Peugeot 404: Šampion izdržljivosti, kralj Afrike, lav za sva vremena

J. M.
Peugeot 404: Šampion izdržljivosti, kralj Afrike, lav za sva vremena
/ Foto: Peugeot
Kada se govori o modelima koji su pronijeli slavu velikih automobilskih proizvođača najčešće su u pitanju jeftina vozila dostupna širim društvenim slojevima, poput Volkswagenove "bube", Citroenovog "spačeka", Renaultove "četvorke", Fiata 500...

Najslavniji Peugeot sušta je suprotnost "narodnim automobilima": Legendarni P404 nije bio jeftin, ali je pružao nemjerljivu udobnost, performanse i, naročito, kvalitet.

Nevjerovatnom trajnošću, što mehaničkih komponenti, što limarije, Peugeot 404 je bez konkurencije najpopularniji automobil svih vremena na afričkom kontinentu, gdje se pred četverotočkaše postavljaju najveći zahtjevi.

Iako je proizvodnja davno ugašena, "crnim kontinentom" i danas "špartaju" nebrojene "404-ke", dok su je strogi zakoni o zaštiti čovjekove okoline i sigurnosti gotovo istisnuli iz Evrope, gdje se može naći samo na skupovima oldtimera.

Sa "404-kom", nastalom pod internom oznakom PF819 i dizajniranom od Pininfarine, Peugeot je pokrenuo legendarnu seriju '-04'. Elegantna limuzina dužine 4,45 metara predstavljena je javnosti 1957. godine, ali su prvi primjerci kupcima isporučeni u maju 1960. u pet boja: slonova kost, tirkizna, siva, tango crvena, crna.

Osim udobnosti, motora solidne snage (1618 kubika; 62-80 KS), luksuzni Peugeot odlikovao se i ogromnim prtljažnikom zapremine 530 litara. Snagu je na zadnje točkove prenosio putem četverostepenog mjenjača, čija je ručica postavljena na upravljaču vremenom postala jedan od zaštitnih znakova "404-ke".

Kada je P404 ušao u serijsku proizvodnju čak 1.100 uposlenika bilo je zaduženo za kontrolu kvaliteta i možda u ovome leži tajna dugovječnosti.

Do kraja 1960. napravljene su prve tehničke modifikacije poput upravljača s osam umjesto šest zubaca, modificiranog mjenjača, a predstavljena je i verzija Berline Grand Tourisme Super Luxe u metalik sivoj boji karoserije sa hromiranim farovima, specijalnim "radkapama", kožnim interijerom...

U oktobru 1961. Pininfarina je dizajnirao i kabriolet verziju, dostupnu sa karburatorskim ili motorima sa mehaničkim ubrizgavanjem Kugelfischer. Kabriolet je brzo postao "hit" pa je i limuzinskim verzijama posudio neke mehaničke dijelove poput pomenutog Kugelfischer ubrizgavanja ili amortizera.

U septembru 1962. svjetlost je ugledala i karavanska verzija Familiale, a samo mjesec dana kasnije i Coupé. Kabriolet i Coupé finalizirani su u Sochauxu gdje su kamionima i vozovima stizale gotove karoserije od Pininfarine iz Grugliasca kraj Torina.

Limuzina u 'super-luxe' paketu opreme dobila je klima uređaj, dok je dizel verzija predstavljena u martu 1963. sa naftašem radne oznake XD85 (1816 ccm; 53 KS).

Modeli pogonjeni motorom bez karburatora (1618 ccm; 88 KS) tokom 1964. obuveni su u pneumatike za velike brzine Michelin XAS 165/380, dok su u aprilu naredne godine Cabriolet i Coupé dobili još jednu tehničku poslasticu za to vrijeme – limitator kočione sile.

Peugeot 404 modelske 1966. prvi put je dobio ZF automatski mjenjač, te uređaj za raspodjelu kočione sile na zadnjoj osovini. U julu 1967. predstavljena je pick-up verzija – U8 – za koju je karoserije izrađivala firma Chausson iz Gennevilliersa u Francuskoj.

Tri mjeseca kasnije stigao je i siromašno opremljeni P404 Confort bez hromiranih detalja, ali sa disk-kočnicama naprijed koji se u ponudi zadržao dvije godine. 

Tokom 60-ih čak 70 posto ukupne produkcije Peugeota otpadalo je na P404, a rekordna prodaja zabilježena je 1967. godine – oko 220 hiljada vozila.

Bilo je to prvo vozilo sa znakom "lava" podvrgnuto crash-testu, te u verziji 404 injection prvi serijski automobil s ubrizgavanim motorom zapremine manje od dva litra koji su kasnije preuzeli i neki modeli britanskog Hillmana.

Stari i provjereni dizelaš XD85 održao se u ponudi do 1970. godine kada je zamijenjen snažnijim XD88 (1948 ccm; 64 KS).

U oktobru 1975. obustavljena je proizvodnja u Evropi, izuzev pick-upa. Tri godine kasnije Peugeot 404 sahranjen je i u Južnoj Africi, a neminovni kraj došao je i za pomenuti pick-up na Starom kontinentu. Ostali su još Peugeotove linije u Argentini, gdje je proizvodnja ugašena 1981.

Najduže se proizvodnja Peugeota 404 održala u Nigeriji, sve do 1989. Za tri decenije proizvedeno je skoro tri miliona primjeraka ili preciznije 2,885.377 jedinica najslavnijeg Peugeota svih vremena.

 

Peugeot 404 Record dizel

Kada je o dizelašima riječ treba spomenuti prototip Peugeot 404 Record dizel koji je, doduše, imao malo zajedničkih crta sa serijskim modelom, ali je svejedno 1965. ušao u istoriju oborivši čak 40 svjetskih rekorda u klasi "naftaša". Ovaj model je 16.627 kilometara prešao za 103 sata prosječnom brzinom od 161 km/h!

Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.

/ Najčitanije

/ Povezano

/ Najnovije