Astronomi tvrde da su našli dokaz o "ogromnom objektu" koji se skriva u orbiti iza Neptuna?!

Foto: Yale / Da li je Deveta planeta zaista tamo?

Grupa istraživača kaže da su, nakon proučavanja populacije dalekih, nestabilnih objekata koji prelaze Neptunovu orbitu, pronašli "najjači statistički dokaz dosad da Planet 9 zaista postoji" u Sunčevom sistemu?!

Inače, tzv. Deveti planet je objekt za koji mnogi tvrde da postoji u vanjskom dijelu Sunčevog sistema i pomoću kojeg bi mogle biti objašnjene neobične orbite pojedinih transneptunskih objekata koji se nalaze većinom izvan Kuiperovog pojasa.

Kada je u pitanju otkrivanje planeta, njihovo pronalaženje oko drugih zvijezda zapravo je malo lakše nego njihovo lociranje oko naše vlastite - Sunca. Astronomi mogu pratiti padove svjetlosti dok planeti prolaze pored svoje zvijezde domaćina i blokiraju svjetlost koja dopire do naših teleskopa na Zemlji ili u svemiru, što je poznato kao "tranzitna metoda"; ili promatranjem pomjeranja zvijezde uzrokovanog planetima koji kruže oko nje i povratnog učinka koji ima. Pomoću ovih metoda, i nekoliko drugih, otkrili smo hiljade egzoplaneta u posljednjih nekoliko desetljeća, dok je broj planeta u našem Sunčevom sustavu ostao na broju osam.

Nikšić pisao Dodiku i Viškoviću povodom napada u Gacku: "Sankcionišite počinitelje!"

Otkrivanje planeta oko našeg sunca temeljilo se na dvije metode: promatranje na nebu i promatranje blagih poremećaja u orbitama drugih objekata. Venera, Merkur, Saturn, Jupiter i Mars svi su pronađeni vizualnim viđenjima. Uran je 1781. otkrio astronom William Herschel nakon što je primijetio da se svijetli objekt pomaknuo u usporedbi s drugim zvijezdama u istraživanju te ga je pobliže pogledao. Neptun je otkriven kada je astronom i matematičar Urbain Le Verrier primijetio da se Uranova orbita razlikuje od orbite koju je predviđala Newtonova fizika. Shvatio je da se to može objasniti drugim planetom izvan Urana koji utječe na njegovu orbitu, te je predvidio gdje će se taj planet nalaziti.

Ali, naše otkriće planeta unutar Sunčevog sustava možda još nije gotovo; 2015., dva astronoma s Caltecha predstavila su dokaze da je šest objekata iza Neptunove orbite skupljeno zajedno na način koji sugerira da ih "koči" nešto s velikom gravitacijskom silom. Unatoč sugestijama da bi planet mogao biti posljedica statističke anomalije i pristranosti odabira, tim vjeruje da bi se objekti mogli tako kretati zbog utjecaja velikog objekta izvan Neptunove orbite.

U novom radu tim je promatrao dugoperiodične objekte koji su presijecali putanju Neptunove orbite, otkrivši da je njihova najbliža tačka orbite suncu oko 15-30 astronomskih jedinica (AJ), pri čemu je jedna AJ udaljenost između sunca i Zemlje.

Naučnici tvrde da su otkrili devetu planetu

Provodeći simulacije kako bi pokušali otkriti što najbolje objašnjava orbite ovih objekata, tim je otkrio da model koji uključuje masivni planet izvan područja Neptuna objašnjava stanje ovih objekata puno bolje nego simulacije u kojima planet 9 nije bio uključen. U model je tim uključio i druge varijable, poput galaktičke plime i gravitacijskog utjecaja zvijezda u prolazu. Iako je ovo intrigantno, analiza ne sužava izbor mjesta gdje tražiti takav planet. Srećom, možda nećemo morati predugo čekati na tom planu.

"Uzbudljivo je da će se ovdje opisana dinamika, zajedno sa svim drugim linijama dokaza za Planet 9, uskoro suočiti s rigoroznim testom s početkom rada zvjezdarnice Vera Rubin", zaključio je tim. "Ova nadolazeća faza istraživanja obećava da će pružiti kritične uvide u misterije vanjskih dosega našeg Sunčevog sistema."

Rad je objavljen na portalu arXiv i prihvaćen je za objavljivanje u The Astrophysical Journal Letters.