Seat Ronda: Kako se Katalonija automobilski osamostalila prije 35 godina
Uz fudbalski klub FC Barcelona, vjerovatno najpoznatiji simbol Katalonije je Seat, najveći španski automobilski proizvođač, danas u vlasništvu koncerna Volkswagen.
Kompanija Sociedad Española de Automóviles de Turismo (Španska kompanija za putničke automobile) osnovana je 9. maja 1950. u Martorellu pored Barcelone.
Vlada generalisimusa Francisca Franca željela je potaknuti automobilsku proizvodnju u Španiji, zbog čega je još 1952. potpisan ugovor o suradnji s Fiatom.
Foto: Seat
U narednih 30-ak godina, uz nekoliko maloserijskih modela (Seat 1200 Sport) i sitnih dizajnerskih modifikacija, Seatovi automobili razlikovali su se od Fiatovih samo po oznaci proizvođača (600, 132, 127, 128 Coupe, 131, 124…)
A onda su Katalonci ostvarili "automobilsku nezavisnost" na prilično bizaran način, uporediv s današnjim pokušajem održavanja referenduma i njegove zabrane.
Nedugo nakon premijere Fiat Ritma, zamišljenog da konkurira VW Golfu, proizvodnja ovog modela zakotrljala se 1979. i u Španiji, u pogonima Seata, kao plod strateškog partnerstva italijanskog koncerna s kompanijom iz Barcelone.
Foto: Seat
Poput ostalih Fiatovih automobila dotad izrađivanih na iberijskom poluostrvu, i Ritmo je zadržao originalno "italijansko" ime modela ispred kojeg je stajala oznaka Seata.
Preokret je nastupio 1982. prestankom važenja 30-godišnjeg ugovora o suradnji Fiata i Seata kad su Katalonci, tj. Španci izgubili prava na proizvodnju automobila razvijenih u Torinu.
Kako bi spasili tadašnji udarni model, zadužili su stilistu Rayton Fissorea da u suradnji sa Tehničkim centrom iz Martorella redizajnira Ritmo.
Foto: Seat
Iste godine nastao je "novi" model – Seat Ronda – kao groteskno izbjegavanje Fiatovog zahtjeva za zaštitom intelektualnog vlasništva na Ritmo. Ne samo da su Španci "oteli" Ritmo nego su prilikom kreiranja "kopije-surogata" ukrali ideje koje je Fiat planirao implementirati prilikom redizajna svog modela.
Naravno, Fiat je pokušao pravnim putem potražiti pravdu, ali je 1983. godine izgubio spor. Međunarodna arbitraža u Parizu procijenila je kako su razlike među automobilima dovoljno velike da Seat Ronda nije tek preimenovani Fiat Ritmo.
Foto: Seat
Seat je mogao nastaviti proizvodnju kopije Ritma do 1986. godine, pri čemu su Rondu pokretali španski benzinci iz Ibize (nastali u suradnji sa Porscheom nakon raskida sa Fiatom) te prva verzija Fiatovog 1,7 litarskog dizelaša.
Za četiri godine proizvedeno je 177.869 primjeraka Ronde koja je poslužila i kao baza za 4-vratnu limuzinu Seat Málaga.
Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.