Ukoliko se BiH ne prilagodi EU, prijeti gubitak velikog broja radnih mjesta
Osim što gospodarsku zajednicu u BiH čekaju novi izazovi iduće godine, vezani prvenstveno uz uvođenje novih mehanizama nadzora na graničnim prijelazima, ono što je posebno značajno, a na što je potrebno hitno obratiti pozornost, odnosi se na uvođenje mehanizma prekograničnog oporezivanja ugljika (CBAM), a koji bi, ako BiH na vrijeme ne ispuni smjernice EU-a, mogao dovesti do snažnog udara na domaće izvozno orijentirane kompanije.
U tom slučaju BiH bi mogla izgubiti pristup europskom tržištu, što bi na godišnjoj razini dovelo do gubitaka od više stotina miliona eura, gubitka poslova, pada produktivnosti te, općenito govoreći, urušavanja životnog standarda.
EU od januara 2026. namjerava početi primjenjivati Mehanizam prekograničnog usklađivanja (cijene) ugljika (CBAM), a njime će se oporezivati uvoz proizvoda u čijoj se proizvodnji emitira ugljik. Bit je da će, ako se BiH ne prilagodi ovom sistemu, kompanije iz BiH plaćati porez u zemljama EU-a, ali će istodobno postati i manje konkurentne.
Stravična nesreća u Njemačkoj: Udovac iz BiH dobio podršku od kolega nakon gubitka supruge
O toj temi bilo je govora i na odvojenim sastancima koje su predsjednik Vanjskotrgovinske komore BiH dr. sc. Vjekoslav Vuković s potpredsjednikom Ahmetom Egrlićem, direktorom Sektora za makroekonomski sistem Slavišom Ćeranićem i šeficom Ureda predsjednika i potpredsjednika Šejlom Delić imali s predstavnicima Međunarodnog monetarnog fonda (MMF) i Svjetske trgovinske organizacije (WTO).
Predstavnici Komore su ambasadorima prezentirali aktualne pokazatelje vanjskotrgovinske razmjene Bosne i Hercegovine sa svijetom, s posebnim fokusom na trendove u robnoj razmjeni s EU-om kao najznačajnijem izvoznom tržištu za Bosnu i Hercegovinu. Prezentirajući trendove u ekonomiji i izazove za bh. gospodarstvenike, predsjednik Vuković naglasio je da je nužno uspostaviti burzu električne energije i ući u CBAM sistem.
"Komora već četiri godine intenzivno radi na podizanju svijesti o značaju ulaska BiH u CBAM sistem. Organizirali smo više od 20 konferencija, posjetili najveće industrijske zone te razgovarali s biznismenima i educirali ih kako raditi izračune. Sve aktivnosti koje smo uradili imale su za cilj da bh. proizvodi ostanu konkurentni. Ako pravodobno ne uđemo u te sustave, mi ćemo na razini godine gubiti 300 milijuna eura izvoza, a upitan je veliki broj radnih mjesta koja su vezana uz ove industrije", objasnio je Vuković.
Ulazak u sistem trgovine emisijama (EU ETS) kompanijama iz BiH omogućio bi trgovati kvotama, što bi rezultiralo punjenjem domaćih proračuna, ali bi s druge strane te iste kompanije očuvale, pa čak i unaprijedile svoju razinu konkurentnosti na europskim tržištima. Naravno, konkurentnost mogu jačati i prilagodbom propisima EU-a u sklopu napora za ulazak u jedinstveno europsko tržište, no to je pitanje koje traži politički dogovor u sklopu priprema za realizaciju Plana rasta.
I dok se traže načini što brže i učinkovitije prilagodbe navedenim propisima, treba uputiti i na određene novosti koje vozači, pa tako i oni teretnih vozila, mogu očekivati od iduće godine. Prva se odnosi na sistem ulaska/izlaska (eng.: entry/exit - EES), koji je trebao zaživjeti početkom novembra, no koji je odgođen te će se primijeniti fazni pristup kako bi se tako velika promjena uvela što bezbolnije.
Radit će se o sistemu u sklopu kojega će svi oni koji nisu državljani EU-a prilikom prvog prelaska granice trebati dati svoje biometrijske podatke, a što sa sobom otvara mogućnost pojave prometnih zastoja na prijelazima. Nadalje, tokom iduće godine trebao bi zaživjeti i dugonajavljivani ETIAS sistem koji će od državljana BiH tražiti da prije putovanja na prostor EU-a podnesu zahtjev za odobrenje putovanja i za to će morati platiti naknadu u iznosu od 7 eura, dok će dobiveno ETIAS odobrenje vrijediti tri godine ili do isteka važenja putnog dokumenta.
Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.