R.E.M. vikend na RadioSarajevu

Radiosarajevo.ba
R.E.M. vikend na RadioSarajevu

R.E.M. je američki rock bend osnovan u gradu Athens u državi Georgia početkom '80hit godina. Grupu su osnovali bubnjar Bill Berry, gitarist Peter Buck, basist Mike Mills i pjevač  Michael Stipe. Tokom '80tih godina, na kreativnom vrhuncu, grupa je u šest godina izdala šest uspješnih albuma, počeviši od EP izdanja 'Chronic Town' iz 1982. godine, pa preko debitanskog albuma 'Murmur' iz 1983. godine, do albuma 'Green' iz 1988. godine. To je vrijeme grupa ujedno provela i na konstantnim turnejama, svirajući u raznim mijestima i u raznim dvoranama. Najviše obožavatelja stekli su zahvaljujući svojoj tvrdoglavoj autorksoj nezavisnosti i svom laganom, ali kvalitetnom usponu do zvijezda. Na tom putu, zvuk grupe R.E.M. i tekstovi Michaela Stipea izvršili su veliki uticaj na mnoge bendove, od pop grupa sa sredine '80tih, do alternativnih rock bandova '90tih godina. Nakon što su se popeli na klutni nivo početkom '90tih, grupa je bila u prilici sve češće isticati svoja politička i ekološka i moralna stajališta izvršivši još jednom veliki uticaj na generacije muzičara i njihove publike. R.E.M. nastupaju u najvećim dvoranama, prodaju multiplatinaste tiraže i istim intezitetom djeluju na sceni kao na oduševljenje svoje velike populacije fanova svih generacija.

Tokom ljeta 1981. R.E.M. snimaju svoj prvi singl koji nosi naziv 'Radio Free Europe', u Drive-In studijima Mitcha Eastera. Singl izlazi za lokalnu nezavisnu etiketu Hib-Tone u samo hiljadu primjeraka, no pjesma postaje hit na sveučilišnim radio stanicama gdje osvaja prvo mjesto godišnje top liste najboljih nezavisnih izdanja. R.E.M. su ubrzo proglašeni najunikatnijim bendom post-punk ere ranih '80tih.



Dobar uspjeh singla 'Radio Free Europe' osigurao je grupi R.E.M. pažnju velikih izdavačkih kuća. Početkom 1982. godine grupa tako potpisuje izdavački ugovor s kućom I.R.S. Records i u studijima Mitcha Eastera počinje s radom na svom prvom izdanju, debitanskom EP albumu 'Chronic Town'. Ovo izdanje predstavlja široj publici jedinstveni R.E.M. prepoznatljivi zvuk, vokal i tekstove koji su često odudarali od standardnih tema popularne muzike. Kako bi promovisali izdanje, grupa odlazi u Kaliforniju gdje snimaju videospot za pjesmu 'Wolves, Lower'. Nakon dobrog prijema debi izdanja, grupa R.E.M. se sprema za snimanje svog prvog pravog albuma, a od izdavačke kuće uspjevaju dobiti pravo da sami kreiraju svoj rad, bez uticaja ljudi iz kuće. Zajedno sa svojim stalnim snimateljem Mitchom Easterom i njegovim suradnikom Donom Dixonom, snimaju pjesmu 'Pilgrimage', a zatim, na odobravanje kuće I.R.S., počinju polako snimati i ostale pjesme iz svog sada već podužeg autorskog kataloga. Tako 1983. godine izlazi album nazvan 'Murmur', koji je dočekan s oduševljenjem publike i kritike, a magazin Rolling Stone album je proglasio najboljim izdanjem te godine. Album ulazi u službeni američki Top 40 Billboard album chart, a predvodila ga je nova verzija singla 'Radio Free Europe'. Kao drugi aduti albuma isticali su se i 'Perfect Circle', 'Sitting Still' i 'Talk About the Passion'.



R.E.M. sa svojim prvim albumom imaju sreću nastupiti i u TV showu 'Late Night with David Letterman', gdje izvode i jednu novu, neimenovanu pjesmu, koja će kasnije dobiti ime 'So. Central Rain' i postati prvi najavni singl njihovog novog albuma, albuma 'Reckoning'. Bend se ponovno udržio s Easterom i Dixonom, s kojima u svega 12 dana završavaju snimanje čitavog novog materijala za drugi album. Album je najavljen još jednim singlom '(Don't Go Back to) Rockville'. Iako su mnoge radio stanice smatrale da je materijal na albumu 'Reckoning' nekomercijalan, sveučilišne radio stanice obožavale su ga puštati i ponovno su mu donijele veliku popularnost.



Za svoj treći album, grupa R.E.M. se odlučila za promjenu muzičkog stila. Nakon puno traženja, članovi grupe angažirali su Joea Boyda za produkciju albuma 'Fables of the Reconstruction', kojeg su 1985. godine otišli snimati u kišni i hladni London. Takva se atmosfera doslovno pretočila i na novi album, koji je bio puno mračniji i mističniji od dosadašnjih. Niti ovoga puta materijal s albuma nije dospio do radio stanica, no sveučilišta su ga i dalje voljela. Sljedeći album R.E.M. snimaju s producentom Donom Gehmanom. Rezultat, album nazvan 'Lifes Rich Pageant', objavljen je 1986. godine i bio je više prilagođen radio stanicama. Tekstovi Michaela Stipea na ovom su albumu dotakli razne teme, s naglaskom na politiku i ekologiju. Pjesme koje se ističu bile su 'Fall On Me' i 'Cuyahoga', a album je nastavio trend u kojem je svako sljedeće izdanje uspjelo po prodaji premašiti ono predhodno i album 'Lifes Rich Pageant' završio je na 21. mjestu Billboardovog charta. Na svom novom albumu R.E.M. ponovno angažiraju novog producena. Bit će to Scott Litt, koji će s grupom ostati čitavo desetljeće. Pjesme su ponovno političke i to sve otvorenije, kao što su 'Welcome To the Occupation' ili 'Exhuming McCarthy'. Čitavi novi album, nazvan 'Document', ipak je bio i njihov prvi pravi komercijalni album, a njegov je prvi singl 'The One I Love' osvojio komercijalne radio stanice. Iako ova pjesma zapravo uopće nije ljubavna, publika ju je zavoljela na toj bazi i postaje prvi pravi hit doguravši do devetog mjesta američke top liste.



Nakon uspjeha singla 'The One I Love', R.E.M. s albuma 'Document' skidaju novi singl 'It's the End of the World as We Know It (and I Feel Fine)', koji postaje novi hit, kultna pjesma tadašnje pop kulture, a videospot za tu pjesmu dobiva zavidnu minutažnu na MTV-u.

R.E.M. završavaju svoju suradnju s kućom I.R.S. 1988. godine objavljivanjem kompilacijskog albuma 'Eponymous'. Izdanje je sadržavalo sve njihove dotadašnje singlove uz nekoliko rariteta i bonusa. Iste godine grupa potpisuje ugovor na pet novih albuma s kućom Warner Bros. Records za koju objavljuju i prvi album nazvan 'Green'. Ovo je bio prvi susret grupe s velikom promocijom koja je uključivala brojne koncerte u čitavom svijetu tokom 1989. godine. Svjetski mediji zainteresirali su se za bend koji je izvodio top 10 hitove 'Stand', 'Orange Crush' ili 'World Leader Pretend'.

R.E.M. u '90-te ulaze sa svojim sedmim albumu koji nosi naziv 'Out of Time'. Album je objavljen u proljeće 1991. godine i postaje njihov prvi broj jedan album i u Americi i u Velikoj Britaniji. Ovo je njihov prvi pop album, a sadrži hitove 'Radio Song' i 'Losing My Religion', koji postaje njihov najveći pop hit, koji dospjeva do četvrtog mjesta američke top liste i postaje njihova najprepoznatljiva pjesma.



Nakon hita 'Losing My Religion'. R.E.M. postaju nezaustavljivi na top listama i s novim hit singlom 'Shiny Happy People', jednom od tri pjesme na kojima se vokalno pojavila i Kate Pierson iz grupe The B-52's, također iz grada Athens.

Na krilima uspjeha abuma i pripadajućih hitova, R.E.M. odlaze na veliku i iscrpljujuću turneju 'Green Tour', a album 'Out of Time' postaje njihov najveći album s prodajom od preko četiri miliona kopija samo u Americi, gdje je proveo dvije sedmice na prvom mjestu američke top liste. No, nakon turneje, grupa ipak uzima malu pauzu.

Nakon pauze s kraja 1991. godine, R.E.M. se vraćaju u studio kako bi snimili svoj novi album. Tako krajem 1992. godine izlazi album 'Automatic for the People', malo laganiji i tiši album od svog predhodnika. No, jednako kao i njegov predhodnik i ovaj album postiže četiri puta platinasti tiraž i sadrži nove hit singlove 'Man on the Moon', 'The Sidewinder Sleeps Tonite', 'Drive', 'Nightswimming' i Stipeovu anti-samoubistvo himnu 'Everybody Hurts'.



Album 'Automatic for the People' grupi donosi najbolje kritike u karijeri i na kraju ostvaruje prodaju od 15 miliona kopija u čitavom svijetu iako je grupa odbijala s njim otići na novu turneju. Umjesto toga, vrijeme provode u studiju i spremaju materijal za svoj budući album, kojeg će 1994. godine objaviti pod imenom 'Monster'. Album je najavljen novim hit singlom 'What's the Frequency, Kenneth?' i bio je to njihov najbrže prodavani album u karijeri te je debitirao na broju jedan američke top liste i donio im najbolje moguće kritike.

Zahvaljujući svojoj najvećoj popularnosti u karijeri, R.E.M. su u januaru 1995. godine bili prisiljeni krenuti na svoju prvu turneju nakon punih šest godina. No bila je to 'ukleta' turneja grupe R.E.M.. 1. marta, nakon dva mjeseca na turneji, bubnjar Bill Berry srušio se na bini tokom nastupa u Švicarskoj. Hitno je prevezen u bolnicu gdje je utvrđeno da je imao moždani udar. Nakon hitne operacije, Berry se brzo oporavio i grupa je već 15. maja nastavila turneju. No već u julu u bolnici je završio basist Mike Mills, koji je morao na hitnu operaciju želuca, a samo mjesec dana nakon njega, 'pod nožem' se našao i Michael Stipe, koji je morao operisati bruh.

Unatoč problemima, turneja grupe R.E.M. 1995. godine bila je jedna od najunosnijih turneja grupe, a uspjeli su tokom njenog trajanja napisati i hrpu novog materijala. Prije no što će izdati svoj novi album, R.E.M. uspjevaju potpisati novi ugovor s kućom Warner Bros. Records, najbogatiji u tadašnjoj istoriji, a grupa je prema njemu dobila predujam od 80 miliona dolara za pet novih albuma. Tako 1996. godine izlazi njihov novi album nazvan 'New Adventures in Hi-Fi'. Bio je to njihov najduži allbum u istoriji, s najdužom pjesmom pod imenom 'Leave', koja je trajala punih sedam minuta. Ipak, jedna od uspješnica s tog albuma bio je najavni singl 'E-Bow the Letter'.



Zbog velikog ugovora koji su R.E.M. potpisali s izdavačem, album 'New Adventures in Hi-Fi' bio je pod posebnim povećalom kritike, koja ga je dočekala s podijeljenim mišljenima, no bio je to ipak komercijalno puno slabiji album od njihovih predhodnika. Ipak, debitirao je na drugom mjestu u Americi i prvom u Velikoj Britaniji, a sadržavao je singlove 'How the West Was Won and Where It Got Us', 'E-Bow the Letter', 'Electrolite' i 'The Wake-Up Bomb'.

Tokom snimanja novog albuma 1997. godine grupu nakon punih 17 godina napušta bunjar Bill Berry. Njegovim odlaskom grupa gubi više od samog bubnjara, što se osjeća na novom materijalu. R.E.M. nastavljaju kao trojac, a u ulozi bubnjara izmjenjuju se session muzičari. Teško razdoblje gotovo da je rezultiralo raspadom grupe, no R.E.M. ipak 1998. objavljuju prvi novi singl 'Daysleeper' i album pod imenom 'Up' koji debitira u britanskom i američkom Topu 10.

Unatoč uspjehu singla 'Daysleeper' kao i sljedećih signlova 'Lotus' i 'At My Most Beautiful', album 'Up' ipak se nije dugo zadržao na top listama i nije sadržavao značajniji singl, dok grupa nije pjesmu 'The Great Beyond' stavila za soundtrack filma 'Man on the Moon', biografskom filmu o Andyu Kaufmanu, koji je dobio ime po njihovom vlastitom hitu iz 1992. godine. Napokon je i pjesma 'The Great Beyond' dobila značajan broj radijskog emitiranja, povučena popularnošću ovog filma.

R.E.M. 2001. godine objavljuju album pod imenom 'Reveal' na kojem se nalazi novi hit singl 'Imitation of Life', koji ih vraća na svjetske top liste, posebno u Europi gdje grupa nastavlja koncertno nastupati, dok u Americi njihova popularnost ipak opada. Ipak, u Europi te godine dobro prolaze i sa singlovima 'All the Way to Reno (You're Gonna Be a Star)' i 'I'll Take the Rain', koji u Americi nisu bili niti objavljeni. 2003. godine grupa objavljuje novi 'best of' kompilaciju koja izlazi pod nazivom 'In Time' i ostvaruje vrlo dobru prodaju, a sadrži i novi hit singl 'Bad Day'.



R.E.M. se na diskografsku scenu vraćaju 2004. godine novim albumom 'Around the Sun', njihovim 14 studijskim izdanjem, a album je dočekan s podijeljenim kritikama. U to vrijeme grupa putem interneta objavljuje besplatnu političku pjesmu 'Final Straw', kako bi se vratili svojim korijenima politički angažiranog materijala, a ovom su se pjesmom pridružili sve više rastućoj negativnoj politici spram američkog rata u Iraku. S albuma 'Around the Sun' R.E.M. ipak uspjevaju skinuti nekoliko uspješnih singlova - 'Leaving New York', 'Aftermath', 'Electron Blue' i 'Wanderlust'.

2005. godinu R.E.M. provode na prvoj pravoj velikoj svjetskoj turneji nakon punih 10 godina i obilaze čitavi svijet. U septembru 2006. godine R.E.M. su se u originalnom sastavu ponovno okupili kako bi bili svečano primljeni u 'Georgia Music Hall of Fame'. Tokom tadašnjih proba grupa je snimila i prepjev pjesme Johna Lennona '#9 Dream' za humanitarni album 'Instant Karma: The Amnesty International Campaign to Save Darfur'. Bilo je to prvo studijsko pojavljivanje bubnjara Berrya gotovo desetljeće nakon što je napustio grupu. Sljedeće godine (2007.), R.E.M. su primljeni u prestižnu instituciju Rock and Roll Hall of Fame.

2008. godine R.E.M. objavljuju album Accelerate a tri godine kasnije Collapse Into Now koji im je ujedno i posljednji u karijeri jer su nedugo nakon njegovog objavljivanja izjavili da bend više ne postoji.

Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.

/ Najčitanije

/ Najnovije