Ivan Ramadan: Autor animiranih filmova
Ivan Ramadan mladi je sarajevski student arhitekture i višestruko nagrađivani autor animiranih filmova. Do sada je snimio tri kratka animirana filma – Tolerantia, Čudotvorno mlijeko i Kiyamet.
Radiosarajevo.ba:
Kako je uopće došlo do toga da se počneš baviti animiranim filmom?
Ivan Ramadan: Počelo je jako davno, još kada sam bio mali. Negdje tamo
kad se rat završio, dobio sam prvi kompjuter i instalirao 3D Studio Max, program
za 3D modeliranje, i bilo mi je jako zanimljivo za igranje. Tada nije bilo ni
interneta niti sam mogao naći neka uputstva te sam morao sam početi da pravim
male testove i animacije. Malo-pomalo, naučio sam da koristim program. Glavna
stvar u svemu tome je da me niko nije tjerao da to radim te da sam to jako
zavolio. U neko doba, osjetio sam da imam nešto da kažem i da sam spreman da
ispričam neku priču. Sasvim je druga stvar nešto animirati i imati nešto za
reći, odnosno ispričati priču. Tako je 2008. nastala Tolerantia, moj prvi film.
Radiosarajevo.ba:
Crtaš li i rukom?
Ramadan: Crtam dosta i rukom. Moj drugi film, Čudotvorno mlijeko, zapravo je 2D
animacija, nacrtana rukom. To što crtam rukom je zapravo neka osnova za sve.
Uvijek startam od papira i dizajna napravljenog na njemu, pa onda to prenosim u
3D animaciju. U principu, ljudi uglavnom misle da kompjuter to sve sam uradi, a
zapravo je jako daleko od toga. Zapravo to donekle i može, ali se radi o jako
lošim animacijama. Ukoliko želite da nešto kako treba uradite, onda su principi
isti kao i za 2D animaciju. Sve je zapravo i bazirano na njoj.
Radiosarajevo.ba:
Koliko traje proces animacije jednog kratkometražnog animiranog filma?
Ramadan: Zavisi od jako puno faktora. Ja sam potpuno sam pravio
filmove i od početka do kraja sam bio zadužen za sve. Moj prvi film sam
napravio za tri mjeseca, ali sam prije toga imao velike pripreme u vidi samog
razmišljanja, bez ikakvog konkretnog rada. Za drugi film, Čudotvorno mlijeko, imao sam gotovu priču, baziranu na priči mog
oca (Hajrudin Ramadan, pisac, op. a.), što je bila velika ušteda vremena –
lakše je bilo uraditi adaptaciju već gotovog književnog djela, nego da sam
smišljam priču. Za taj film sam imao i deadline,
što je bila nekad ograničavajuća, a nekad dobra okolnost koja tjera da se
završi u nekom razumnom roku. Taj film sam uradio za mjesec i po, dok sam na
posljednjem, Kiyamet, radio dvije
godine i mislim da je ubjedljivo najbolji od mojih filmova. Meni je lično
najdraži i lična je priča, koja nikako nije mogla da se završi u nekom kraćem
vremenskom roku.
Radiosarajevo.ba: Čudotvorno mlijeko si radio po očevoj
priči, odakle potiču inspiracija i teme za druga dva filma?
Ramadan: Tolerantia je inspirisana Balkanom i
događanjima ovdje za vrijeme rata te netrpeljivosti između ljudi. Kiyamet je, opet, jedna jako lična priča
i glupo je da sada i pokušam objašnjavati šta je to. Želim da to ljudi dožive
na svoj način. Najljepša stvar sa premijere tog filma bila je što sam dobio
nekih 10-15 jako dugačkih tekstova koje su mi ljudi samoinicijativno poslali na
e-mail i objasnili šta su doživjeli i gdje su se pronašli u filmu. Možda
najveća greška koju sam napravio na premijeri je to što sam pokušao da objasnim
film u par rečenice, što je glupo zvučalo. Ja sam neko ko se izražava pokretnom
slikom, a ne riječima.
Radiosarajevo.ba: Čudotvorno mlijeko je trebalo da bude
prvi crtić u serijalu, šta se desilo sa ostatkom serijala?
Ramadan: Film je nastao u koprodukciji sa BHT-om i oni su rekli
da ćemo ga napraviti kao poseban film, a ujedno i kao pilot epizodu za buduću
seriju je trebala da se pravi za djecu. Realizovati seriju i realizovati jedan
kratki animirani film su dvije različite stvari. Trebao bi mi veliki tim ljudi
i velika finansijska sredstva, koja trenutno nemam. Taj film je bio na nekim
festivalima, uglavnom regionalnim, ali je predstavljen i na konferenciji u
Seulu, Južna Koreja, gdje su prisustvovali i producenti iz raznih TV kuća,
uglavnom iz Azije, te je bilo zainteresovanih za koprodukciju. Ne vjerujem da
se serijal može realizovati kod nas, ali eto postoji mogućnost da se nastavi.
To je malo dugoročniji projekat i ne očekujem puno te ću sigurno napraviti još
jedan kratki film u međuvremenu.
Radiosarajevo.ba:
Kakvo je bilo interesovanje domaće publike za serijal?
Ramadan: Pa, to bi trebalo da bude TV serija, a Čudotvorno mlijeko je pomalo art i
underground. Što znači, kada bi se radila serija – to bi se sve moralo
komercijalizovati i prilagoditi određenom uzrastu te bi se još mnogo stvari
moralo promijeniti. Mislim da taj film uopće nije dovoljno prikazan kao TV film
niti je uopće reklamiran tako. Ja sam ga, u svojoj privatnoj produkciji, okolo
slao i pričao o tome, što bi zapravo trebao da bude posao nekog ozbiljnijeg
producenta. Zbog toga mislim da ljudi kod nas gotovo da i nisu čuli o Čudotvornom mlijeku niti znaju da bi se
serijal trebao praviti. Ja trenutno ne želim da budem producent, budući da je
to posao za sebe te bi mi trebao neko da to uradi kako valja.
Radiosarajevo.ba:
Učestvovao si na brojnim festivalima i osvojio dosta nagrada, možeš li navesti
neke od njih?
Ramadan: Tolerantia je
bila prikazana na 35 festivala, a osvojila je sedam nagrada. Izdvojio bih Srce
Sarajeva za najbolji kratki film 2008. i nominaciju za Evropsku filmsku
akademiju, također za najbolji kratki film 2008. Čudotvorno mlijeko je prikazano na nekih 12 festivala, uglavnom
regionalnih, a osvojio sam nagradu za najbolji ekološki film na Balkanima
festivalu 2010. Kiyamet je premijerno
prikazan na ovogodišnjem SFF-u i
tek treba da krene po festivalima.
Radiosarajevo.ba:
Koje autore i animirane filmove lično preferiraš?
Ramadan: To je
zanimljivo, budući da mi inspiracija nisu samo crtani filmovi, već sve što
vidim oko sebe. Volim bilo kakvu vrstu vizuelne umjetnosti, a i ta arhitektura
koju studiram nije nešto što je daleko od ovoga. Konkretnost arhitekture mi je
i pomogla kod rada na Kiyametu. Volim
sve da pogledam – i mainstream i underground filmove. Što se crtića tiče, volim
pogledati sve, od Disneya, Pixara, itd., samo ukoliko nisu sinhronizirani.
Pored toga, uživam u kratkim filmovima, iako ne bih mogao da izdvojim nekog
konkretnog autora, jer se gotovo nikada ne radi o samo jednom čovjeku koji
pravi genijalne filmove, već se radi o jako puno mladih ljudi koji, kao i ja,
uglavnom sjede sami i prave filmove. To su filmovi koji se uglavnom mogu
vidjeti po festivalima. animiranog filma. Također, velika su mi inspiracija i
animacije za igrice, što je i očito u zadnjem filmu. Čak su me neka djeca, koja
su ga gledala, pitala što ne pravim igrice.
Radiosarajevo.ba:
Baviš li se još nekim vidom umjetnosti?
Ramadan: Pa, crtam (smijeh)… Obično sve što radim je u cilju
pravljenja filma te često pravim neke koncepte. Neki i taj koncept-art nazivaju
vidom umjetnosti.
Radiosarajevo.ba:
Kakva je budućnost animiranog filma u BiH?
Ramadan: Šta je fazon – većina ljudi koji prave bilo kakvu
animaciju rade reklame, jer su jako isplative. Tu su pare i niko neće da sjedi
dvije godine k’o idiot i pravi film od 10 minuta koji će biti prikazan na
nekoliko festivala i to je to. Ja ponekad uradim neku arhitektonsku
vizualizaciju ili reklamu, ali pokušavam da to što manje radim. Problem je što
ljudi jednostavno ne smiju da se upuste u to, jer nemaju neke velike podrške.
Postoji ta fondacija za animacije, ali to je priča za sebe. Ipak, fond postoji
iako nije baš jednostavno doći do njega. Ja se nadam da će biti bolje, a svojim
primjerom sam pokušao da nekako afirmišem ljude i pokažem im da je moguće
napraviti nešto ovako i da to nije toliki problem. Imaš kompjuter, imaš smisla
za estetiku i dizajn – možeš okupiti tim ljudi koji će ti pomoći i možeš
napraviti film. Ipak, da ima nešto puno animacije kod nas – nema. Meni kada
odem na neki film, ljudi obično govore “Ti si prvi iz Bosne kojeg sam upoznao,
a da to radi”.
Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.