Anur Hadžiomerspahić: Sarajevo plakatima i priznanjem odaje počast prerano preminulom umjetniku
Na mnogim mjestima u Sarajevu ovih se dana mogu vidjeti crno-bijeli plakati čiji je autor poznati bosanskohercegovački dizajner Anur Hadžiomerspahić.
U isto vrijeme upriličena je i poshumna dodjela šestoaprilskog priznanja ovom rano preminulom umjetniku. Na svečanoj sjednici Gradskog vijeća, 6. aprila, Anur Hadžiomerspahić je poshumno odlikovan Plaketom Grada Sarajeva za doprinos razvoju grada.
Plakati u gradu, dodjela priznanje te izložba koja je najavljena za subotu 8. april dio su programa kojim se obilježava uspomena na ovog umjetnika.
Aerodrom Sarajevo uveo nova pravila: Šta se mijenja za putnike?
Anur Hadžiomerspahić je bio jedan od najboljih i najpoznatijih grafičkih dizajnera u Bosni i Hercegovini. Rođen je u Sarajevu 1971. godine, preminuo je 29. novembra 2017. Djelovao je kroz dizajnerski duo "Ideologija" zajedno sa Ajnom Arnautalić, bio profesor dizajna na Akademiji likovnih umjetnosti u Sarajevu, jedan od osnivača kolekcije Ars Aevi, a posljednjih godina i njen umjetnički direktor.
"Kroz proteklih četvrt vijeka, od 1992. do 2017, Anur je bio kreator svih vizionarskih planova razvoja Projekta Ars Aevi i autor kapitalne strategije da Sarajevo pozove Muzeje Evrope, da Muzeji Evrope odaberu najpoznatije umjetnike Svijeta, koji su svoja reprezentativna djela darovali Gradu Sarajevu. Tako su nastale kolekcije MILANO, PRATO, LJUBLJANA, VENECIJA, BEČ, BOLOGNANO, PODGORICA, SARAJEVO i ISTANBUL, a danas su ova djela, 150 najpoznatijih umjetnika Svijeta, u divnoj dostojanstvenoj formi, izložena za posjetioce u prostorima trećeg i četvrtog nivoa sarajevske Vijećnice", podsjetio je Enver Enjo Hadžiomerspahić, Anurov otac i osnivač kulturnog projekata Ars Aevi.
Anur Hadžiomerspahić diplomirao je u Italiji na Evropskom institutu za dizajn u Milanu te na Akademiji likovnih umjetnosti u Milanu. Od 1996. godine bio je redovni član Udruženja likovnih umjetnika i dizajnera primijenjenih umjetnosti BiH.
U svojim djelima, govorio je snažno i javno o istini otuđenja čovjeka, i duhovnom zagađenju savremenog doba. Za svoje umjetničke radove, kreativnih ciklusa Fake Art, Human Condition i Made in Bosnia, Anur je dobio najviše bosanskohercegovačke i internacionalne nagrade i priznanja.
Ars Aevi: 30 godina najperspektivnijeg projekta Jugoistočne Europe
Prethodnih dana, u gradskoj tržnici Markale izloženo je osam Anurovih plakata iz ciklusa Human Condition.
Human Condition u opusu koji je izložen na Markalama i na 20 citylightova širom Sarajeva nastao je nakon rata Bosni i Hercegovini, kada Anur odlučuje da njegov rad treba imati novi cilj – da, dok još nije kasno, upozorava na opasnosti koje nosi globalni kapital Zapada.
"Nakon provedenih pet godina u Milanu, centru ekonomske moći, gdje globalizacija ulazi u sve sfere ljudskog života, a kultura postaje dio ekonomskog sistema marketinških korporacija, Anur osjeća da se mora angažirati. I sam je bio svjedok činjenice da globalnom pojavom informacijskog društva kulturna politika postaje dio marketinških strategija velikih korporacija, a umjetnost rascijepljena između različitih institucionalnih, kritičkih, medijskih i tržišnih zahtjeva. On upućuje na opasnost globalizacije vrlo eksplicitnim porukama", zapisala je Asja Mandić, u knjizi ArteFacts: Bosna i Hercegovina na Venecijanskom bijenalu.
Anur je bio učesnik Centralne izložbe 49. Venecijanskog Bijenala 2001. na kojoj se predstavlja sa svojom serijom plakata Human Condition”, koji je nastao u periodu od 1993. do 1997. godine. Hadžiomerspahić je drugi bosanskohercegovački umjetnik pozvan da na Venecijanskom bijenalu izloži svoje radove. Prije njega, to se dogodilo još samo Braci Dimitrijeviću.
Ovaj dio opusa Anura Hadžiomerspahića odnosi se na stanje njegovog života i rada obilježeno izbjeglištvom, mijenjanjem životnih sredina i permanentnom borbom za egzistenciju. U izjavi objavljenoj u katalogu Venecijanskog bijenala, Hadžiomerspahić kaže:
"Human Condition je nastao od fragmenata mog života. To je dnevnik u kome umjesto riječi koristim vizuelni vokabular... Human condition je nastao iz moje vlastite potrebe da izbacim nagomilano nezadovoljstvo i da materijaliziram i umanjim svoj unutarnji bol".
"Njegovi često ekcentrično morbidni i šokantni plakati kao što su Peace Brothers, Buy Five Get One Free, With God on Our Side zastupaju kritičku, ciničnu i subverzivnu angažiranost i zasnovani su na preispitivanju historijskih, političkih, ideoloških, ekonomskih sistema moći. Kao angažirani umjetnik on preuzima odgovornost da ukaže, da da do znanja da Bosna i Hercegovina postoji na globalnoj karti događanja i da se u toj zemlji dešava nešto što treba da se zna i što se mora zaustaviti", zapisala je Asja Mandić, u tekstu Anur u ARTEFACTS: Bosna i Hercegovina na Venecijanskom bijenalu 1993-2003.
Na Venecijanskom bijenalu 2001. godine izloženo je šest plakata Made in Bosnia, Sarajevo Humor, Let’s Get Stoned, Peace Brothers, Buy Five, Get One, With God On Our Side.
Ovi plakati bit će postavljeni u subotu u Galeriji Akademije likovnih umjetnosti u Sarajevu s početkom od 17 sati. Izložba ANUR MAPA ART bit će otvorena u povodu dodjele Plakete Grada Sarajeva.
Anur je rođen u Sarajevu, Bosna i Hercegovina. Studirao je grafički dizajn na Akademiji likovnih umjetnosti u Sarajevu i diplomirao na Akademiji likovnih umjetnosti Brera i Evropskom institutu za dizajn u Milanu.
Nekoliko mjeseci pred opsadu Sarajeva, zajedno sa Jurišom Borasom, Almirom Kurtom, Damirom Nikšićem i Nebojšom Šerićem Shobom, Anur osniva blues bend Sing Sing. Bend prerasta u multidisciplinarni umjetnički kolektiv, spajajući elemente muzičkog teatra, političkog aktivizma i ironičnog humora.
1993. godine Anur se pridružuje projektu Ars Aevi kao suosnivač, i naknadno, art direktor. Učestvovao je u formiranju kolekcije Muzeja savremene umjetnosti Ars Aevi u Sarajevu, te organizaciji izložbi umjetnika kao što su Michelangelo Pistoletto, Jannis Kounellis, Daniel Buren i Joseph Kosuth.
Za vrijeme studija na Akademiji likovnih umjetnosti Brera i Evropskom institutu za dizajn u Milanu, Anur je počeo rad na seriji postera pod imenom Human Condition: Public Shouting and Individual Revolutions. Human Condition je specifičan po svom određenom obliku umjetničkog izraza kojeg Anur naziva artvertising, u kojem koristi medij advertisinga da pošalje društveno relevantne poruke. Posteri su izlagani u javnim prostorima, šoping centrima i supermarketima širom Bosne i Hercegovine i Italije od 1996. do danas. 2001., Harald Szeemann je uvrstio Anurov projekat Human Condition u centralnu izložbu 49. Venecijanskog bijenala..
1998. godine Anur je započeo rad na projektu Made in Bosnia. Cilj projekta je da predstavi i promovira bosansko-hercegovačku kulturu kroz jezik grafičkog dizajna i reklamne kampanje.
2000., Anur je osnovao Kreativni centar Cardea. Za svoje radove sa Cardeom, bio je finalista za nagradu Epica 1998. i 2000., te je dobitnik nagrade Epica 2001. 2002., Cardea je preimenovana u Ideologija. Ideologija je radila sa velikim bosansko-hercegovačkim kompanijama, te je bila prisutna na bosansko-hercegovačkoj kulturnoj sceni svojim kampanjama za Ars Aevi, Jazz Fest Sarajevo, SARTR, Letu Štuke, Zabranjeno Pušenje, Dinu Merlina, Edu Maajku i Amiru Medunjanin.
Anur Hadžiomerspahić preminuo je u Sarajevu 29. novembra 2017. godine.
Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.