Muzičari i Šestoaprilska nagrada: Od sevdaha do opere
Otkako Sarajevo postoji, u njemu se sviralo i pjevalo, a muzika koja je ovdje nastajala sinteza je brojnih utjecaja.
Sevdalinke su nastajale spajajući u sebi najljepše od istoka i zapada - duh i samozatajnost Orijenta i raspjevanost Mediterana. Turci su u kulturu ovog podneblja, prethodno utemeljenu na suživotu autohtonih naroda koji su tu živjeli, ugradili svoju tradiciju, ali su svoj značajan udio imali i oni koji su u bosanske gradove dolazili s Iberijskog poluotoka - Sefardi. Kako je Sarajevo raslo kao trgovačko središte, množili su se i doticaji s različitim muzičkim praksama.
Grad koji je uvijek bio otvoren svima, upijao je u sebe zvukove i ritmove onih koji su dolazili, prolazili, odlazili i ostajali. I tako pet stoljeća.
Na razvoj umjetničke muzike velik utjecaj izvršila je Austro-Ugarska u čije vrijeme su u sarajevske kuće počeli stizati prvi klaviri i note klasičnih kompozitora. Iz neformalne muzičke djelatnosti rađaju se inicijative da Sarajevo dobije ono što imaju drugi gradovi - sistem muzičkog školovanja i stvaranja profesionalnih muzičara. Ali i u ovom segmentu može se slijediti crvena nit primjetna i u drugim žanrovima - kulturološka posebnost podneblja u kojem nastaje muzika može se naslutiti u njenom konačnom obliku.
Na tako stvorenim sinapsama razvijalo se i ono što nazivamo sarajevskom pop-rock školom. Od ranih Indexa i kuma Esada Arnautalića, Zdravka Čolića, Kemala Montena, Jadranke Stojaković, Bregovića i Bijelog dugmeta, Elvisa J Kurtovicha, Zabranjenog pušenja, Plavog orkestra, Harija Varešanovića, Dine Merlina, Crvene jabuke, pa sve do Dubioze kolektiv i drugih predstavnika poslijeratne generacije. U zvuku svih nabrojanih i mnogih drugih, iščitava se Sarajevo.
Upravo zahvaljujući ovoj specifičnosti, muzičke tekovine ovoga grada prepoznate su i cijenjene na širokom planu, a i gradski oci znali su odati priznanje časnom zanimanju muzičara.
Pokazuje to i lista onih muzičara koji su do sada nagrađeni najvišim gradskim priznanjem - Šestoaprilskom nagradom:
- Amila Bakšić (2003), prvakinja opere
- Milivoj Bačanović (1961), prvak opere
- Milica Buljubašić (1964), prvakinja opere
- Vokalni ansambl Breze (1982)
- Oskar Danon (1985), kompozitor i dirigent
- Edin Dervišhalidović - Dino Merlin (2017), kantautor
- Miroslav Homen (1985), dirigent
- Zaim Imamović (1979), pjevač sevdalinki
- Indexi (1978), rock grupa
- Vojin Komadina (1972), kompozitor
- Zijo Kučukalić (1982), muzikolog
- Josip Magdić (1986), kompozitor
- Julio Marić (1981), dirigent
- Ljiljana Molnar (1965), operna prvakinja
- Kemal Monteno (1981), kantautor
- Gertruda Munitić (1976), prvakinja opere
- Pontanima (2006), međureligijski hor
- Mladen Pozaić (1957), kompozitor
- Mila Rakanović (1981), gitarska pedagoginja
- Aleksandra Romanić (1990), pijanistica
- Teodor Romanić (1963), dirigent
- Sarajevska filharmonija (1983)
- Avdo Smailović (1980), kompozitor
- Dževad Šabanagić (1999), violinista
- Ivica Šarić (1992), prvak opere
- Milica Šnajder - Huterer (1983), pijanistica
- Miroslav Špiler (1962), kompozitor
Kako se gradio muzički život Sarajeva:
- 1920. Osnovana Oblasna muzička škola
- 1923. Osnovana Sarajevska filharmonija
- 1945. Osnovana Državna muzička škola (današnja Srednja muzička)
- 1946. Osnovana opera Narodnog pozorišta Sarajevo
- 1950. Osnovana Gradska niža muzička škola (današnja Muzička Škola Mladen Pozaić)
- 1955. Osnovana Muzička akademija Sarajevo
- 1967. Održan prvi "Vaš šlager sezone"
- 1969. Inexi snimili Plimu i Negdje na kraju, u zatišju
- 1971. Osnovan Plesni orkestar Muzičke produkcije Radio Sarajeva
- 1974. Bijelo dugme objavilo prvi album "Kad bi' bio bijelo dugme"
Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.