Ekskluziva New York Timesa: 'Noćna mora Moskve počinje od juna'

4
Radiosarajevo.ba
Ekskluziva New York Timesa: 'Noćna mora Moskve počinje od juna'
Foto: EPA / Ukrajinski predsjednik Volodimir Zelenski

Ukrajinski piloti će od juna, vjerojatno, letjeti na dugo priželjkivanim borbenim avionima F-16, saznaje The New York Times.

Očekuje se da će dvanaest pilota biti spremno upravljati avionima F-16 ovog ljeta, nakon što završe obuku u Danskoj, Velikoj Britaniji i SAD-u. No do trenutka kada se piloti vrate u Ukrajinu isporučeno će biti samo šest od ukupno oko 45 aviona koje su europski saveznici obećali Kijevu.

Obuka ukrajinskih pilota započela je prošlog augusta u zračnoj bazi Skrydstrup u južnoj Danskoj, ali je trening tekao usporeno jer piloti nisu dovoljno dobro poznavali engleski jezik i zapadnjačke tehnike letenja.

Oglasio se ministar Lakić: 'Dajemo sve od sebe da dođemo do rudara'

Oglasio se ministar Lakić: 'Dajemo sve od sebe da dođemo do rudara'

Tek su u januaru bili spremni za let. Danski ministar odbrane Troels Lund Poulsen za NYT je rekao da obuka dobro napreduje i da ukrajinski piloti već lete iznad danskog zračnog prostora, no dodao je da će njihov napredak u konačnici ovisiti o duljini obuke.

Još od početka sveobuhvatne Putinove invazije na Ukrajinu, Kijev od zapadnih partnera traži borbene avione. Administracija američkog predsjednika Joea Bidena zahtjevima je Ukrajine popustila tek lani u kolovozu. Američki dužnosnici upozorili su da avioni F-16 neće biti odlučujući faktor u ratu te su istaknuli da će obuka dugo trajati.

Najnovija informacija: Armenija zatražila da Rusija povuče trupe

Najnovija informacija: Armenija zatražila da Rusija povuče trupe

Ukrajinski dužnosnici su se složili da F-16 sami po sebi neće promijeniti tok borbe, ali vjeruju da bi u kombinaciji s projektilima dugog dometa, topništvom i bespilotnim letjelicama mogli biti ključni u ratu protiv Rusije. U junu je osnovana međunarodna koalicija zemalja za isporuku F-16 i obuku ukrajinskih pilota. No ima puno neizvjesnosti oko toga kada će svaka zemlja poslati svoje avione, koliko brzo se piloti mogu obučiti i postoji li dovoljan broj ljudi koji mogu pravilno održavati lovce.

Danska, Nizozemska, Norveška i Belgija obvezale su se poslati oko 45 aviona u Ukrajinu, što je dovoljno za tri male eskadrile. Danska će prvih šest aviona poslati do ljeta, a još bi 13 trebalo stići do kraja ove, odnosno tijekom sljedeće godine. Ostale zemlje još nisu odredile datum isporuke za svoje F-16. Nizozemsko ministarstvo odbrane, koje je obećalo isporuku 24 borbena aviona, reklo je da će ih zadržati sve dok ih Ukrajina ne bude spremna prihvatiti.

Postoji i potreba za osobljem za održavanje borbenih aviona. Trenutno se oko 50 ukrajinskih tehničara u Danskoj obučava za održavanje i popravak zrakoplova, kao i za rad sa sustavima naoružanja. F-16 su toliko složeni da je za održavanje jednog aviona potrebno osam do 14 ljudi. Zapadni obrambeni izvođači moraju otpratiti zrakoplove u Ukrajinu i ostati u zemlji dok se ne osposobi dovoljan broj ukrajinskog osoblja za održavanje aviona, što je proces koji bi mogao potrajati godinama. Osim toga, potreba za popravkom zastarjelih i ratom oštećenih vojnih pista u Ukrajini također može odgoditi ulazak F-16 u borbu.

Ugledni Boško Jakšić o ratu u Ukrajini i utjecaju na Balkan: 'Evo šta Srbija prvo mora da uradi'

Ugledni Boško Jakšić o ratu u Ukrajini i utjecaju na Balkan: 'Evo šta Srbija prvo mora da uradi'

Još nije jasno kada bi tačno sljedeća grupa ukrajinskih pilota trebala početi s obukom u novootvorenom centru za obuku u zračnoj bazi Fetești u južnoj Rumunjskoj.

"To ovisi o vladama i ugovorima. Još uvijek čekamo sva odobrenja", rekao je pukovnik Bill Thomas, umirovljeni časnik američkih zračnih snaga koji nadzire program obuke za rumunjske pilote u bazi Fetești.

Stvaranje centra u bazi Fetești najavljeno je u srpnju prošle godine na summitu NATO-a, a u studenom su instruktori započeli obuku rumunjskih pilota za novu eskadrilu F-16 te zemlje. Poput ukrajinskih pilota, rumunjski piloti na obuci za F-16 su vješti u upravljanju mlažnjacima iz sovjetske ere, ali su, za razliku od Ukrajinaca, rumunjski piloti već govorili engleski i bili su upoznati s operativnim standardima NATO-a.

Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.

/ Najčitanije

/ Komentari

Prikaži komentare (4)

/ Povezano

/ Najnovije