Ugrožena stabilnost: Kako teret utječe na vozne karakteristike automobila

J. M.
Ugrožena stabilnost: Kako teret utječe na vozne karakteristike automobila
Bez obzira krene li se na godišnji odmor, izlet u prirodu ili u prodavnicu materijala za uređenje kuće i vrta, potrebno je obratiti pažnju na težinu tereta koji se prevozi u automobilu.

Kako mnogi vozači zapostavljaju opasnost od pretovarenih automobila, eksperti ADAC-a prije nekoliko godina izveli su test da bi ukazali koliko se mijenjaju vozne osovine.

Testu je podvrgnuta karavanska Škoda Octavia Combi druge generacije, opremljena kontrolom elektronske stabilnosti (ESP), model popularan i na našim cestama.

Test je izveden u tri različite situacije: Kada je automobil neopterećen, potom opterećen uz poštivanje maksimalne dozvoljene nosivosti i, na kraju, pretovaren.

Opterećen automobil imao je teret u kabini i na krovnom nosaču, a svaki put je morao sigurno proći test izbjegavanja prepreke između čunjeva.

Neopterećen automobil

Test izbjegavanja prepreke neopterećen automobil prošao je solidno. Pri prvom "kontriranju volana" javila se lagana preupravljivost, ESP je djelovao relativno kasno i mekano, smanjenje brzine bilo je neznatno.

Neopterećen automobil - undefined

Neopterećen automobil (ADAC)

Škoda Octavia Combi ostala je pod kontrolom u svakom trenutku, stazu prešla maksimalnom brzinom od 85 km/h bez dodirivanja čunjeva. Prosječni kočioni put (sa djelimično istrošenim diskovima) 100-0 km/h iznosi 43,3 metra.    

Propisno opterećen automobil

Opterećen automobil pokazuje nemirne pokrete. Javlja se izražena preupravljivost, a u posljednjoj fazi potrebno je snažno "kontriranje volana". Slabo je prigušenje na zadnjoj osovini što automobil čini nestabilnim.

Propisno opterećen automobil - undefined

Propisno opterećen automobil (ADAC)

Uz pomoć ESP-a rutinirani vozači mogu držati situaciju pod kontrolom. Maksimalna brzina prolaska bez dodirivanja čunjeva iznosi 74 km/h, a zanimljivo da se opterećenje automobila ne odražava na kočioni put: 43 metra za 100-0 km/h.

Preopterećen automobil

Na testu izbjegavanja prepreke preopterećen automobil je bio teško kontroliran. Zbog tereta koji je daleko nadmašio dozvoljenu nosivost, zadnja osovina izložena je većem opterećenju, potrebno je više korekcija upravljačem, ali ni ESP nije mogao sigurno stabilizirati automobil.

Preopterećen automobil - undefined

Preopterećen automobil (ADAC)

Maksimalna brzina prolaska pored čunjeva bila je 71 km/h, a opet je kočioni put ostao stabilan, čak i dodatno skraćen – 42,9 metara.

Zaključak

Pokazalo se da teret, čak i u okviru propisa, značajno pogoršava vozne karakteristike, prije svega stabilnost automobila. Primjetno se povećava predupravljivost, pogotovo kada je automobil pretovaren. Tada i ESP jedva održava automobil na zadatoj putanji.

Dakle, opterećen automobil znatno teže je kontrolirati od praznog. Elektronski asistenti poput ESP-a nisu tako efikasni uz povećanu masu vozila, što nameće imperativ prilagođavanja vozačkog stila promijenjenoj dinamici vožnje.

Također, vozači moraju pažljivo iščitati podatke o dozvoljenom opterećenju vozila, osovina, krova, težini prikolice koja se može povući. Posebnu pažnju treba obratiti na pritisak u gumama pri različitim situacijama opterećenja vozila, pogotovo u vrelim ljetnim mjesecima.

Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.

/ Povezano

/ Najnovije