Enver Kazaz: Muharem Bazdulj - Višestruka Udvorica
Piše: Enver
Kazaz
Beskrajno je maštovit Muharem
Bazdulj dok se nabacuje različitim moćnicima. U njegovom intelektualno-javnom
kurtizanjenju izdignut je Nemanja Kusturica u nebesa, postao je važan, velik autor kao Kiš, moćan u stilu kao Andrić,
ozbiljan pisac kao Bulgakov. Tako ga je
Bazdulj prikazao prije nekoliko mjeseci u beogradskom magazinu Vreme. I Brega je dobio odu od Bazdulja,
a ne samo Zlaja i Kusta. Brega i njegovo Bijelo
dugme su jugoslavenski Beatlesi, jer je Bazdulj vidio da je Bregu onomad
primio Alija u svom kabinetu, onaj populist na funkciji gradonačelnika
Sarajeva. Ima toga još u Bazdulja, pisca kafanskih analogija prema kojima je Zlatko
ne samo Josep Guardiola, nego i Miroslav Krleža.
Evo kako višestruka udvorica pjeva odu svome milom vođi: „Na zadnjoj
korici sve četiri knjige iz kompleta Enesa Čengića naslovljenog S Krležom iz dana u dan stoji zgodan i
za Krležu karakterističan citat iz 1973. godine: 'Za Hrvate sam od početka bio
Srbin i unitarista. Za Srbe frankovac i ustaša, a za ustaše opasan marksist i
komunist, za neke marksiste salonski komunist, za klerikalce i vjernike
anti-krist koga treba pribiti za sramni stup. Za malograđane poslije rata sam
kriv da je do svega ovoga došlo, za partijce zato što nisam otišao u partizane,
za vojnike zato što sam antimilitarist, a za antimilitariste što sam boljševik.
Podtekst ovakvog rezonovanja je jasan: upravo je činjenica da nekog napadaju i
"lijevi" i "desni", i "ovi" i "oni",
zapravo dokaz da je taj neutralan, nezavisan, da misli svojom glavom te da
nijedna od kvalifikacija kojima ga se časti nije tačna. Ne ulazeći u dublju
analizu takvog promišljanja, valja primijetiti da je ono prilično popularno te
da su ga nakon Krleže na ovim prostorima prakticirali mnogi pisci i
intelektualci.
Ne znam koliko je
taj tip rezonovanja koristan političarima, ali bi u ovom trenutku mogao biti
koristan Zlatku Lagumdžiji. Njega, zaista, naročito u posljednje vrijeme,
napadaju i "lijevi" i "desni", i "ovi" i
"oni", ljudi koji valjda ništa drugo u životu ne dijele osim
animoziteta prema Socijaldemokratskoj partiji Bosne i Hercegovine i njezinom
lideru.
Po Bazduljevim analogijama,
Lagumdžiju je nemoguće kritikovati, jer ako se to čini, onda kritičari ne vide
da su SDP i njegov lider uspješni u politici onako kako su to u svjetskom fudbalu Josep Guardiola i njegova
Barcelona. Zlatko je tako u ovoj populističkoj
analogiji maksimalno nategnut, postao je evropski prvak politike; SDP će u
narednoj Ligi šampiona garant razvaliti Barcu.
Ali, prije toga Bazdulj je zolupotrijebio i Krležu, da bi branio svog
svog privatnog Titicu. Krleža je, po njemu, napadan na isti način i iz istih
razloga kao i njegov vođa. Zlatko je,
znaći, Miroslav, Lagmudžija je, znaći,
Krleža, zaključuju uglas Bazdulj i Grabovica, znaći udvorica, znaći direktor
Elektroprivrede. To je sistem
Bazduljevih analogija, a ne poređenja, kako pjevač oda tvrdi u svom jadnom
tekstuljku. Poređenje je, za razliku od analogije precizna stilska figura, u
njemu mašta radi na drugačiji način nego u analogiji. Ali što bih sad to, ili
bilo šta u vezi s mojim doktoratom, objašnjavao piščiću kojeg su demontirali
studenti u Sicu, pa ih svako malo proziva, kukavički
izbjegavajući da im i imena pomene. Objavljeni su u Sicu, kad je već to potegnuo
pjevač oda s Lagumdžijinog dvora, radovi Harisa Imamovića i Almira Kljune o Bazduljevoj
literaturi, pa ko želi neka čita. Dostupno na intrenetu.
No, vratimo se Bazduljevim nejakim analogijma. Budući da ne može baratati
nikakvim racionalnim argumentima kojima bi dokazao svoja stajališta, on
pribjegava krajnje proizvoljnim natezanjima prema kojima trebaju sve „džematlije“
shvatiti kako je šef SDP-a genijalan i velik kao Krleža. Kad se izbaci u javni
prostor jedna takva veza, onda, računa Bazdulj, Lagumdžija je neuptina
vrijednost, centar svekolikog društvenog kanona. Postojan kao bista, moćan kano
klisurina, neupitan kao Svevišnji. Ali nije on samo to, nego je i žrtva
neprincipijelnih napadača, baš kako je to bio i Krleža. Ima čak i svoje mišljenje, nezavisno,
identično Krležinom.
Ovakva strategija predstavljanja vođe ima za cilj da široke narodne
mase dovede u direktnu zabludu. Profesor, sa velim P., kako ga časte u Oslobođenju, postaje u Bazduljevoj
analogiji dalekovid, vječan, nedodirljiv i svet, a po razmjerama genijalnosti
isti kao Krleža.
To i jest funkcija medija kao ideološko-propagandnih aparata u onom
smislu kako ih određuje francuski filozof Luis Althusser. Zadatak medija je u tome da svojim
predstavama kapilarno prožmu društveni prostor i obezbijede sistem slika, ideja
i predožbi koji će sakriti stvarni cilj ideoloških moćnika i naracija i učiniti
ideologiju samorazumljivom istinom. Samorazumljiva istina je, dakle, za
Bazdulja da se Zlatka kritikuje na način na koji je napadan Krleža, bez obzira
što je jedan moćnik, šef političke partije na vlasti, a drugi je pisac koji je stalno
bio na udaru, bilo ustaškog režima, bilo partijskih karijerista u Titovo doba,
bilo intelektualnog kurtizanjenja Bazduljevog tipa. U glavi širokih narodnih
masa, računa Bazdulj, kad se uporede Krleža i Zlaja to postaje „dokaz da je taj
( Zlaja, op. E. K.) neutralan, nezavisan, da misli svojom glavom te da nijedna
od kvalifikacija kojima ga se časti nije tačna“.
Uz to, sve će kritičare SDP-a mali od kužine staviti u isti koš, baš
kako to čini njegova šefica Vildana Selimbegović sa Rajkom Vasićem i Mirkom
Kovačem. Taj koš višestruka udvorica vidi kao animozitet prema SDP-u koji sve
napadače povezuje. Mrzitelji SDP-a i njegovog lidera, to su ti napadači, i lijevi,
i desni, centristi, i hadezeisti, i našestranakaši, svi redom, a obavezno su
isfrustirani, pa ne vide ono što vidi Zlajin vratar prema gomili: Zlaju kao
Miroslava i Josepa skupa, znaći Krležu,znaći Guardiolu.
No, o čemu to još lažem,
izmišljam, zaobilazim istinu, konfabuliram? O tome da se u Oslobođenju objavljuju rasistički
tekstovi, da se žetonira vođama i vođicama, da se legitimiraju fašistoidna
stajališta Admira Pozderovića, te da se u posljednje vrijeme počesto u toj tiskovini primjenjuje urednička
strategija kloake iz Saffa, negdašnjegLjiljana i Valtera. O svemu onome,
dakle, o čemu tobožnji lijevi, liberalan, šta li sve ne, regionalno rasprostranjen pjevač oda vođi ne
smije prosloviti niti ijednu. Braneći Oslobođenje
i njegovu glavnu urednicu, Bazdulj postaje paradigmatičan dokaz autocenzorske
muke. Nije problem kad Rešid Hafizović rasistički operira srpskim zločinačkim
genima, nije problem ni kad Pozderović, zaklanjajući se za K'uran, poziva na
satiranje Jevreja, nije problem to što zbog kritike rasističkih stajališta Zija
Dizdarević dobija otkaz, nije problem što je cenzuriran Boris Dežulović zbog
ironiziranja načina na koji je Torabi prodavao vodu Mujovaču sarajaveske pivare
u Zetri pri svojim hohštaplerskim seansama. Problem su Ferguson i Guardiola.
A i taj Enver Kazaz je problem, što se ima pačat u novinarstvo, krešti
mali u Lgumdžije od kužine, kad se Vildana ne pača u književnu povijest. Kazaz
se pača u Oslobođenje i laže,
konfabulira, zaobilazi istinu da se u njemu objavljuju, feljtoniziraju, brane,
legitmiraju i promoviraju fašistodina rasistička stajališta, gebelsovska poropaganda
upakovana u pseudoreligijsku literaturu. Zato mi autocenzor lijepi pljusku i
poručuje: „ A ako traži (To biva ja, op. E.K.) adresu s koje se u Sarajevu što
posredno što neposredno u kontinuitetu šire fašistoidni stavovi, bolje bi bilo
da se osvrne oko sebe na sopstvenom radnom mjestu nego da opsesivno proučava
Oslobođenje. Simbolički kapital "učenjaka" Fatmir Alispahić je, recimo,
stekao upravo na Kazazovom matičnom odsjeku. Kao što je na tom istom odsjeku
upravo Kazaz odgojio cijele naraštaje svojih pulena kojima je uspješno prenio
svoju sposobnost neznalačkog i površnog čitanja. Ne sumnjam da će sa svojim
guruom i ovaj tekst čitati na svoj način. Nemam ništa protiv. Ipak, sklon sam
prihvatanju "dokaza putem materijalnog učinka" (Denis de Rougemont),
pa ako mi Kazaz (ili bilo ko drugi) pokaže moj tekst koji je oda Lagumdžiji kao
Fergusonu politike, priznaću, šta ću, da sam "vođobranitelj".
Enver Kazaz je, dok je Muharem
Bazdulj slavio Kusturicu, mokrogorskog bega i velikosrpskog kmeta, svojedobno baš
na stranicma Oslobođenja, kad ono nije bilo naglašavam to instrument vlasti, u
feljtonu Tranzicija i entnokulturna
pustinja pisao naširoko o akademskom rasizmu u visokoškolskom obrazovnom
sistemu u BiH, pa i na sarajevskom uni(z)veritetu, a samim tim i na Filozofskom
fakultetu u Sarajevu. Ne na mom radnom mjestu doduše, ali na matičnom odsjeku
da. Baš je Kazaz naglasio da je Fatmir Alispahić magistrirao na Filozofskom
fakultetu, i to na tom odjesku, i to pod mentorstvom Fahrudina Rizvanbegovića i
ismijavo mediokritetstvo akademske zajednice koja je potpisivila izvještaje, u
svečanim odijelima došla na odbranu, pljeskala Fatmiru Alispahiću, najčuvenijem
bošnjačkom rasisti pri njegovom promoviranju u zvanje magistra. I ne samo to,
Kazaz je, a ne Bazdulj, vodio polemike sa rigidnim desničarima s tog fakulteta
i njihovim nakaradnim interpretacijama Andrića.
A da Bazdulj nije sklon samo intelektualnom kurtizanjenju, nego i doušničkom
falsificiranju posvjedočuje i slijedeći citatat iz mog nedavno objavljenog
teksta: „Na sarajevskom univerzitetu počesto se iz usta akademičara i
akademičarki mogu čuti najjeftiniji rasistički stereotipi, baš kao što se u
literaturi za pojedine nastavne predmete mogu čitati rasističke predrasude i
otvoreni govor mržnje ala Fuad Saltaga. Opći savez u ćutanju o takvim pojavama
vodi ovdašnje društvo u intelektualnu i svaku drugu kaljugu. U takvoj kaljuzi
cenzura i autocenzura postaju dokazi miloševskog ketmanskog uma koji savršeno
dobro povezuje sve nacionalne elite u BiH, i one mostarske, i one banjalučke, i
one sarajevske, sve uni(z)veritete i sva sve(m)učilišta tranzicijskog bosanskog
užasa.“ (Enver Kazaz, Rasisiti cenzori u Oslobođenju E-novine, 10.08.2011.)
Prem tome, pjevaču oda, nije stvar u Guardioli, ni u Fergusonu, već u
argumentaciji, u autocenzorskom,
ketmanskom, udvoričkom pisanju Muharema Bazdulja. Priznajem, pogriješio sam:
nije Zlatko Ferguson, on je Guardiola. Oh, mea culpa, višestruka udvorice, vadim
jednog, mećem Ti drugog, prihvatila ga Ti ili ne, kao „dokaz putem metrijalnog
učinka“.
Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.