te od svojih kolega iz Austrije, koji su naravno fascinantni i jako lijepi; i ni u jednom trenutku nisam pomislila da se tako nešto ne može uraditi kod nas i lično sam htjela biti u prilici otići njima, te reći i pokazati šta mi znamo i možemo. Dakle,  prvi motiv bio je prezentirati kvalitetu grafičkog stvaralaštva kod nas. Drugi motiv bio je dati malo vjetra u leđa mladim ovdašnjim dizajnerima,  koji se često osjećaju sputanim kroz složene tehnološke mogućnosti. Da li su se sami ubijedili ili pritisak realnosti guši njihove ideje i često prave kompromis na račun svoje krative. Dakle, željela sam da dizajneri ne odustaju od svojih zamisli, ma koliko one bile komplikovane i činile se zahtijevnim u prvom trenutku. Treći motiv je bio da se i same štamparije malo opuste. Štamparije kao naši osnovni kupci, i kao, na kraju krajeva, veoma bitan faktor u tom lancu od ideje do realizacije nekog grafičkog djela. Štamparije često bježe od tako zahtijevnih projekata, jer je to uvijek rizikantno-mnogo se i znanja i resursa mora uložiti, a rezultat je često upitan. Sa druge strane imamo investitore u same te projekte, koji nisu baš skloni vratolomijama. Oni su uglavnom skloni da dobiju što više promotivnog materijala za što manje novca.

Govori kroz papir

Radiosarajevo.ba: Kalendar je bio logičan slijed prethodna dva projekta, nastala 2004. i 2006.  u Hrvatskoj. 2004. godine,  a prvi  je put ugledao svjetlo dana pod nazivom Speak through paper, kada je okupljeno, tada, dvanaest najboljih dizajnera u Hrvatskoj i svako je dobio po jedan mjesec. Projekat se pokazao jako uspješan, pa je 2006. na inicijativu Udruge dizajnera Hrvatske nastao Speak through paper vol. 2.

Maja Ibrišimović: Oni su nekako stali sa tim i  ja sam sjedila sa svojim kolegama i razmišljala kako bih to voljela raditi kod nas u BiH. Sjedeći sa Bojanom Hadžihalilovićem u Fabrici,  imali smo brainstorming i ja sam spomenula kako bih voljela to raditi sa našim dizajnerima, a Bojan je predložio da to radimo sa studentima. Složili smo se na prvu, objasnili studentima o čemu se radi, te su oni dobili zadatak preko ljeta da osmisle svoje ideje koje će prezentovati u septembru. Prva prezentacija me oborila sa nogu, i ja sam se prvenstveno sebi, pa onda njima, obavezala da ću radove sprovesti u djelo.  Kada se sve sabere, komplentan proces od samog plasiranja ideje, pa do produkcije je trajao pet mjeseci. Moguće je da nije trajalo dugo, jer nije riječ o komercijalnom projektu, ali da smo imali neke rokove vjerovatno bi ih morali ispoštovati. Mislili smo kalendar završiti u novembru, te da bude prezentovan u decembru, a mi smo sada već u januaru.  Kasnije je nastupio problem, jer sam ja dobila pripremu svih rješenja, i onda je trebalo dobiti štampariju koja će to raditi. Beskrajno puno truda, beskrajno puno briga, noći i noći provedenih u štampariji, ali mislim da smo generalno svi jako puno naučili, a ono što je meni najvažnije i što bih voljela da bude rezultat ovog projekta jeste da se štamparije opuste i da se usuđuju raditi zahtijevnije stvari, te da sami investitori, kojima treba grafička promocija, počnu više praviti kompromis na račun kvantiteta, a ne kvaliteta.

Studenti postavljaju kalendar za izložbu (Foto:Denis Ruvić/Radiosarajevo.ba)

Ljepota kalendara je u tome da baš i ne možete tačno odrediti vrijeme, kojim smo svi toliko opsjednuti u brzim životima koje živimo. Samo pokušajte zamisliti, kako bi bilo da nam vrijeme zaista nije bitno. Kalendar je otvoren za različite interpretacije, i to je ono što ga čini još posebnijim.

Funkcionalnost kalendara bila je vrlo nisko na ljestvici prioriteta. Akcenat je bio na grafičkom rješenju, dobroj ideji i produkciji. Funkcionalnost sama po sebi nije smjela doći u prvi plan.

Radiosarajevo.ba: Kuda dalje putuje  ovaj kalendar?

Maja Ibrišimović: Sama komercijalizacija nije planirana, ali ćemo ga promovisati regionalno. Već je otišao u Pariz našim dobavljačima koji su rekli da će nas podržati u kontekstu povoljnije cijene papira, koji će biti korišteni u projektu. Dalje, otišao je na šest adresa u Njemačku, otišao je New York kod Mirka Ilića,  i otišao je svim marketinčkim agencijama u Hrvatskoj i Srbiji. Budući da mi vrlo blisko sarađujemo u ove tri zemlje, planirali smo ga prijaviti na lokalna i regionaolna takmičenja. Svakako,  nećemo ignorisati niti jednu priliku koja se ukaže da se što više promoviše u svrhu promocije mladih i kreativnih ljudi kod nas.

Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.

/ Najčitanije

/ Najnovije