"NE GOVORITE ISTINU GOSPODINE NOVALIĆU!
Znao sam da treba sačekati sa komentarima kad sam vidio divne informacije koje ste prezentirali nakon sjednice Vlade i koje je PRESS odjel Vlade proslijedio medijima. Ali naučio sam ja gospodine Novaliću da lažov ostaje lažov, a da se socijalna empatija i emotivna inteligencija ne mogu steći preko noći. S brigom o drugim se rodite ili ne rodite.
Na press konferenciji ste iznijeli lažne činjenice, a ured za odnose s javnošću je odmah iza toga uputio saopštenje „Deset mjera iz Zakona o ublažavanju negativnih ekonomskih posljedica“ kojim obmanjujete vlasnike i uposlenike privatnog sektora.
KAKO OBMANJUJETE JAVNOST (šta kažete da ćete uraditi, a šta ste usvojili kao prijedlog zakona)?
1. DOPRINOSI:
a. NA PRESS KONFERENCIJI STE REKLI: „Doprinosi na minimalnu plaću bit će plaćeni iz budžeta za sve radnike u realnom sektoru. Iz primjene su izuzeti javni sektor i finansijski sektor.““
b. PRIJEDLOG ZAKONA KOJI ŠALJETE U PARLAMENT (Član 4., Stav 2.) eksplicitno kaže:
• Subvencionirati doprinose počevši od aprila 2020 (mart nije uključen i za mart očekujete uplatu kompletnih doprinosa) samo firmama koje u razdoblju od 1.01.do 31.03.2020.godine imaju pad ostvarenog prometa 20% i više u odnosu na ostvareni promet u razdoblju od 1.01. do 31.03.2019.godine i to u iznosu 244,00 KM mjesečno po svakom zaposlenom (ne znam kako ste došli do ovog iznosa i koji je to minimalac za April 2020). Promet će utvrditi poreska uprava prema prometu sa fiskalnih kasa u tom period.
PITANJA:
- Zašto je baš taj period relevantan i zašto period poređenja nije 15.03.2020. do 14.04.2020. u odnosu na 15.02.2020. do 14.03.2020? Samo taj period ima smisla jer poredi period kad smo radili i sad kad ne radimo. Prijedlog zakona je u najmanju ruku neozbiljan, bezobrazan, prevarantski, nedorečen, a vidi se da ga piše osoba koja ne radi u interesu prevazilaženja krize nego u interesu punjenja budžeta od strane poreskih obveznika koji su na rubu bankrota.
a. Primjer 1: ja imam poslovnu djelatnost s kojom sam započeo 11.03.2013, a od tad sam otvorio još 2 poslovnice i otvorio još dvije poslovnice. To znači da će se promet za jednu poslovnicu za 20 dana porediti sa prometom ove godine za 3 mjeseca u 3 poslovnice!
b. Primjer 2: Neki restoran renovirao prošle godine i nije radio u tom periodu, a ove godine radio sva 3 mjeseca. Kako se to može porediti?
- Kako ste došli do iznosa od 244KM i zbog čega bi se nekom u privatnom sektoru isplatilo da ostavi radnike u radnom odnosu, ako radnik može dobiti 377KM na birou kao tehnološki višak, a firma da nema nikakav trošak? Ako firma tom uposleniku isplati dodatnih 250 KM na ugovor o djelu s bliskom osobom radnik na kraju ima prihod od 627KM, a firma trošak od cca 50KM poreza.
- Zašto nisu obuhvaćeni doprinosi za mart i zašto se zakon primjenjuje od aprila? Kriza, zabrana i pad poslovanja je od marta!
- Šta znači SUBVENCIJA? Ni ujednom Članu Zakona nije jasno definisano, pa ne znamo da li trebamo platiti, a vi nama vratite ili ne plaćamo, a vi nam date potvrdu da smo izmirili sve obaveze koje su potrebne za tendere i sve što trebamo u poslovanju.
c. U Članu 4., Stav 4. navodite da se firmama koje su osnovane iza 31.03.2019. u obzir uzima pad prometa u martu 2020 godine u odnosu na januar i februar 2020.
PITANJA:
- Zašto su te firme u povoljnijem položaju u odnosu na sve druge firme iz svih industrija.
- Zašto je baš taj period relevantan i zašto period poređenja nije 15.03.2020. do 14.04.2020. u odnosu na 15.02.2020. do 14.03.2020? Samo taj period ima smisla jer poredi period kad smo radili i sad kad ne radimo.
- Šta znači SUBVENCIJA? Ni ujednom Članu Zakona nije jasno definisano.
d. Član 4., Stav 8. kažete: „Poslovni subjekti i poduzetnici iz st.(2),(4),(6) i (7) ovog članka dužni su dostaviti Poreznoj upravi zahtjev za subvencioniranje i porezne prijave iz propisa o doprinosima i propisa o porezu na dohodak do desetog u tekućem mjesecu za prethodni mjesec.”
PITANJE: Na koji način dobijemo subvenciju i šta to znači?
2. Članovima 7. i 8. Definišete ukidanje obveze plaćanja akontacije poreza na dobit što je pohvalno, ali nije jasno definisano da li se odnosi na sva lica bez ikakvih ograničenja, analize pada prometa i sl.
3. Uopšte niste tretirali:
a. Porez na dobit 2019 za sve koji su platili akontaciju kako je bilo propisano, a koji su doživjeli pad prometa u ovoj godini.
b. Oslobađanje od parafiskalnih nameta i taksi u 2020. godini (značajni troškovi za firme, a ne doprinose očuvanju i unapređenju poslovanja)
c. Isplatu minimalnih bruto plata obrtima, malim biznisima i svim firmama kojim je zabranjen rad
d. Preporuke mjera koje trebaju sprovesti niži nivoi vlasti u skladu s prihodima koje ste im omogućili prenamjenom sredstava, iz različitih fondova. Propuštanjem preporuka omogućavate Kantonima i OpNa primjer, sredstva za javna skloništa, naknada od prenamjene poljoprivrednog zemljišta i drugo. Više puta smo Vam dostavili mjere za sve nivoe vlasti u Federaciji koje podržava grupa od
------------------------------------------
Dragi prijatelji i članovi grupe, Vlada je svoj posao završila, ali sreća je pa ovaj zakon još nije usvojen nego će biti na sjednici Parlamenta nakon rasprave o eventualnim amandmanima i konačnim glasanjem (vjerovatno sljedeći petak).
Odgovornost parlamentaraca je da prihvati naše primjedbe, da podnesu amandmane u skladu s našim zahtjevima i da izglasaju zakon koji će biti stimulativan.
Ovo su imena zastupnika i stranke (abecedno) iz kojih dolaze. Nadamo se da će se javiti.
DF: Samer Rešidat, Nihad Čolpa, Ahmed Džubur, Alma Kratina, Bahrudin Šarić, Zeid Mujić, Hajrudin Žilić, Dževad Adžem, Mustafa Hrvić i Mara Đukić
HDZ (koalicija) BiH: Dario Knezović, Marinko Čavara, Stanko Musa, Lidija Bradara, Ivica Pavković, Jelka Milićević, Marijan Klaić, Mladen Bošković, Petar Galić, Josip Martić, Boris Marjanović, Ante Baković, Delfa Dejanović, Ivan Musa, Mijo Krešić i Goran Opsenica.
Naša stranka: Sabina Ćudić, Nasiha Pozder, Amela Kuskunović, Želimir Bukarić, Sanela Klarić i Mirsad Čamdžić,
PDA: Elzina Pirić, Safer Demirović, Azmir Husić i Husein Topčagić.
SBB: Mirsad Kacila, Zlatko Kravić, Sanela Prašović - Gadžo, Azra Hadžić Bećirspahić, Faika Mujanović - Glamočanin, Adin Huremović, Šemsudin Kavazović i Munib Jusufović.
SDA: Miralem Galijašević, Melika Mahmutbegović, (Sebija Izetbegović-podnijela ostavku), Denijal Tulumović, Eldar Čomor, Adnan Efendić, Osman Ćatić, Asim Kamber, Husein Rošić, Mirsad Peco, Asim Sarajlić, Suad Kaknjo, Mirsad Zaimović, Ibrahim Zukić, Belma Pojskić, Hamdija Abdić, Senad Mašetić, Salmir Kaplan, Rahim Gadžić, Mirza Ganić, Edita Mazić, Adisa Kokić-Hinović, Samira Begić, Salko Zildžić, Salko Bukvarević, Kenela Zuko, Ismet Osmanović.
SDP: Mujo Hasić, Nijaz Helez, Zlatko Ercegović, Damir Mašić, Senaid Begić, Hasan Muratović. Nedžad Šečić, Elvir Karajbić, Irfan Čengić, Albin Muslić, Meliha Bijedić, Jasmina Zubić, Zoran Mikulić, Lana Prlić, Mira Grgić i Ivan Boban,
OSTALE STRANKE:
Eldin Vrače, Elmedin Voloder, Dženana Hodžić, Amer Obradović, Irfan Durić, Tahir Nuhić, Luka Faletar, Boro Krišto, Nermin Muzur, Goran Akšamija, Mirvet Beganović.
Čak i bez skupih istraživanja i ekonomskih analtitičara lako je zaključiti da se problemi firmi u BiH neće zaustaviti sa rješavanjem zdravstvene krize nego će se preliti na 2021. godinu i trajati do njenog kraja. Na ovo je u razgovoru za Radiosarajevo.ba upozorio poduzetnik i marketinški ekspert Ejub Kučuk, pokretač inicijative Glas malih biznisa , koja je okupila više od 26.000 manjih poslovnih subjekata.