Naučnici zbunjeni jer moćni teleskop James Webb 'vidi' stvari u svemiru koje tamo ne bi trebale biti

Foto: NASA / Ilustracija

Tokom proteklih nekoliko sedmica, NASA-in ultra-moćni svemirski teleskop James Webb (JWST) omogućio je čovječanstvu neke dosad neviđene poglede u najudaljenije dijelove našeg svemira.

I nimalo iznenađujuće, neka od ovih blistavih, novih opažanja pokrenula su više pitanja nego što su donijela odgovora.

Dugo su vremena, na primjer, naučnici vjerovali da su najstarije, najstarije galaksije u svemiru mali, pomalo kaotični i izobličeni sistemi. Ali, prema Washington Postu, slike snimljene JWST-om otkrile su da su te galaksije šokantno masivne, da ne spominjemo uravnotežene i dobro oblikovane - što je otkriće koje dovodi u pitanje, i vjerojatno će ih ponovo napisati, dugogodišnja shvaćanja o porijeklu našeg svemira.

Intervju | Sergej Barbarez: Ne odričem se Džeke i Pjanića, želim graditi tim i na mladim igračima

"Modeli ovo jednostavno ne predviđaju", rekao je Garth Illingworth, astronom s Kalifornijskog univerziteta u Santa Cruzu. "Kako to učiniti u svemiru tako rano? Kako formirati toliko zvijezda tako brzo?"

NASA-in teleskop snimio najdetaljnije fotografije nekog planeta izvan Sunčevog sistema

'Hubble, pomjeri se malo'

Starije slike svemira - snimljene nedavno uklonjenim svemirskim teleskopom Hubble - naizgled potvrđuju široko rasprostranjeno uvjerenje da su rane galaksije bile haotična, slučajna mjesta. Međutim, čini se da JWST pokazuje da su ti nalazi bili iluzija temeljena na Hubbleovim ograničenim mogućnostima.

"Mislili smo da je rani svemir haotično mjesto gdje postoje sve te nakupine formiranja zvijezda, a stvari su zbrkane", rekao je Dan Coe iz Naučnog instituta za svemirski teleskop, dodajući kasnije da su, prije nego što je JWST lansiran u orbitu, Hubbleovim slikama "nedostajale sve hladnije zvijezde i starije zvijezde": "Zapravo smo vidjeli samo vruće, mlade zvijezde."

Najskuplji teleskop snimio fascinantan pogled: ‘Nikada nismo vidjeli ovakav Jupiter, nevjerojatno‘

Vremeplov

Iako su ova otkrića iznenadila naučnu zajednicu, ona uopće nisu razlog za uzbunu. Veliki tehnološki napredak, u astronomiji i šire, ima dugu historiju stvaranja perioda velikih naučnih otkrića.

Upravo sada, doista se čini kao da smo u jednom od onih prijelomnih trenutaka, a današnja otkrića mogla bi postaviti temelje za buduća otkrića, čak i ako ona dođu decenijama kasnije.

I doista, ovakva otkrića znače da JWST radi upravo ono što naučnici žele da radi — otkriva nove, uzbudljive stvari o našem zapanjujućem svemiru, odgovara na stara pitanja i usput postavlja nova.