Sead Kreševljaković uoči AJB DOC-a: Kako smo postali najbolji prijatelji filma
Piše: Faruk Vele
Jubilarno, peto izdanje AJB DOC Film Festivala bit će održano od 9. do 13. septembra u Sarajevu. Od blizu 300 prijavljenih filmova, selektori AJB DOC-a – Lejla Dedić, Đani Hasečić i Sead Kreševljaković – odabrali su njih 25 koji će biti prikazani u četiri programske selekcije – Takmičarski program, AJB Prikazuje, Last Minute Cinema i SMART Doc, uz dvije specijalne projekcije.
Među onima koji su ushićeni i ponosni na činjenicu da je AJB DOC dočekao svoju 5. godišnjicu, te da raste iz godine u godinu jeste Sead Kreševljaković, jedan od selektora ovog festivala.
Oglasio se policajac nakon incidenta na Otoci: "Nešićeva pratnja je izvukla pištolje, tukli su me"
Nakon jučerašnjeg predstavljanja programa Kreševljaković govori za portal Radiosarajevo.ba.
Ozbiljan festival
Radiosarajevo.ba: Gospodine Kreševljaković, bližimo se 5. AJB DOC film festivalu. Vi ste bili među pionirima ovog festivala dokumentarnog filma. Kakve utiske nosite pola decenije kasnije?
Kreševljaković: Činjenica da fesival AJB DOC traje već pet godina ostavlja utisak da smo kao Al Jazeera Balkans učinili pravi potez vjerujući da i pored SFF-a u Sarajevu ima dovoljno interesa za još jedan ozbiljan festival.
Činjenica da smo postali globalno prepoznatljivi kao značajan festival dokumentarnog filma i da već imamo svoju publiku doprinosi utisku da smo ostvarili svoj osnovni cilj – da afirmiramo dokumentarni film i autore koji se bave društvenim fenomenima stavljajući u fokus univerzalne ljudske vrijednosti.
Autentične i dirljive priče u fokusu Petog AJB DOC Film Festivala
Al Jazeera Balkans od početka emitiranja 11.11.2011. posebnu pažnju posvećuje dokumentarnom filmu i produkciji dokumentarnih filmova. Od samog početka pratimo najvažnije festivale dokumentarnih filmova u regiji i svijetu. Pod našim sloganom "prijatelji filma" ostvarili smo saradnju sa svim najznačajnijim festivalima u regiji.
Danas, čekajući 5. izdanje AJB DOC-a, s ponosom možemo reći da smo našim entuzijazmom i profesionalnim znanjem uspjeli obogatiti globalni svijet dokumentarnog filma jednim prepoznatljivim i izuzetno kvalitetnim festivalom od kojeg najviše imaju korist autori filmova i produkcije koje istim takvim entuzijazmom prave dokumentarne filmove istražujući značajne i nerijetko komplikovane teme. Baveći se na ozbiljan i posvećen način svijetom i ljudima koji nas okružuju autori drže fokus na humanizmu uprkos svim "nenormalnostima" savremenog društva koje srlja u površnost i otuđenje od osnovnih ljudskih vrijednosti, solidarnosti i kosmopolitizma.
Radiosarajevo.ba: Kako gledate na ono u šta je proteklih godina izrastao AJB DOC kao jedan od najrespektabilnijih festivala u ovom dijelu svijeta?
Kreševljaković: AJB DOC je zaista postao ozbiljan festival i to možemo zahvaliti razumijevanju naše matične kuće Al Jazeera Balkans koja je prihvatila ulogu "prijatelja filma" i ponudila prostor autorima da predstave i razgovaraju sa publikom o filmovima i temama kojim se oni bave.
Smatram da su dokumentaristi kao i novinari. Oni još temeljitije istražuju pojedinačne teme i njihovi filmovi dobivaju pravu svrhu tek kada ostvare interakciju sa publikom i kada nas pokrenu na razmišljanje.
Ustrajavanje na kvaliteti
Radiosarajevo.ba: Šta možemo očekivati od 5. izdanja AJB DOC-a?
Kreševljaković: Peti festival, što se filmova tiče, istrajava na kvalitetnim filmovima koji nas vode na uzbudljivo putovanje širom planete, koji nam skreću pažnju na dramatične probleme globalnog savremenog društva, koji otkrivaju heroje među običnim ljudima, ljude koji nas inspirišu da gradimo kvalitetnije društvo...
Radiosarajevo.ba: Koliko je selektorima Festivala teško odabrati filmove koji će biti prikazani tokom pet festivalskih dana?
Kreševljaković: Kao Festival AJB DOC je već prepoznat u svijetu dokumentarnog filma i zahvaljujući svakodnevnim kontaktima sa distrubuterima, produkcijama, drugim festivalima sve lakše dolazimo do najboljih filmova.
Miran Zupanič o filmu: Bogati stranci su sa srpskih položaja ubijali civile u opkoljenom Sarajevu
Iako zaista moramo pregledati stotine filmova, ustvari imamo priliku danima gledati odlične filmove, jer velika većina prijavljenih su zaista dobri filmovi. Bitno je reći da nas ima troje u selektorskom timu (Lejla Dedić i Đani Hasečić). To je naša uhodana ekipa programskog odjela AJB.
Svi gledamo sve filmove, pravimo pojedinačne liste i onda pravimo zajedničku listu najboljih.
Moram reći da se gotovo uvijek, kada sve to spojimo, naši ukusi idealno preklope, a sudeći po reakcijama publike i profesionalaca koji prate festival čini se da taj posao dobro uradimo. Filmovi koji su prikazivani kod nas i dobivali nagrade prepoznati su i na najznačajnijim svjetskim festivalima uključujući i selekciju Oskara za najbolji dokumentarni film.
Radiosarajevo.ba: Ovogodišnji AJB DOC obilježit će i Industry Days. Šta u tom pogledu možemo očekivati?
Kreševljaković: Industry Days je veliki iskorak festivala koji će obilježiti jubilarno peto izdanje AJB DOC. Riječ je o stvaranju međunarodne platforme u saradnji sa Al Jazeera Media Networkom usmjerenoj na podršku razvoja produkcije dokumentarnih filmova, uključujući međunarodne i regionalne koprodukcije.
Adnan Šaran o dokumentarcu Skroz: Mislio sam da će ljudi izaći na pola filma
AJD Industry Days bi trebao pružiti pomoć autorima dokumentarnih filmova iz Jugoistočne Evrope, Južnog Kavkaza, Bliskog istoka i Sjeverne Afrike kako bi osigurali finansiranje proizvodnje dokumentarnih filmova te podršku u emitiranju, distribuciji, prikazivanju i prodaji u cijelom svijetu.
AJD Industry Days imat će tri programa - Main Pitch, Work in Progress & Balkan Stars; svaki od tridesetak već odabranih projekata ima priliku osvojiti jednu od četiri nagrade koje se, u saradnji s partnerima AJD Industry Days i AJB DOC, dodjeljuju za svaki program. U suštini biće to idealna prilika da oni koji prave filmove sretnu one koji ih finansiraju.
Gdje su bh. filmovi?!
Radiosarajevo.ba: Kakva je situacija sa bh. dokumentarnim filmom?
Kreševljaković: Svakako je najveći uspjeh što, uprkos teškoj situaciji u onom što se zove bh. kinematografija, uopće postoje ljudi koji se još uvijek bave dokumentarnim filmom. Uostalom, dokumentarni film nije u suštini nije neka kompeticijska stvar. Cilj pravih dokumentarista je da podstiču gledaoce na razmišljanje i da se bave životom onakav kakav zaista jeste. Mi kao Al Jazeera Balkans od našeg osnivanja mnogo ulažemo u regionalne i bh. filmove.
Tako u sklopu AJB DOC imamo selekciju AJB PRIKAZUJE gdje predstavljamo naše koprodukcije sa, uglavnom, regionalnim rediteljima koji nerijetko uprkos značajno manjim budžetima prave velike i važne priče. Na žalost, za razliku od prethodnih godina, ove godine nemamo nijedan bh. film, ali smo sigurni da će ih u narednim izdanjima biti sve više i da će ih ponovo biti i u Takmičarskoj selekciji. Sudeći po prijavama na AJD Industry Days čini se da ćemo u narednim godinama imati sve više bh. filmova.
Radiosarajevo.ba: Koliko je dokumentarni film značajan i kao medij koji govori o sadašnjosti, ali i u segmentu kulture sjećanja?
Kreševljavković: Ako je kultura sjećanja ispunjavanje socijalne obaveze grupe ljudi "Šta ne smijemo da zaboravimo?" onda je svaki film doprinos kulturi sjećanja. Srž dokumentarnih priča su ljudi – bio to dječak Anto Krešić, jedini učenik u selu Oćevija, kipar Adis Fejzić, Vaha Halilhodžić ili Emerik Blum… Što više proizvedemo dokumentarnih i igranih filmova imaćemo kvalitetniju kulturu sjećanja. Tačnije imaćemo kvalitetnije izvore i inspiraciju za stvaranje identiteta i samorazumijevanje naše "zajednice pamćenja".
Gledanje filmova i čitanje knjiga
Radiosarajevo.ba: Vaša poruka posjetiteljima predstojećeg AJBDOC-a?
Kreševljavković: Poručio bih svim građanima, koji su u prilici, da pogledaju u ovih pet dana od 9. do 13. septembra što više filmova. Gledanje dobrih filmova je kao čitanje dobrih knjiga.
Predstavljen žiri petog izdanja AJB DOC Film Festivala
Iskoristite priliku da sjedeći u kino sali ili u otvorenom kinu na Kovačima posjetite sve dijelove svijeta, upoznate zanimljive ljude i čujete priče koje će vas učiniti istinski bogatijim.
Instagram porodica, Sarajevo Safari, Ubistvo novinara, Život za volanom, Ka svijetu slijepih, Švedski model, Ukradena zemlja, Kuća od trnja, Krhki snovi, Djeca neprijatelja…ovi i svi ostali filmovi sigurno vas neće ostaviti ravnodušnim.
Poželio bih i da u kinima vidimo što više mladih ljudi, jer će ovaj festival po svemu sudeći ostati tim novim generacijama, a sadržaj AJB DOC je garantovano korisniji i bolji od većine tzv. aktuelnih trendova kojim ih terorišu savremene društvene mreže.
Ponosni smo na žiri AJB DOC-a
Kao Festival smo ponosni na žiri još od 2018. godine kada smo počeli sa AJB DOC-om. Trebao bi ih sve nabrojati, ali da spomenem samo neke: Ingrid Falck, Karin Hayes, Victoria Bruce, Adel Ksiksi, Ademir Kenović, Ivana Paureova, Thierry Detaille, Montaser Marai, Patrizia Mancin, Jamal Dallali, Una Gunjak, Veton Nurkollari...
Inače imamo pet članova žirija. Ove godine će najbolja ostvarenja birati tri izuzetne rediteljice - bh. rediteljica Aida Begić, Dana Budisavljević i Fatma Riahi, dokumentaristica i producentica Al Jazeera Media Network.
Tu su još i turska rediteljska zvijezda u usponu Ensar Altay i britanski dokumentarist Phil Grabsky, čija je producentska kuća radila filmove poput Muhammed Ali – očima svijeta, U potrazi za Beethovenom i Moje djetinjstvo, moja zemlja – 20 godina u Afganistanu, koji je osvojio nagradu za najbolji dokumentarni tv film BAFTA 2022. Pored 250 filmova objavio je i četiri knjige, uključujući djelo Veliki umjetnici koje je nastalo u koautorstvu s Timom Marlowom, i bestseler Veliki zapovjednici. Redovan je član žirija za dodjelu nagrada Emmy, BAFTA, Grierson i One World, a i sam je osvojio brojne nagrade, uključujući nagradu Royal Television Society za najboljeg režisera.
Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.