Ako GRAS nabavi nove trolejbuse, zaplijenit će ih UIO?
Od 2000. godine u sarajevskom KJKP GRAS nagomilan je niz problema koji su rezultirali velikim finansijskim dugovima po više osnova.
Situaciju usložnjava veliki broj zaposlenih, neadekvatna sistematizacija, postojanje većeg broja invalida rada u preduzeću, kao i tužbe radnika zbog nepoštivanja Kolektivnog ugovora. Situacija je dodatno pogoršana proglašenjem slanja nesreće izazvane pandemijom koronavirusa.
Među većim problemima je i dug za indirektne poreze. Ukupan dug prema Upravi za indirektno oporezivanje Bosne i Hercegovine na dan 31. decembar 2019. godine je bio 31.400.000 KM. Od toga glavni dug iznosi 19.517.000 KM, kamate su veće od 10.938.000 KM, a troškovi prinudne naplate 945.000 KM.
"Kod Uprave za indirektno oporezivanje se ne može napraviti presjek i početi plaćati tekući porezi. Pomenuta Uprava knjiži sve uplate na najstariji dug i kamate tako da se manjim uplatama ne može umanjiti osnovni dug, te se plaća kamata 0,04 posto dnevno", objasnili su iz GRAS-a u Informaciji o glavnim problemima u poslovanju, finansijskoj poziciji i gubitku prihoda KJKP GRAS izazvanog proglašenjem nesreće uzrokovane pojavom koronavirusa, dostavljenog Vladi i Skupštini KS.
Foto: Fena : GRAS
U cilju namirenja dijela duga, kako podsjećaju iz GRAS-a. Općinski sud u Sarajevu je po prijedlogu tražioca izvršenja UlO BiH, u više navrata zakazivao javnu aukciju kako bi se izvršila prisilna prodaja pokretnih stvari GRAS-a u ukupno procijenjenoj vrijednosti od 16,273.626 KM (najnoviji tramvaji iz projekta ŠATRA i ostala sredstva).
„Realizacija aukcije je upućivanjem molbi prolongirana jer bi se realizacijom iste onemogućila funkcija javnog prevoza putnika na području Kantona Sarajevo što bi izazvalo kolaps i katastrofalne posljedice po stanovništvo i privredu, budući da su gotovo sva vozila koja su predmet aukcije uključena u svakodnevni i cjelodnevni rad. Posljednja aukcija je provedena, ali nije uspjela jer se niko nije prijavio na aukciju. Ostaje stalna prijetnja provođenja aukcije na sredstva preduzeća do namirivanja kompletnog duga“, objašnjavaju iz ovog preduzeća.
Kako dalje navode iz GRAS-a, s obzirom na to da ovaj problem predstavlja najveću opasnost po tekuće poslovanje i da utiče značajno i na buduće planove sanacije i restruktuiranja preduzeća obavljeno je više sastanaka sa Upravom za indirektno oporezivanje BiH gdje se pokušao pronaći odgovarajući način rješavanja ovog problema.
Prije situacije izazvane sa virusom COVID -19 bio je postignut načelni dogovor da se ide u reprogram obaveza gdje bi Kanton preuzeo kompletan dug iz prethodnog perioda s reprogramom duga na period od tri godine. U budžetu Kantona Sarajevo za 2020. su bila planirana sredstva kao preduslov za realizovanje ovoga sporazuma. Izmjenama i dopunama budžeta došlo je do smanjenja sredstva za devet miliona KM, na pozicijama s kojih su se mogle plaćati obaveze po ovome sporazumu.
„Rješavanje ovoga problema ostaje najvažniji problem za naredni period. Problem se mora rješiti do sredine naredne 2021. godine iz razloga jer bi njegovim nerješavanjem bili ugroženi i projekti nabavke novih vozila (trolejbusa i tramvaja) i jer je restruktuiranje preduzeća jedan od najvažnijih zahtjeva međunarodnih finansijskih institucija koje finansiraju ove projekte (Europska banka za obnovu i razvoj i Europska investicijska banka). Značaj ovog problema najbolje ilustrira situacija da možemo doći u situaciju da u toku naredne godine nabavimo nove trolejbuse, a da Ih ne možemo registrovati zbog opasnosti da bi mogli biti zaplijenjeni od strane Uprave za indirektno oporezivanje“, apelovali su iz GRAS-a.
U Upravi za indirektno oporezivanhje BiH potvrđuju u izjavi za Radiosarajevo.ba da je GRAS je i dalje najveći dužnik po osnovu poreza na dodanu vrijednost u BiH sa proknjiženim glavnim dugom u iznosu od 22.344.559,91 KM.
„Moram napomenuti da ovaj dug rapidno raste, jer se svakog dana zakašnjenja plaćanja duga obračunava zakonska kamata u iznosu od 0,04 posto, što znači da se svakog dana dug povećava za više od 8 hiljada KM samo zbog kamata, tako je da je dug sa kamatom u ovom trenutku 32.946.768,02 KM“, kaže Ratko Kovačević, načelnik Odjeljenja za komunikacije i međunarodnu saradnju UIO BiH.
Arhiv: Ratko Kovačević
Upitan koliko je izvjesna situacija da GRAS nabavi nova vozila, a da ih Uprava potom zaplijeni, Kovačević podsjeća da je do sada je bilo na desetine obećanja da će se izmiriti ovaj dug, prije svega od strane većinskog vlasnika ovog preduzeća, a to je Vlada kantona Sarajevo.
„Obećavalo se da će se kroz određeno kreditno zaduženje izmiriti ovaj dug po osnovu PDV-a, međutim do danas se to nije desilo. Zato će UIO i dalje vršiti postupak prinudne naplate, kojim će se pored svih ostalih mjera plijeniti i imovina ovog preduzeća, zaključuje Kovačević u izjavi za Radiosarajevo.ba.
Odobreni novi milioni
Zbog novih problema i dubioza nastalim u GRAS-u zbog obustave rada tokom pandemije koronavirusa, na Vladin prijedlog, Skupština KS je ove sedmice usvojila dva zaključka. Njima se se GRAS-u omogućava izvršenje isplate sredstava u iznosu od 1.800.000 KM mjesečno, odnosno u maksimalnom iznosu do 3.600.000 KM za period od dva mjeseca u kojima je obustavljen javni linijski i vanlinijski prijevoz putnika.
Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.