Air Defender 23: Najveći vazdušni manevri u historiji NATO-a
NATO na nebu iznad Njemačke planira najveću vazdušnu vježbu u svojoj historiji. Tri zone letenja privremeno su zatvorene za civilni promet. Kašnjenja civilnih letova su neizbježna. Vježbe su i poruka u smjeru istoka.
To je nesumnjivo najveći izazov za njemačko ratno vazduhoplovstvo u posljednjih nekoliko desetljeća: nakon četiri godine priprema, sljedeće sedmice započinje NATO vazdušni manevar Air Defender 23. Riječ je o najvećoj vježbi takve vrste u postojanju ovog vojnog saveza. Od 12. do 23. juna Njemačka će biti logističko središte.
U određenim trenucima će 250 aviona biti stacionirano na šest vojnih aerodroma u zemlji. U vježbu je uključeno ukupno 25 zemalja. Samo SAD šalje 100 letjelica preko Atlantika. U zraku će se krizna situacija simulirati u tri zone leta: iznad sjeverne Njemačke i Sjevernog mora, na istoku i u manjem pojasu u južnoj Njemačkoj. Te su zone će naizmjenično biti zatvorene za civilni zračni promet na nekoliko sati dnevno.
Sindikat radnika trgovine BiH tvrdi: Tržni centar u bh. gradu radi uprkos neradnoj nedjelji
Održati redoviti red letenja u civilnom prometu tokom vježbe jedan je od najvećih izazova. Jer nebo iznad Europe s Njemačkom u središtu jedan je od najprometnijih vazdušnih prostora na svijetu.
Stručnjaci za vazduhoplovstvo stoga sa zanimanjem prate može li paralelno s Air Defenderom 23 civilni zračni promet nastaviti funkcionirati bez većih prekida. Tokom deset dana manevara, njemačke vazdušne luke također će produžiti svoje radno vrijeme i noću. "Zato se nadam, da, ako sve ove mjere stupe na snagu, neće biti otkazivanja letova", kaže po činu najviše rangirani pilot njemačkog ratnog vazduhoplovstva Ingo Gerhartz. No inspektor vazdušnih snaga ne želi unaprijed isključiti kašnjenja u dolascima i odlascima.
NATO uskoro izvodi najveću zračnu vježbu u Evropi: SAD poslale više od 100 aviona
Nema otkazivanja letova, ali su kašnjenja neminovna
Ni u udruzi europskih vazdušnih prijevoznika "Airlines for Europe" ne očekuju se otkazivanja letova. Ali postoji "mogućnost da će biti kašnjenja", ali ona, prema trenutnim procjenama, ne bi smjela biti velika, rekao je Kevin Hiney, glasnogovornik ove organizacije sa sjedištem u Bruxellesu. Međutim, interakcija civilnih letačkih operacija s NATO vježbom je "živa situacija" i toga putnici moraju biti svjesni i uračunati i moguće poteškoće.
Njemački vazdušni stručnjak Clemens Bollinger podsjetio je na posebnost njemačke kontrole zračnog prometa u usporedbi s drugim zemljama Europe: rad civilnih i vojnih kontrolora zračnog prometa ovdje je integriran već 30 godina - upravo zbog toga što je njemački zračni prostor toliko opterećen.
Jens Stoltenberg o napadima na Rusiju: 'Pravo na samoodbranu je u povelji UN-a'
I dok npr. francuske vazdušne snage redovito blokiraju cijele zone letova za civilni promet tokom svojih vježbi, civilni i vojni letovi iznad Njemačke svakodnevno se međusobno koordiniraju. Kontrolori zračnog prometa u stalnom su kontaktu sa svojim kolegama u zračnim snagama. "Ali svi znamo da postoje mnogi čimbenici koji mogu uzrokovati kašnjenja, poput oluje ili prevelikog prometa", kaže Bollinger. Drugim riječima, zrakoplovstvo je vrlo složeno: dodaju li se drugi ometajući čimbenici tokom Air Defendera 23, odgode se teško mogu isključiti. Pogotovo ako se uzme u obzir da je civilni promet u Europi sada gotovo jednako opsežan kao i prije pandemije koronavirusa.
Odvraćanje usred redovnih civilnih operacija
U svakom slučaju: vježbom Air Defender usred redovnog civilnog prometa, NATO također želi poslati politički signal odvraćanja kroz pokazivanje sile, kaže Torben Arnold iz Njemačkog instituta za međunarodne i sigurnosne poslove (SWP)."Naravno, to šalje jasan signal koji poručuje da čak i ako je ovaj zračni prostor izuzetno prometan, da su spremni pokazati da će braniti svaki centimetar teritorija NATO-a", kaže Arnold.
NATO nadzire nebo iznad Moldavije: Okupljaju se europski lideri
Više od 10.000 vojnika sudionika iz zemalja NATO-a proći će kroz brojne pripremljene situacije. I to ne samo u zraku nego i na tlu: "Evakuacija s aerodroma" također je dio rutinske vježbe, kaže Ingo Gerhartz, inspektor njemačkih vazdušnih snaga. Ova je vježba očito dodana rasporedu manevara nakon kaotičnih dana u zračnoj luci u Kabulu 2021., kada su SAD i njegovi saveznici naglo okončali misiju u Afganistanu.
Ostali scenariji su potpora kopnenih snaga iz vazduha, borba na nebu protiv neprijateljskih aviona, ali i presretanje projektila srednjeg dometa od strane borbenih bombardera. S nevidljivim bombarderom F-35 američke oružane snage šalju preko Atlantika najmoderniji borbeni avion Atlantskog saveza. SWP stručnjak Arnold kaže da se obrana od neprijateljskih podmornica ili brodova također vježba iznad Sjevernog mora. Jer: "neprijatelj ne vreba samo s kopna nego i s mora".
Rusija upozorila: Transfer F-16 u Ukrajinu pokrenuo bi pitanja o umiješanosti NATO-a
NATO manevri tokom ukrajinske protuofenzive: slučajnost?
Očito je da mnogi u Europi kada pomisle na tog "neprijatelja", pomisle na Rusiju i njenu napad na Ukrajinu koji traje od 24. februara prošle godine. To se nameće samo po sebi. Međutim: prilikom predstavljanja planova za Air Defender 23 medijima u Berlinu, inspektor njemačkog vazduhoplovstva Ingo Gerhartz pokušao je na sve načine izbjeći napomenuti da se radi o neprijatelju koji dolazi s istoka.
No to je na istoj konferenciji za medije preuzela veleposlanica Sjedinjenih Država u Njemačkoj, Amy Gutmann."Danas je prevencija kroz pripremu važnija nego ikad", rekla je. SAD i njegovi saveznici u NATO-u igraju na kartu odvraćanja s potencijalno ne sasvim nepoželjnim nuspojavama. Izvidnici ruskih oružanih snaga također će proučavati i biti zaokupljeni manevrima NATO-a i to u trenutku kada ukrajinska vojska sve češćim napadima vrši sve veći pritisak na ruske agresore, piše Deutsche Welle.
Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.