Čajkovski: Sanjarenje protiv sudbine. IV simfonija.

Radiosarajevo.ba
Čajkovski: Sanjarenje protiv sudbine. IV simfonija.
Februara 22., 1878 godine, dok je Petar Iljič Čajkovski (1840-1893) još uvijek uživao ljepote Firence, Nikolai Rubinstein je dirigovao prvu izvedbu njegove Četvrte simfonije u Moskvi. Među prisutnima nalazila se i odana štovateljica umjetnikova lika i djela, Mme von Meck, koja ga je izvijestila da je uprkos ne tako dobroj izvedbi orkestra, kojeg je držala nedovoljno pripremljenim, 'publika primila djelo veoma toplo, naročito scherzo. Na kraju se prolomio snažan aplauz, a prisutni su pozivali tvoje ime.'

Nadežda von Meck je Čajkovskom opisivala samo dio istine. Njegovi najbliži prijatelji, međutim, oni čije je mišljenje on smatrao mnogo važnijim, nisu baš bili sigurni glede izvjesnih dijelova simfonije, pa su ostavili svoga prijatelja još neko vrijeme veoma uznemirenog, lišavajući ga i riječi komentara, a kamoli hvale. Čajkovski je na svojoj premijeri ipak bio prisutan 'duhom', kako je sam kazao. Iz Firence je redao u mislima momente do oglašavanja početnih taktova djela, i zamišljao reakcije publike: ''Vjerovatno je prvi stav (najkompleksniji, ali i najbolji) previše dug – i ne, na prvo slušanje, u cjelosti razumljiv. Ostatak je mnogo izravniji.'' Telegram koji je pristigao Čajkovskom od Rubinsteina i drugih muzičara uvjeravao ga je da je djelo dobro izvedeno, ali bez riječi o njegovoj vrijednosti.

 

Program kao govor duše. Jedine je riječi pohvale Čajkovski dobio od ne baš nepristrasne u čitavom slučaju strane, Mme von Meck. U odgovoru njenim čestitkama umjetnik svoju Četvrtu simfoniju opisuje kao 'vjerni eho' mučenja koja je podnio krajem 1877 godine. Upravo njoj on iznosi detaljno kako nikada ranije nije, niti će to ponovo učiniti, sadržaj, odnosno 'program' iza djela, naglašavajući svoje napomene sa muzičkim citatima iz prvoga stavka:

Uvod je sjeme čitave simfonije, nesumnjivo njegova centralna tema. To je Sudbina, ta kobna sila koja priječi impuls sreće i u potpunosti postiže svoj cilj, vječito ljubomorni čuvar kako ne bi mir i dobrobit bili dostignuti u svojoj cjelovitoj i čistoj formi, viseći iznad nas poput Damoklova mača, neprestano trujući dušu. Njena je snaga nevidljiva, i nikada ne može biti nadjačana. Naš je jedini izbor da joj se predamo, i uzalud čeznemo. Osjećaji usamljenosti i beznađa stoga postaju sve jači i sve destruktivniji. Zasigurno bi bilo bolje okrenuti se od stvarnosti i plivati u dnevnim sanjarenjima? Kakvo blaženstvo! Slatki i nježni sanak se pojavljuje. Dražesna, začarana ljudska forma leprša i poziva nas. Kako je to dobar osjećaj! Kako daleko se sada čini opsesivna prva tema allegra. Maštanja su postepeno u cjelosti zaposjela dušu. Sve sumorne i tužne stvari su zaboravljene. Ovdje, konačno, ovdje je istinska sreća!...Ali ne, ovo su ništa osim snovi, i Sudbina se neizbježno vraća da nas iz njih probudi.
 
''Prema tome, '' sumira Čajkovski, ''život se sastoji od konstantnog izmjenjivanja okrutne realnosti i lepršavih snova ili vizija sreće...Nema mjesta za skrivanje...Možemo samo lutati ovim morem dok nas ono ne proguta i povuče dole u svoje dubine.
 
Premijera kompozitorove sudbinske Četvrte simfonije u St.Petersburgu je naišla na nešto bolje reakcije. No, u SAD-u je djelo još jednom negativno primljeno. Godine 1890 je jedan novinar New York Posta zapisao: ''Četvrta simfonija Čajkovskog se pokazala jednom od ponajviše izrazito ruskih, polu-parbarskih, kompozicija ikad poslušanih u ovom gradu...Da je Čajkovski svoju simfoniju prozvao 'vožnjom saonicama kroz Sibir', niko ovaj naslov ne bi našao neprikladnim.''
 
No, uprkos ovoj i drugim nešto lošijim kritikama, simfonija je postala vremenom osnovicom orkestralna repertoara, i danas je jedno od najčešće izvođenih djela iz kasnog XIX stoljeća.

U novom izdanju emisije Art of Sound, koja je na programu Radija Sarajevo svakoga petka u 20h, slušamo Četvrtu simfoniju Petra Iljiča Čajkovskog, u izvođenju Royal Concertgebouw Orchestra, a pod dirigentskom palicom Bernarda Haitinka.

 

Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.

/ Najnovije