Koncert gudačkog kvarteta SA Sinfonietta večeras u koncertnoj dvorani Cvjetko Rihtman

0
Radiosarajevo.ba
Koncert gudačkog kvarteta SA Sinfonietta večeras u koncertnoj dvorani Cvjetko Rihtman
Foto: Saopćenje / Gudački kvartet SA Simfonitetta

Sa početkom u 20. sati, večeras će u koncertnoj sali Cvjetko Rihtman bit će održan koncert gudačkog kavrteta SA Sinfonietta, a u okviru 29. Sarajevskih večeri muzike.

Koncert će biti posvećen djelima kompozitora Josepha Haydna, Sergeja Prokofjeva i Ališera Sijarića.

Haydn 1797. godine komponuje svoj posljednji ciklus od šest kvarteta op. 76. Kako tonalitet može posjedovati gotovo sinestezijske asocijacije raznolikih raspoloženja i karaktera, bilo je važno predstaviti različite tonalitete unutar svakog opusa, a posebno uključiti barem jedno djelo u molu, otkrivajući tonske opsege koje ti tonaliteti mogu ponuditi.

Video porodice Isak iz Srebrenice izazvao brojne komentare na društvenim mrežama

Video porodice Isak iz Srebrenice izazvao brojne komentare na društvenim mrežama

Riječ je o Kvintnom kvartetu u d molu koji se referira na Bachovu umjetnost fuge i na Mozartov gudački kvartet K421 posvećen Haydnu. Njegov prvi stavak pokazuje ozbiljnost stila koji u potpunosti rezonuje s ranijim remek-djelima. Uvodna tema – kvinte koje kompoziciji daju nadimak Quinten, je i smjela i obična, prvi stavak je kontrapunktske teksture i podvrgava svoju temu većini tehnika fuge. Motiv od četiri note svira se u različitim brzinama, intervalskim odnosima i tonskim visinama. Možda Haydn ovdje razgovara s Bachom, pokazujući svoje ovladavanje ovim tehnikama u dramskom obliku svog vremena. Drugi stavak otmjenog karaktera određen je tempom Andante o più tosto allegretto – tempo između opuštenog i nešto žustrijeg hoda. Menuetto je možda Haydnov omaž Mozartovom gudačkom kvartetu u d molu, jer dijeli ozbiljnost njegovog odgovarajućeg pokreta, daleko od uljudnosti tipičnog menueta. Noseći nadimak Hexenmenuett (Vještičin menuet) u obliku strogog dvodijelnog kanona, dva se glasa nadmeću nalikujući na dvojnike.

Finale je živahnog karaktera u kojem dominira sinkopirani ritam, zarazne energije uz dobru dozu Haydnovog humora. Haydnova impresija Quintena na kraju pronalazi put do durskog ozračja uzavrelog završetka posljednjeg stavka u duhu svečanosti ili praznika.

Sarajevske večeri muzike: Etleva Karadža i Sonja Radojković održale koncert

Sarajevske večeri muzike: Etleva Karadža i Sonja Radojković održale koncert

Drugi gudački kvartet op. 92 Sergeja Prokofjeva datira iz 1941. godine kada je, zbog nacističke invazije na Sovjetski Savez, određeni broj umjetnika i intelektualaca preseljen u Naljčik u Karbardi. Tamo su Prokofjev i njegov kolega kompozitor Mjaskovski bili izloženi terenskim snimcima i živim izvođenjima lokalne narodne muzike i ohrabreni da komponuju muziku zasnovanu na ovom, do sada neiskorištenom, izvornom tradicionalnom muzičkom materijalu. Prokofjev je napisao: "Osjećao sam da bi kombinacija novog, netaknutog orijentalnog folklora s najklasičnijim od klasičnih oblika, gudačkim kvartetom, trebala dati zanimljive i neočekivane rezultate." Završen za nešto više od mjesec dana, drugi gudački kvartet je upravo ono što je Prokofjev želio da postigne – vrhunski spoj živopisnih narodnih tema, tekstura i ritmova s formalnom strukturom gudačkog kvarteta u tri stavka, upotpunjenog sonatom i rondo formama, klasičnom staloženošću i Prokofjevljevim izrazito originalnim senzibilitetom. Tema ovog gudačkog kvarteta uspostavlja nalet agresivne vitalnosti hrabrim, živahnim maršem na kabardinsku narodnu temu koju pisac Melvin Berger opisuje kao "kombinaciju djetinje naivnosti s prijetećom ratobornošću". Postižući amalgam autentičnih narodnih materijala, vještih klasičnih formi i šarenila lične originalnosti, Prokofjev je na licu mjesta stvorio pobjednički, moderan gudački kvartet.

SVEM: Violinistica Etleva Karadža i pijanistica Sonja Radojković u koncertnoj sali Cvjetko Rihtman

SVEM: Violinistica Etleva Karadža i pijanistica Sonja Radojković u koncertnoj sali Cvjetko Rihtman

Kompozicija Cross Bowing suvremenog bosansko-hercegovačkog kompozitora Ališera Sijarića je gudački kvartet baziran na strukturi koja se sastoji od ležećeg bordunskog tona (d1) i procesa u kojem se tonske visine postepeno povisuju (i snižavaju), sve dok se ne dostigne savršeni interval oktave. U osnovi su naslojena četiri četveroglasna kanona: kanon tonskih visina, kanon registara, kanon ritma i kanon prostora, koji se međusobno razlikuju po organizaciji trajanja i intenzitetu, stvarajući kaleidoskop zvučnih boja i mikrotonalnih harmonija. Po svome karakteru Cross Bowing je meditativna (mada ne i meditacijska) kompozicija zasnovana na dugim procesima koji od slušaoca zahtijevaju "uranjanje" u zvuk, dok se nestandardnom postavkom gudačkog kvarteta, pri kojoj su instrumenti unakrsno raspoređeni oko publike, ostvaruje kretanje pojedinačnih muzičkih dionica u prostoru. 

Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.

/ Najčitanije

/ Komentari

Prikaži komentare (0)

/ Povezano

/ Najnovije