Krešimir Macan, ugledni PR stručnjak, savjetuje: Kako do pobjede na izborima u BiH?

2
Radiosarajevo.ba
Krešimir Macan, ugledni PR stručnjak, savjetuje: Kako do pobjede na izborima u BiH?
Foto: Dubrovački list / Krešimir Macan

Krešimir Macan je istaknuti hrvatski PR stručnjak i CIPR certificirani predavač specijaliziran za krizno komuniciranje, strateško komuniciranje u politici i digitalne društvene medije. Dvije decenije je uspješno vodio vlastitu agenciju za odnose s javnošću – Manjguru osnovanu još 1997. kad je to bila jedna od prvih hrvatskih agencija za odnose s javnošću.

Piše: Faruk Vele

Odnosima s javnošću bavi se od 1991. kada je tokom rata obnašao dužnost tajnika Ministarstva informiranja Hrvatske. Do danas je uspješno vodio izborne kampanje na svim razinama u cijeloj regiji. Pored, naravno, Hrvatske, radio je u Bosni i Hercegovini, Makedoniji, Srbiji, Crnoj Gori i Sloveniji, te je vjerovatno najrelevantija osoba na našim prostorima da komentira ovdašnja predizborna predstavljaja.

Podsmijeh i komentari

Govoreći o prvim danima predizborne kampanje u Bosni i Hercegovini, koja na društvenim mrežama izaziva podsmijeh i brojne komentare, Macan ističe da je problem jer se, kako i obično, ne uključuje struka.

"Dakle, ne shvaća se da su izbori posao kao i svaki drugi, koji se ne radi tih zadnjih mjesec dana, nego barem godinu dana pred izbore. Treba vam neko vrijeme da izdefinirate osobe, i teško ćete vi u mjesec dana doći s pravom porukom do ljudi. Inače, da se to može onda bi to radile velike kompanije sa svojim reklamnim kampanjama. Ako za mjesec dana mogu osvojiti tržište onda bi oni to oni napravili i ne bi se gnjavili ovako kroz cijelu godinu, radili neku kampanju i ponavljali puno puta neke poruke koje su jako dobro promišljene", objašnjava Macan.

Međutim, poruke u predizbornim kampanjama najčešće nisu promišljene, a pitanje je i na koji način se plasiraju.

"Jer ne postoji čarobni štapić kojim poruka, osim ako je sredina baš jako mala, može doći do svih ljudi. Dakle, čim je riječ o gradu iznad 20.000 ljudi, imate problem kako doći do svih. Ove manje sredine možda možete pokriti ako ste pripremili medije, neke kanale. I opet ne možete doći do svih na isti način. Velika je razlika između populacije iznad 55, koja nije na društvenim mrežama i tim modernim tehnologijama, i ove mlađe populacije. Tu se radi o dva različita pristupa. Za sve su vam potrebni vrijeme, ljudi i novac", podvlači ugledni stručnjak.

Gdje nastaje problem?

"A očito krenu kasno, nema dovoljno ljudi, nema novca i onda vam je rezultat jedna velika improvizacija".

Ljudima je dosta

Često je, kaže, najveći problem novac.

"Ako nemate puno sredstava onda ne možete angažirati nekakvu agenciju, pa ni prijateljsku agenciju, nekoga koga znate, ili nemate znanja da vas netko uputi, onda improvizirate u kućnoj radinosti. Kada da idete kod doktora ili bilo što ozbiljnije da radite u životu, nećete tako improvizirati, a, evo, za politiku se smatra da se može tako provući i improvizirati. A, nažalost, budu i takvi rezultati", rekao je.

Odgovarajući na pitanje kako se, prema njegovom iskustvu, radi u Bosni i Hercegovini i zašto kampanje najčešće izazivaju podsmijeh, Macan primjećuje da se malo rade pripreme.

"Već se odrađuje forma. Dakle, netko shvaća da treba odraditi izbore. "Daj da se ne osramotimo, hajmo nešto odraditi", računa da se neće ništa promijeniti. A to je najveća greška. Danas onaj tko se pripremi, ko krene drugačije raditi od te improvizacije, taj može uzeti izbore", dodaje Macan.

Nudi konkretne bh. primjere.

"Ako se ne varam imali smo tu situaciju u Zenici na prošlim izborima, gdje je SDA imala čvrstu poziciju, ali je izgubila od nezavisnog kandidata (Fuad Kasumović, op.a.) i teško da će je, koliko čujem, vratiti i ovaj put. Tako da je veliki izazov za stare stranke, posebice ako se opuste. Stare stranke to moraju shvatiti. Osim u onim baš jakim sredinama, gdje su dominantne, HDZ, SDA i SNSD, gdje imaju baze u kojima nema promjene već godinama. Ali postoji puno sredina u kojima je ljudima dosta i ako se javi nezavisni kandidat, samo s dobrom pričom - on ne mora ništa, on samo treba biti promjena, drugačiji od stranaka i da mu ljudi vjeruju na osobni kredibilitet, da bi mogao dobiti izbore", kazao je.

Kakva su njegova iskustva iz Bosne i Hercegovine?

"Moja iskustva u Bosni i Hercegovini su da svugdje tamo gdje smo radili edukaciju, pa se javila nekakva mlađa ekipa koja je poslušala to i krenula s priprema, uvijek je dobivala izbore. Vrlo je malo potrebno bilo za napraviti preokret, upravo zato što oni koji su na vlasti najčešće spavaju i računaju u principu nitko nas ne može maknuti", ističe sagovornik portala Radiosarajevo.ba.

Kad pobjeđuju brojači

Međutim, izbori u Bosni i Hercegovini, po Macanu, imaju svoju specifičnost.

"U vas izbori ne završavaju u 19 sati. U 19 sati se zatvaraju, ali se ne završavaju dok se ne prebroje glasovi. Uvijek kod nezavisnih je problem da ne mogu osigurati infrastrukturu da im se ne ukradu izbori. Vi možete dobiti kampanju, a izgubiti na brojanju", upozorava Macan.

Nažalost, sve to ostavlja i posljedice u društvu.

"Jer ljudi koji probaju dobrom voljom, ali nemaju znanja i ostalo, dekuražiraju se. Onda ostaju stranke koje idu silom prilika. I onda imamo cijelo vrijeme negativnu selekciju, umjesto da se biraju njabolji ljudi za mjesto, za grad, općinu, i da guraju naprijed", zaključuje Macan.

Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.

/ Najčitanije

/ Komentari

Prikaži komentare (2)

/ Povezano

/ Najnovije