Faruk Šabanović, autor prvog bh. dugometražnog animiranog filma
Faruk Šabanović u emisiji Rado slušan gost pričao je o filmu Ptice poput nas, prvom dugometražnom animiranom filmu, koji je nedavno premijerno prikazan na festivalu u Stuttgartu.
Film je nastao prema Farukovoj ideji i u njegovoj režiji. a na osnovu djela Ptice, perzijskog pjesnika Attara. Mnoga velika imena bila su uključena u rad na filmu, a između ostalog i Jerremy Irons i Peter Gabriel.
Kako je Faruk došao u kontakt s njima?
"U taj svijet došao sam s idejom koja je bila inspirisana sufijskom poezijom koju sam otkrio tih dana. Čitao sam prijevod na bosanski koji je uradio Ahmed Ananda, U toj knjizi sam otkrio fenomenalna objašnjenja nastala prije hiljadu godina za stvari koje sada doživljavamo. To je knjiga poezije, nemoguće ju je dramatizirati, tako da sam pokušao ispričati priču o putovanju kroz sedam stanja jednog čovjeka, stavivši riječi u kljunove ptica.
Izmislio sam i čitavu jednu novu priču, inspirisan tim divnim metaforama koje je napisao genijalac prije 1000 godina. Taj scenarij je zračio nekom planetarnom energijom i privukao je te ljude. Ima toliko anegdota kako uopće doći do Jerremyja Ironsa, jer sam tekst kondora pisao stalno zamišljajući njegov glas. Ne zato što je on slavan čovjek, oskarovac, već zato što sam volio njegov rad. Međutim, njegov agent uopće nije htio da pročita scenarij, to je neki anonimus iz male zemlje koji nije na nivou tog velikog umjetnika. Ali izvršna producentica mi je savjetovala da pokušam okolo: 'Ako bi ti slučajno imao načina da se desi da Jerremy slučajno nađe taj scenarij i on sam pročita i da glumi u filmu, onda imamo šanse'. Pomogla mi je Emina Ganić, njegova prijateljica, poslala mu je scenarij. Nekoliko dana kasnije Jerremy me nazvao Skypeom - prihvatio je ulogu, ali uz uvjet da dobije još jednu ulogu, da glas da i jednoj manjoj ptici. Naravno da je dobio obje uloge", prisjeća se Faruk.
Druga osoba s kojom je zamislio da će raditi na filmu bio je Peter Gabriel.
"Ovo je priča koja je inspirisana istočnjačkom mistikom a Peter kao otac World Music pokreta bio je logično rješenje. Njegova slavna saradnja sa sufijskim muzičarima je muzika koja je obilježila moj život. Bilo je apsolutno prikladno da ga pozovem u film. u vrijeme podjele svijeta na dva pola, straha od drugog, želio sam napraviti most, pričom spojiti Istok i Zapad. Međutim, do njega nije lako doći, on je super zvijezda. A istovremeno u Sarajevu se pojavila Abigaile Disney, unuka Walta Disneyja kojoj sam povjerio svoju želju. Ona mi je pomogla i nekoliko dana nakon toga opet zvoni Skype. Javim se ja, kad ono u kadru sjedi Peter. Ubrzo mi je poslao demo, a nakon petnaestak dana stigao mi je njegov mail u kojem mi je rekao da mu je žao, ali da ne može zadovoljiti rok koji je postavio moj producent, a to je mjesec dana. Bio sam očajan, čak sam predlagao da uzmemo neku već postojeću muziku iz njegovog kataloga World Music, a on je pristao da nastavimo dogovore. Otišao sam u London u njegov studio, nisam želio da ponizim producenta koji je napravio taj kiks i postavio sulude deadline, ali sam želio Petera na svaki način. On je tada zaključio: 'Ti u stvari želiš reći da možemo uživati u blagom povjetarcu od deadlinea koji prolaze pored nas.' Tako je počelo. Za potrebe filma samplovao je prave šišmiše, napravio zvukove od njihovih krila... fantastičan je osjećaj kada slušaš demo snimke i eksperimente genijalca tih proporcija. Na kraju, Peter je napravio 24 kompozicije, a jedna od njih je pjesma Every Bird, koja je vodeća u filmu. Te stihove je on napisao, a u mailu u kojem mi ih je poslao rekao je da je te riječi ustvari poklanja građanima Sarajeva, da pisao misleći na mene. To je nešto što me jako dirnulo. Mislim da će jednog dana to biti jako vrijedna stvar. veliki ljudi imaju jaku sposobnost suosjećanja."
Film će se najvjerovatnije prikazati na Sarajevo Film Festivalu, a Faruk Šabanović trenutno radi na novom filmu koji će realizirati u sklopu studija Pixar.
"Pixar animation studio je mjesto gdje bi radio Michelangello da je živ. To je mjesto koje okuplja sve najveće talente ovog svijeta u stvaranju izuzetno lijepih i kreativnih, istraživanje granica mogućeg u estetici i tehnologiji. Došao sam tamo razgovarati o novim idejama. Za mene je sve to bilo kao san, a tek nakon sastanka sam shvatio gdje sam. moj prvi kontakt s Pixarom je bio preko Petera Gabriela a komunikaciju sa mnom preuzeo je Jim Morris, predsjednik studija. Upravo on me je i ohrabrio da krenem u rad na novom filmu."
Osim ovoga, Faruk će uskoro raditi i spot za pjesmu Adija Lukovca, s kojim je radio i na spotu Explain.
"Adnan Zilić, nekadašnji član Ornamenata, završava muziku koja je ostala iza Adija Lukovca, a riječ je o pjesmi radnog naslova Red Lights. To je pjesma o kojoj smo mi pričali taj dan kada se desila nesreća. Taj dan smo cijeli proveli skupa i razgovarali o spotu za tu pjesmu. Za njega je bilo karakteristično to da je dovodio sve do krajnjih granica mogućeg. Uvijek je bio pionir. Sjećam se izjave: 'Volio bih da nisam pionir, da radim nešto što svi rade 100 hiljada puta'. Raditi nešto prvi put u sredini je jako teško, ali i jako zabavno. Nažalost, nakon tog razgovora desila se tragedija. Bliži se deset godina od tog događaja i naravno da sam odlučio nastaviti raditi na spotu za tu pjesmu. Sjećanje na Adija i njegov stav prema umjetnosti, napravit ćemo video u tehnologiji ovog vremena. To će biti video od 360 stepeni a ja ću pokušati izraziti osjećanja i misli o kojima Adi pjeva u toj pjesmi", otkrio je Faruk Šabanović prilikom svog gostovanja na Radiju Sarajevo.
Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.