Na današnji dan: Prestala proizvodnja legendarnog Spačeka
Na današnji dan prije 27 godina – 27. jula 1990. – sa trake u portugalskom Mangualdeu izašao je posljednji Citroën Deux Chevaux ("dvije konjske snage").
Foto: Citroën
A sve je počelo još '30-ih godina prošlog stoljeća u vrijeme nacionalnih zanosa u Europi, kada se forsira motoriziranje širokih narodnih masa: U Italiji nastaje Fiat Topolino, a Ferdinand Porsche, na zahtjev Hitlera, predstavlja prototip Volkswagenove "bube".
Kao francuski odgovor zamišljeno je jednostavno Citroënovo vozilo koje je trebalo razvijati brzinu od 60 km/h, prevesti dva putnika, vreću krompira tešku 50 kilograma (ili balon vina), a da pri tom ne troši više od tri litra goriva na 100 kilometara.
Foto: Citroën
Napravljeno je 250 prototipova projekta TPV (tres petite voiture – vrlo malo vozilo), kada je odlučeno da se svi primjerci unište kako ne bi pali u ruke njemačkih vojnika.
Po oslobođenju Francuske Citroën je donio odluku o početku proizvodnje malo izmijenjenog TPV-a. Umjesto motora s vodenim hlađenjem, odabran je zračno hlađeni 2-cilindraš zapremine 375 kubika i snage devet "konja" koji je pomoću 4-stepenog mjenjača pokretao prednje točkove.
Foto: Citroën
Citroën 2CV predstavljen je 7. oktobra 1948. na sajmu automobila u Parizu, ali nije izazvao pretjerano oduševljenje javnosti. Satirični Le Canard enchaîné opisao je 2CV kao "konzervu za besplatni smještaj četiri sardine".
No, kupci su sjajno prihvatili novi model, a vjetrar u leđa dao je i Citroën predstavljanjem dostavne verzije 1951. godine.
Foto: Citroën
Uslijedio je slavni život automobila koji je u skoro u svakoj zemlji, pored zvaničnog, dobio je još jedan naziv: U Njemačkoj su ga zvali "patka", u Norveškoj "gvozdeni krevet", u Španiji "žaba", u bivšoj Jugoslaviji Spaček.
Zahvaljujući pogonu u slovenskom Kopru, i bivša Jugoslavija se našla među zemljama u kojima je izrađivan Citroën 2CV.
Foto: Citroën
Tokom više od četiri decenije Spaček je minimalno dizajnerski dotjerivan, čuveni 2-cilindrični bokser je narastao na 602 ccm (29 KS), a slavu legendarnog automobila nije narušila ni modernija Citroën Dyane predstavljena 1967. godine.
Završni račun pokazao je da je u periodu od 1949. do 1990. godine napravljeno 5,114.966 primjeraka, od čega 3,868 miliona 4-vratne putničke verzije, 1,246 miliona dostavnjaka i 694 primjerka raritetne Sahare s dva motora i pogonom 4x4.
Proizvodnja Spačeka je ugašena, ali kult legendarnog automobila i dalje održavaju fanatični sljedbenici i vozači "žabe", organizirani u brojnim udruženjima vlasnika, koji se često okupljaju širom svijeta, pa i na našim prostorima.
Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.