Električni automobil iz Laktaša: Nije pomogla ni Angela Merkel
Pažnju javnosti u manjem bosanskohercegovačkom entitetu ovih dana privlače sudske tužbe koje su protiv javnog poduzeća Nikola Tesla iz Banje Luke podnijele kompanije uključene u projekt nikad realizirane proizvodnje električnog automobila u Laktašima. Kako je prije 2,5 godine javnost obaviještena o projektu koji je ocijenjen historijskom prilikom za Republiku Srpsku i BiH:
"Konzorcij pet domaćih firmi (Jaksche, ELAS, FAMOS, Netqom i Kaldera), uvezan u klaster preko firme Nikola Tesla (koju je osnovala Vlada RS-a), trebao bi praviti šasiju, karoseriju, dijelove transmisije, kablove i punjač baterija za električni automobil ScreetScooter. Vrijednost komponenti koje izrađuje konzorcij iznosi oko 10.000 eura po automobilu. Dosada je isporučeno 30 automobila probne serije, dok je u fazi proizvodnje 20 probnih vozila. Ukoliko njemačka firma StreetScooter GmbH iz Aachena, projektant i osnovni izvođač radova, procijeni da komponente iz BiH odgovaraju kvalitetu, očekuje se da u trećem kvartalu 2014. počne serijska proizvodnja 14.000 vozila."
Nekoliko činjenica davalo je "kredibilitet" projektu. Prvo, iza projekta StreetScooter stoji konzorcij 80 njemačkih firmi pod vodstvom Visoke tehničke škole RWTH u Aachenu i Achim Kampkera, profesora proizvodnog menadžmenta u ovoj obrazovnoj ustanovi.
U septembru 2011. godine na sajmu u Frankfurtu Kampker je lično njemačkoj kancelarki Angeli Merkel predstavio prototip električnog automobila StreetScooter i najavio proizvodnu verziju za 2013/2014.
Vjerovatno da je u cijeloj priči računao (i vjerovatno dobio) određene državne poticaje s obzirom na to da često ponovljeni zahtjev njemačke vlade tamošnjim proizvođačima za većom zastupljenošću ekološki čistih vozila. Potom je uslijedila konkretna podrška kada se u posao uključila Njemačka pošta (Deutsche Post DHL) zatraživši 50 predserijskih primjeraka StreetScootera da bi ih u praksi ispitala pri dostavi pošiljki i pisama.
Kako se u cijeloj priči našao gradić u blizini Banja Luke?
Čak i da su se obistinili najambiciozniji planovi predstavnika njemačkog konzorcija, projekt StreetScootera baratao je sa "sitnim brojkama" za standarde matične zemlje: Proizvodnja 14 hiljada vozila je basnoslovno skupa u poređenju s milionskim "tiražima" VW, BMW-a, Mercedesa… Zato se za projekt reda veličine StreetScootera traže prostori s jeftinijom radnom snagom, pritom računa i na subvencije lokalnih vlasti.
Kako bi se smanjili troškovi transporta, pojedinačne komponente izrađuju se što bliže mjestu finalne montaže vozila i otud podatak o najavljenih 60 posto bh. dijelova. Sasvim izvjesna suradnja za Njemačkom poštom koja zapošljava skoro pola miliona radnika davala je ozbiljnost cijelom projektu.
Naravno, kako to kod nas obično biva, pokazalo se da je cijeli projekt "prodaja magle". Njemački partneri povukli su se vrlo brzo iz BiH i limitiranu proizvodnju organizirali u fabrici vagona u njemačkom Aachenu.
A u BiH? Umjesto proizvodnje električnog automobila pokrenut je sudski proces kojim dobavljači komponenti za 50 predserijskih vozila pokušavaju naplatiti svoj posao od javnog poduzeća Nikola Tesla. Već viđeno...
Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.