Nezamjenjiv pri udesima: Pogledajte posljedice nevezivanja pojaseva
Da "kaiš" čuva život, znaju svi savjesni vozači, baš kao što im je poznato da nevezivanje pojaseva potpuno anulira dejstvo drugih elemenata pasivne sigurnosti. Recimo, u nekim situacijama dešava se da otvaranje zračnih jastuka u modernim automobilima predstavlja otežavajuću okolnost pri udesima uz nevezane pojase.
Analize pokazuju da se u Njemačkoj veže 98 procenata vozača, u Austriji je "kvota" niža (88 posto), a u BiH 20-30 posto! Indikativno je da zakonodavac u BiH mora represivnim mjerama prisiljavati vozače i saputnike na jedno od temeljnih pravila – vezanje sigurnosnih pojaseva.
Statistika predstavlja najozbiljnije upozorenje pa, recimo, tokom 2011. godine na austrijskim cestama poginule su 283 osobe starije od 14 godina, a među njima čak 110 (38,9 posto) nije bilo vezano. Godinu ranije procenat smrtno stradalih nevezanih odraslih osoba bio je još veći – čak 44,5 posto!
Sve zaboravne i nemarne na obavezu vezivanja podsjećaju i zvučni signali u novim automobilima, dok se za educiranje vozača starijih modela koriste crash-testovi. Jedan takav test izveli su eksperti njemačkog auto-kluba ADAC i austrijskog ÖAMTC-a.
Za test je odabrana Opel Astra H (2004-2009) koja u opremi nema upozorenje na nevezane pojaseve. Najprije je izveden udar Astre H u nepokretnu prepreku brzinom od 64 km/h. To je standardna procedura na EuroNCAP crash testu na kojem je Astra H dobila pet zvjezdica, doduše po starim krijerijima.
U prvom slučaju vozač i suvozač bili su vezani pojasevima, što je za rezultat crash-testa imalo malu opasnost od povreda. Situacija se dramatično promijenila u drugom slučaju kada su osobe na prednjim sjedištima ostale nevezane.
Zračni jastuci nisu mogli zadržati tijela vozača i suvozača koji su koljenima i natkoljenicama udarili u armaturnu ploču i upravljački stub. Vozač i suvozač udarili su prsima i glavom snažno u otvorene prednje zračne jastuke, potom se zabili u vjetrobransko staklo i upravljač, nekontrolirano vratili unazad i međusobno sudarili glavama!
Noge vozača ostale su skoro zaglavljene u prostoru oko pedala, a koljena su savila armaturnu ploču. Ovaj horor-scenario za rezultat ima po život opasne povrede za vozača u predjelu prsa i glave, dok su donji ekstremiteti izloženi riziku trajnog oštećenja.
Ne treba biti previše pametan za zaključak da rizik od povreda uglavnom proporcionalno raste sa povećanjem brzine pri udesima. Međutim, postoji izuzetak u slučaju nevezanja sigurnosnih pojaseva u specifičnoj situaciji udesa pri maloj brzini od 30 km/h.
Zračni jastuci u većini automobila programirani su tako da se ne otvaraju pri udesima malim brzinama jer su istraživanja pokazala da pojas može zadržati tijelo vozača, a nema opasnosti od deformacije putničke kabine. Zaista, test je pokazao da vozaču ne prijeti nikakva opasnost od povreda donjih ekstremiteta niti bliski kontakt sa volanom. Ali, samo u slučaju da je vezan pojasom.
Nevezan pojas, čak i pri sitnim gradskim udesima, znatno povećava rizik od najtežih povreda. Kao i u slučaju udesa višom brzinom, neizgled bezazleni sudar pri 30 km/h rezultira zabijanjem koljena vozača u donji dio armaturne ploče, prsima udara u upravljač, a glavom u vjetrobransko staklo. Rezultat: Po život opasne povrede vratnog pršljena.
Crash-test je jasno pokazao da su pojasevi nezamjenljiv element pasivne sigurnosti čije dejstvo nikako ne mogu nadomjestiti zračni jastuci. Ne samo vozač i suvozač nego i putnici na zadnjoj klupi moraju biti vezani, ali i zvučno/vizuelno upozoreni da obavezu korištenja pojaseva.
Također, na zadnjoj klupi automobilski proizvođači trebaju ugraditi bolje pojaseve sa zatezačima i limitatorima sile stezanja. U nedostatku elektronike, odnosno zvučnih i vizuelnih upozorenja, na vozaču je najveća odgovornost zbog nevezanih pojaseva. Drugim riječima, vožnju ne smije započeti dok svi saputnici ne budu vezani.
Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.