Admir Čavalić uoči sutrašnjeg bojkota: To je legitimna akcija, ali pitanje je koliki će imati efekat

Potrošački bojkot je sasvim legitimna stvar, kaže ekonomski stručnjak Admir Čavalić za portal Radiosarajevo.ba uoči za sutra najavljenog bojkota trgovina.
Podsjetimo, neformalna grupa građana Bosne i Hercegovina se, po uzoru na komšije iz Hrvatske, odlučili na bojkot u petak, 31. januara, zbog neopravdanih poskupljenja i enormnog rasta cijena u državi.
"Bojkot je izraz nezadovoljstva građana, ima dugu historiju održavanja i uglavnom se veže za ispunjenje ili neslaganje sa određenim političkim, pa i geopolitičkim, fenomenima", pojašnjava Čavalić.

Detalji nesreće u BiH: Pijani vozač Mercedesa usmrtio traktoristu
Građani šalju poruku da su nezadovoljni
Podsjeća da smo nedavno imali bojkote usluga, kompanija, proizvoda, brendova,... zbog dešavanja na Bliskom istoku, također i rata u Ukrajini, ali i drugih historijskih događaja, od konflikta, ratova do nepravdi...
"Ono što je specifičnost ovog bojkota - koji se desio u Hrvatskoj, i koji je najavljen u BiH - je što se on fokusira na cijene, odnosno na cjenovnu politiku, u ovom slučaju na velike trgovinske lance. To je malo kao cilj interesantno u kontekstu nekih ranijih bojkota, tako da je pitanje da li će ostvariti željene rezultate. Hoće svakako u kontekstu da građani šalju određenu poruku da nisu zadovoljni cijenama, ali pitanje je kako će trgovine odnosno tržište reagovati razumijevajući da će promet vjerovatno da se prebaci na dan prije bojkota, ili dan poslije, i onda na mjesečnom nivou neće doći do značajnijih poremećaja", ističe Čavalić.

Jedan dan bez kupovine: 'Bojkot u BiH neće imati veliki efekat, ali je dobra opomena trgovcima'
Također, dodaje, moguće je da će onda neki trgovci reagovati na način da ponude proizvode slabijeg kvaliteta nepoznatih brendova po nižim cijenama.
"Najbolji bojkot kada govorimo o potrošačima jeste onaj dugoročni, pojedinčani bojkot koji se svakodnevno dešava, a to je potrošačko ponašanje i odluka da li će kupovati određeni proizvod ili ne", naglašava Čavalić i poručuje da svaki potrošač treba da iskoristi to vlastito demokratsko, legitimno, tržišno pravo te da na dnevnom nivou nagrađuje dobre, a kažnjava loše trgovce.
Poruka trgovcima
Ovaj bojkot jeste poruka trgovcima, kaže Čavalić, ali brojni drugi faktori utječu na cjenovnu politiku.
"Tu je desetine faktora koji direktno utječu na cijene: od dešavanja na globalnom nivou do troškova radne snage kada govorimo na nivou FBiH, stanje konkurencije, odnosi ponude i potražnje... Bojkot jeste jedan od tih faktora, ali pitanje je koliko je on intenzivan u smislu utjecaja.
/ Anketa
Hoćete li podržati bojkot u BiH 31. januara?Što se tiče rezultata bojkota u Hrvatskoj, Čavalić ističe da su oni na dnevnom nivou.
"Rezultate bojkota u Hrvatskoj pratimo na dnevnom nivou dana, nemamo još mjesečnu ni godišnju statistiku, a s druge strane, pitanje je da li je odgovor na bojkot u smislu cjenovne politike bio marketinška strategija. Tako da je sada prijemčivo za neke trgovine da se pridruže bojkotu i da kažu 'evo mi spuštamo cijene'.
Ali i to je opet pitanje da li je to dio marketinške strategije, npr. kataloška akcija, ili je to stvar zaista istinskog odgovora na sam bojkot. Dosta je nepoznanica oko popusta u Hrvatskoj", govori Čavalić.
Efekti bojkota
Što se tiče najvljenog bojkota u BiH, dodatno komplikuje što ne znamo da li se odnosi na čitavu državu, dakle i na RS i Brčko Distrikt, a ne samo na Federaciju BiH, ističe.
Poručuje da on kao ekonomista mora podržati bojkot jer to je legitimno na tržištu, ali, s druge strane, skeptičan je po pitanju da li će on imati neki efekat.
"Mislim da je daleko efektivnije da mi identificiramo zašto su cijene visoke, da li ima monopolitičkog ponašanja, da li nedostaje konkurencije, da li neki tržišni igrači igraju sa vladom i slično. Da se fokusiramo na navedeno i to pokušamo ispraviti", zaključuje u razgovoru za portal Radiosarajevo.ba ekonomski stručnjak Admir Čavalić.

Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.