Step Afrika! Tijelo kao instrument
Step Afrika je prvi profesionalni ansambl koji njeguje tradiciju stepovanja u Americi. Ova grupa vrhunskih afroameričkih plesača će u srijedu 18. aprila u 20,00 nastupiti u BKC-u i time otvoriti ovogodišnji Festival Američke kulture u BiH.
Za ovu plesnu kompaniju karakteristično je da plešu uz muziku koju proizvode svojim tijelima, a sudeći po najavama, njihov nastup je veoma atraktivan za publiku. Napomena – ulaznice koštaju popularnih 5 KM, a plesači izlaze na scenu u 20.00
Brian Williams je voditelj ansambla, a u razgovoru sa njim saznajemo više o stepovanju, neobičnom plesu koji smo do sada vezali najčešće uz Freda Astaira, a koji u Americi doživljava novu renesansu.
Razgovarala: Vesna Andree Zaimović, radiosarajevo.ba
RadioSarajevo: Najprije vas molim da riješimo neke terminološke odrednice – u literaturi se spominju nazivi kao Tap Dance, Step Dance, Stepping ... Šta je od toga ono čime se vi bavite?
Williams: Mi koristimo jednu riječ da opišemo ono čime se bavimo – a to je stepping. Step Afrika je jedini profesionalni ansambl koji njeguje stepping, a radi se o plesu koji je nastao iz tradicije američkih crnaca, a razvio se među crnim studentima u američkim kampusima. Korijeni plesa sežu na početak dvadesetog stoljeća.
RadioSarajevo: Koliko u steppingu ima afričkih uticaja i na koji način se ovaj ples razvijao na tlu Amerike?
Williams: Iako se radi o tradiciji stepovanja koju su razvili studenti afroamerikanci, nama je veoma važno da njegujemo kontakte sa izvorima. Do sada smo mnogo puta vršili razmjenu sa studentima – plesačima iz Južne Afrike . Ova forma koju mi izvodimo je jedinstvena. Sve je počelo još u sedamnaestom stoljeću kada su prvi crni robovi dolazili na tlo Amerike. Sa sobom su donosili svoju fascinantnu tradiciju i kulturu. Donijeli su i svoje bubnjeve, no već u osamnaestom stoljeću robovlasnici su zabranili njihovo korištenje. Tako su plesači počeli improvizirati i tražiti načine da proizvedu ritam i izraze se koristeći samo svoje tijelo.
RadioSarajevo: Zanimljivo je kako je u razvoju steppinga došlo do miješanja različitih kultura na američkom tlu. Naime, na izražajnu formu robova utjecaj je izvršila i plesna tradicija koju su u Ameriku sa sobom donijeli Irci. Takođe, tu je i utjecaj vojnih foramcija... recite nam nešto više o tome.
Williams: Amerika se bazira na miješanoj kulturi, kao u Bosna i Hercegovina – i vi ste zemlja satkana od raznih kultura. Kada je riječ o steppingu – to je umjetnička forma koja crpi uticaje iz raznih dijelova svijeta. Mnogi afroamerikanci su učestvovali u vojnim akcijama, tako da je taj način vojnih parada i različitih postrojavanja utjecao i na formacije i linije step ansambla na sceni. Takođe, irska dijaspora donijela je svoj ples koji se postepeno kombinirao sa afroameričkim steppingom. Tu je još jedan ples koji je izvršio utjecaj na stepping - clogging, ples nastao kao kombinacije useljeničke kutlure iz Evrope i tradicionalnog Cherokee plesa.
RadioSarajevo: Kada govorimo o steppingu u drugoj polovici dvadesetog stoljeća – koliko je ovaj ples ostao forma društvenog samoodređenja afroamerikanaca, kroz stepovanje u crkvama, školama, fakultetskim bratstvima
Williams: Gledajući razvoj steppinga u Americi u posljednjih osamdesetak godina, uviđamo da ta plesna forma baš i nije bila poznata široj javnosti. Ona se njegovala u kampusima, među studentskim bratstvima. Ali zadnjih tridesetak godina stepovanje postaje prepoznatljiva forma i ima sve više sljedbenika među mladima.
RadioSarajevo: Po čemu su posebne cipele za stepping?
Williams: U ansamblu Step Afrika nam je jedino važno da imamo dobre kožne cipele, ne nužno i skupe, te drvenu podlogu za ples. Ta drvena pozornica na kojoj nastupamo pretvara se u bubanj i zato je nemoguće da plešemo bosi. Naše tijelo postaje instrument, a na našim turnejama često uspijevamo da i od publike dobijemo slično. U Americi, Madagaskaru, Vijetnamu, a nadamo se i u vašoj zemlji, publika nam se pridružuje i zajedno s nama učestvuje u performansu.
RadioSarajevo: U svojim nastupima steperi koriste i neke rekvizite koji prvenstveno imaju perkusiono djelovanje – koje?
Williams: Već sam rekao da je tijelo naš najvažniji instrument. Ali ono što ćete vidjeti i tokom naših nastupa u BiH, mi se služimo i palicama kojima se može proizvesti zvuk, a koristit ćemo i bubnjeve raznih vrsta.
RadioSarajevo: Iako kažete da svoju umjetnost ne izvodite uz podlogu muzičke matrice, ipak da li postoje vrste muzike uz koje se može stepovati?
Williams: To je važno pitanje jer mi kada smo na pozornici mi plešemo i kreiramo muziku. No kada govorimo generalno o stepovanju - ono kao plesna forma odražava i sve što se dešava u pop kulturi. Znamo šta se slušalo šezdesetih – doo wop i uz to se stepovalo. Sedamdesetih je to bio funk, a u današnje vrijeme to je hip-hop. To je veoma važno zbog veze između stepovanja i mladih ljudi. Mi na svom nastupu nećemo izvoditi hip –hop ali ćemo ga nagovijestiti.
RadioSarajevo: Na kraju, recite nekoliko riječi o Broadwayskom stepovanju – prve asocijacije su Fred Astaire, Gene Kelly, Sammy Davies. Koliko je ono što smo gledali u ranim holivudskim filmovima blizu onoga što vi danas radite?
Williams: Mi veoma volimo ikone koje ste spomenuli, ali razlika je što su oni plesali ono što se zove 'tap dance' – vrsta stepovanja u kojoj se koriste samo stopala. Mi, za razliku od njih, koristimo cijelo tijelo. Ono što mi izvodimo Hollywood je prepoznao tek krajem osamdesetih godina u filmu School Daze koji je režirao Spike Lee. Broadway je to prepoznao nešto ranije i mi kao plesna kompanija nastojimo da dospijemo na daske Broadwaya. Jednog dana...
RadioSarajevo: Hvala na razgovoru i sretno u nastavku karijere.
Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.