Istraživanje: Naučnici smislili novi način stvaranja kisika na Marsu

Istraživanje: Naučnici smislili novi način stvaranja kisika na Marsu
Foto: Screenshot / Moxie

U misiji koja bi mogla potrajati pet godina, NASA želi spustiti astronaute na Mars 2030-ih godina.

Međutim, trenutno nije izvodiv prevoz dovoljne količine kisika i goriva svemirskom letjelicom da održi misiju to vrijeme.

Način na koji NASA planira riješiti ovaj problem je postavljanjem MOXIE-a ili Mars Oxygen-a. Ovaj sistem je u fazi ispitivanja Mars Perseverance rovera, koji je lansiran u julu. Uređaj će pretvoriti ugljen dioksid, koji čini 96 posto plina u atmosferi crvenog planeta, u kisik.

Na Marsu kisik čini samo 0,13 posto atmosfere, u usporedbi s 21 posto Zemljine atmosfere.

Naučnici sa Sveučilišta Washington u St. Louisu sada su rekli da su možda smislili još jednu tehniku koja bi mogla nadopuniti MOXIE.

MOXIE sistem u osnovi proizvodi kisik poput stabla, povlačeći marsovski zrak pumpom i koristeći elektrokemijski postupak za odvajanje dva atoma kisika od svake molekule ugljen dioksida ili CO2, piše CNN.

Eksperimentalna tehnika koju su predložili ugledni profesor na odsjeku za energetiku, okoliš i kemijsko inženjerstvo sveučilišta Washington Vijay Ramani i njegove kolege koristi potpuno drugačiji resurs - slanu vodu u jezerima ispod površime Marsa.

Ramanijeva studija objavljena je prošle sedmice u časopisu PNAS.

Većina vode za koju se zna da postoji na Marsu je led. Međutim, naučnici su prije dvije godine otkrili nešto što izgleda kao slano jezero ispod površine, a novija istraživanja pronašla su dodatne dokaze o jezeru i otkrila niz manjih slanih ribnjaka u blizini.

"Prisutnost slane vode je slučajna jer smanjuje tačku ledišta vode. Uzimate slanu vodu i elektrolizirate je. Naš postupak uzima vodu i dijeli je na vodik i kisik", rekao je Ramani.

Međutim, metoda predložena u novom radu pretpostavlja da su ove slane vode lako dostupne na Marsu, rekao je Michael Hecht, NASA-in glavni istražitelj za MOXIE i pridruženi direktor za upravljanje istraživanjima na Opservatoriju sijena Haystack s Tehnološkog instituta Massachusetts.

"Nije bilo nikakvih značajnih dokaza o naslagama soli u rasutom stanju, a iako ih vjerojatno ima u smrznutom obliku. Apsolutno ne očekujem da će ih se naći u obliku tekućina", rekao je Hecht.

On je kazao i da će jednog dana elektroliza vode biti važna za proizvodnju goriva na Marsu, ali ne nužno na način opisan u radu.

"Redovitog leda ... ima na Marsu i nije ga teško pronaći. Također nema razloga da se led ne otopi kako bi se dobila voda, koja se zatim može ko-elektrolizirati sa CO2 da bi se na kraju proizveli i kisik i metan za gorivo", dodao je Hecht.

Ramani je njihov istraživački projekt opisao kao "početni prepad" - njegov se tim specijalizirao za elektrolizu morske vode.

"Naišli smo na ova izvješća o naslagama slane vode na Marsu i rekli smo zašto ne", rekao je.

"Nas ne financiraju NASA ili bilo koji drugi svemirski programi, ali nadamo se da ćemo se, ako postignemo dovoljnu vuču ovim radom, u budućnosti nadati da ćemo to predložiti kao nadopunu MOXIE-u i drugim sustavima", dodao je Ramani.