Dragan Marković jedini u Crnoj Gori izrađuje modele ratnih brodova u boci
Dragan se bavi izradom historijskih modela brodova u boci i jedini je u Crnoj Gori koji prave ovakve brodove.
Izrada maketa brodova nešto je što je posebno popularno na crnogorskom primorju i skoro da nema doma na crnogorskoj obali, a da nema bar jednu maketu nekog broda. Dragan Marković iz Podgorice otišao je korak dalje.
On modele ratnih brodova pravi u staklenim bocama.
"To se zove umjetničko modelarstvo. Time se bavim otprilike 30 godina i za to vrijeme sam napravio preko 30 historijskih modela jedrenjaka iz perioda od 15. do 19. vijeka. Jedini sam u Crnoj Gori, a ovo je rijetko zanimanje i u svijetu. Postoje dva načina za izradu ovih modela brodova u boci. Jedan je primitivan, kako su radili mornari Kristofera Kolumba. Sve se natrpa u bocu, kompletan brod, sa jedrima i jarbolima koji su oboreni. Ja to radim na drugi način, dio po dio, sa svim elementima i podsklopovima koji čine taj brod prepoznatljivim“, priča Dragan.
Izrada broda traje mjesecima
U njegovom domu u Podgorici nalaze se modeli 17 historijskih brodova. Svaki brod, kako kaže Dragan, ima svoju priču i valjan razlog zašto je napravljen. Tako izrada jednog broda traje mjesecima.
"To traje otprilike od tri mjeseca do sedam mjeseci, zavisno od toga koliko je taj brod opremljen, koliko je bio bogat, naoružan. Ja ih radim sa svim detaljima, originalno, sa svim bojama, zastavicama, muzama zaštitnicama broda. Svaki je brod priča za sebe. Ja imam od ovih 17 koji su sada ovdje, pet admiralskih brodova, admirala Kristofera Kolumba, Magelana, Matije Zmajevića, zatim jednog holandskog admirala“, ističe Dragan.
Radni prostor u kući Markovića ispunjen je brodovima u boci. Dragan, dok priča o brodovima, pokazuje da odlično poznaje i historiju. Njegov prostor krase holandski brod princ Viljem, španski brod Orijente, kao i ruski brod Goto predestinacija. Tu su naravno i mnogi drugi brodovi smješteni u bocama.
Princ Viljem, Orijente...
Govoreći o holandskom brodu princ Viljemu, čiji je model napravio, Dragan kaže da je riječ o brodu koji je pripadao linijskim brodovima. Riječ je o najvećim brodovima sa pogonom na vjetar.
"Brod je iz 1691. godine. Napravljen je da plovi za Indiju, a tada su Englezi i Holanđani bili u zategnutim odnosima, ratnim, zbog kolonija u Indiji. Kasnije su te tenzije splasnule. Odmah pored, nalazi se i model španskog broda Orijente, koji je pripadao klasi galeon, iz 17. vijeka. Veoma je interesantan, jer ima pet skulptura koje sam napravio na njemu, to su njegove muze zaštitnice, sa tri jarbola su obično i ovaj je imao 48 topova“, kaže Dragan.
On je napravio i model ruskog broda Goto predestinacija, što se sa ruskog prevodi kao Božije predskazanje. Brod je iz doba Petra Velikog, a napravljen je 1700. godine.
"Ja ne bih počinjao da radim neki brod ako nema neku interestantnu priču, ima tu mnogo priča koje su interesantne, autentične“, ističe Dragan.
Izradu brodova u boci prvi put je kaže, vidio kod jednog svog prijatelja koji je tada jedini u Crnoj Gori izrađivao ove umjetničke predmete. Poručuje da je svaki brod napravljen u boci, unikatan i ne postoji drugi takav.
Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.