Elvis Dolić: Priča o Ničijem mačku
Elvis Dolić je svestrani bh. umjetnik, porijeklom iz Zenice. Po zanimanju je prevodilac, a, kako sam kaže, zapravo se bavi pisanjem, crtanjem, sviranjem, montiranjem, režiranjem, itd.
Radiosarajevo.ba: Ima li neka grana umjetnosti
kojom se ne baviš?
Elvis Dolić: Ima. Ne plešem
(smijeh)... Stvar je u tome da je situacija na ovim prostorima bila jako
interesantna zadnjih 20 godina i nije se bilo jednostavno odlučiti samo za
jednu stvar, već se moralo svašta znati. Ja sam rođen 1974. i generacija sam
koja je odrastala uz Omladinski program Radio Sarajeva. Tada nije bilo interneta, a nije bilo ni
jednostavno doći do nekih stvari koje su nas zanimale – poput stripova, ploča i
časopisa. Tako smo se vrlo rano počeli baviti proizvodnjom, distribucijom i
produkcijom. Ja sam iz Zenice, a da bi se kod nas u gimnaziji desio neki
koncert – morali smo ga sami organizovati. Ukoliko smo htjeli neki super crtež
ili poster – morali smo ga sami nacrtati. Naravno, nisu svi to mogli. Ja sam,
srećom, otkrio da sam u stanju da nešto nacrtam, a kasnije i da nešto napišem,
prevedem... Uglavnom, sama situacija u kojoj smo odrastali nas je vodila da
budemo što kreativniji. To za moju generaciju apsolutno nije ništa posebno. Svi
u mom društvu su svirali gitare, crtali, čitali, pisali...
Radiosarajevo.ba: Možeš li izdvojiti neku
umjetnost kao primarnu?
Dolić: Pisanje mi je
najvažnije, ali isto tako mi likovna umjetnost pruža nevjerovatno zadovoljstvo.
A onda je tu i muzika. Jedna stvar vuče drugu.
Radiosarajevo.ba: Šta si sve do sada objavio?
Dolić: Do masovne pojave
interneta nisam nikada ništa objavio. Možda u školskim novinama. Radio sam kao
klinac na CD Radiju u Zenici, to je prva nezavisna radio stanica na ovim
prostorima. Imao sam emisiju gdje sam čitao neke svoje tekstove i sl. Što se
samog objavljivanja bilo kakvih mojih radova tiče, to je sve sačekalo 21.
stoljeće i pojavu interneta. Ranije nije bilo tako jednostavno i moralo se doći
na red, a sa pojavom interneta ljudi su postali sami svoji izdavači. U
principu, prvih 15 godina svog rada, ja sam se umjesto objavljivanjem – bavio
arhiviranjem svojih radova. Sve sam čuvao i tek dvije hiljade i neke sam počeo
da objavljujem svoja djela na internetu. Prvo što sam zvanično objavio je
slikovnica o Ničijem mačku. Doduše, godinu dana prije toga objavio sam Priču o Ničijem mačku za odrasle i na
engleskom za jedan kanadski underground strip edition magazin Don't touch me. U principu, ja sam tek u zadnjih godinu dana počeo da se javno eksponiram, što mi čak i nije toliko drago, ali su mi svi rekli da moram ukoliko želim živjeti ili barem preživjeti od svog kreativnog rada. Znaš kako se kaže: Ljubav za ljubav a sir za pare.
Radiosarajevo.ba: Kako je došlo do nastanka Ničijeg mačka i zašto baš 'ničiji'?
Dolić: Do mačka je došlo
preko Baštovanije. Ja sam par godina
ranije dobio zadatak da za neku TV emisiju napišem priču o najljepšim mjestima
u BiH. Tako je nastala Baštovanija. Posvećena
je djeci BiH, a u njenom centru je Tajna
džema od malina Karima Zaimovića, kao moj tribute njemu. Karim je doživio
sudbinu junaka stripa.
Od tog TV projekta na kraju nije bilo ništa, ali su mi
prijatelji izdavači rekli da je priča super, ali da je jako velik projekt i
prekomplikovan te da probam napraviti nešto jednostavnije, vezano za predrasude
i možda neke crne mačke. To je sve što su mi rekli. Sjeo sam i skontao da bih
mogao napraviti priču o Ničijem mačku, crnom mačku koji traži odgovore na
pitanje zašto ljudi imaju taj otklon ka crnim mačkama. Tako on ide kroz BiH i
traži odgovore.
Simbolika crnog mačka je već klasična, a mačke su inače vrlo
zahvalne životinje za strip, međutim, Ničiji mačak je ničiji baš zato što u ova
vremena, prokleta, je svako nečiji i svako sebi uzima za pravo da kaže za onog
drugog da je nečiji. To je i najveća trauma mog odrastanja. Kada je počeo rat,
odjednom sam saznao da sam nečiji, a ja nisam ničiji. To nas uče od malena. Od
malih nogu nas pitaju „Čiji si ti, mali?“. Postoji još jedan razlog zašto sam
to sve pisao – brat je već imao dvoje djece (sada ima i treće), a ja ne. Uvijek
sam želio da imam, ali sam mislio da su vremena teška – sve dok nisam sreo ženu
svog života i sada imamo malu bebu. Uglavnom, kada sam poželio da imam djecu, poželio sam i da im pružim još
nekog izbora. Ovih zadnjih, ratnih i poslijeratnih, godina – najviše mi
je žao djece. Želio sam da im kažem nešto drugo i nešto novo, nešto sa
čim se mogu povezati, nešto što se dešava u njihovom komšiluku a da ipak
nosi univerzalnu poruku. U mojim pričama za djecu treba da se pojave i
Bob Marley i John Lennon, a želim da budu malo drugačije i pomjerenije.
Tako je mačak počeo da živi, naravno ničiji - kao i ja.
Prije godinu i
nešto dana mačak je zvanično izašao iz štampe. Promocija je održana prošle zime
u galeriji BlackBox gdje sam ja sjedio za stolom i crtao sa djecom, a oni su to
bojili. Također, bila je i jedna promocija u galeriji 10m2, u okviru moje
izložbe Pod pritiskom. Tu sam upoznao
animatora Miodraga Manojlovića iz Banja Luke koji je kasnije napravio jedan
kratki trailer za mačka. Volio bih da mačak doživi i svoju animiranu verziju,
budući da priča o njemu tek treba da se nastavi. U Buybooku će se, 24. decembra u 12:00h,
održati i jedna novogodišnja promocija i druženje.
Radiosarajevo.ba: A tvoji stripovi?
Dolić: Jedan moj kratki
strip je Naša strašna priča, koji je
zapravo priča o rijeci Masakr na Haitiju. Samo njeno ime sugerira na strašni
masakr koji se tu desio... U stripu nešto strašno dolazi na ostrvo i prikazuju
se stanovnici kako se ponašaju iščekujući to strašno. Volim da u stripu, pored strašnog, bude malo
i smiješnog.
Zadnji strip koji sam radio i objavio ga u web varijanti je Zombi partizani. Ideja mi je došla iz zezancije, kada sam kontao kako bismo mi danas mogli naći neke superpartizane, budući da su se oni borili protiv fašizma, a zadnjih godina je baš porast fašizma... U stripu svi dozivaju partizane, jer im trebaju, a oni, kao zombiji, izlaze. Oni i nisu nešto strašni, ali to više i nisu oni stari partizani i nemaju nikakve milosti. Naši roditelji su imali narodne heroje, a naša generacija ima super heroje.
Strip na koji sam
baš ponosan je Untitled 5. To je
strip koji radim svake sedmice, a izlazi po jedna sličica za omladinski program
BH Radija 1, a zapravo je strip-najava za njihov program. Radi se o grupi djece
koji su predstavljeni tako da uvijek vire iza nečega. To je zato što današnja
bh. omladina, a i ljudi inače, više vole da vire, pogledaju nešto i prokomentarišu
sa strane, nego da to javno kažu. Likovima se u stripu vide samo oči i gornji
dio glave. Strip izlazi već dvije
godine, tako da sada već razmišljam i o nekoj publikaciji. Uopćeno mislim da bi
moj rad mogao da se klasificira u neku varijantu eksperimentalnog stripa.
Nekada su samo jedna sličica, a nekad ima više teksta nego crteža. Želja mi je
da stvaram junake koji su super i cool, ali da ih ljudi i djeca mogu smatrati
svojim, kao da ih mogu sresti ispred kuće.
Radiosarajevo.ba: Šta radiš na muzičkom planu?
Dolić: I moja muzika je
zapravo strip. Više je to neka priča, praćena muzičkom podlogom koja je, opet,
malo „stripovski“ urađena. To su sve neke muzičke skice i više volim da nisu
ušminkane, tj. ako je to bas, onda neka se baš čuje bas. Ja to zovem strip-hop (smijeh)... Naravno, kao i sve
što radim, i to je angažovano i govori o onome što se dešava danas. Video
spotovi koje sam radio za svoju muziku su animirani.
Također sam sa prijateljem snimao film u Zenici o angažovanju mladih ljudi. Snimali smo ljude dok rade na nekim zadanim temama. Imali smo dosta materijala koji nikad nismo smontirali, a siguran sam da je to bio prvi dugometražni angažovani film takve vrste o mladim ljudima u BiH. Film se dešava jedne zime u Zenici, u jednoj kući gdje su mladi ljudi organizovali urbani spektakl i neku vrstu manifestacije gdje su trebali pokazati svoju kreativnost te napraviti kampanje vezane za promociju ljudskih prava, prava životinja, itd. Ono što je zanimljivo je da su se tada upoznali ljudi iz tadašnjih Ornamenata i Gluhog doba i nastala je Dubioza kolektiv.
Radiosarajevo.ba: Možeš li izdvojiti neke svoje
bitnije izložbe?
Dolić: Meni su sve bitne
– od izložbi i radionica po obdaništima; poluprivatnih izložbi po stanovima,
podrumima i hodnicima, pa do izložbi koje sam imao u Charlama depou, 10m2, itd.
Svaka je bitna. To su trenuci kada neko želi da prikaže tvoj rad ili ti sam
želiš da to neko vidi.
Radiosarajevo.ba: Na čemu trenutno radiš?
Dolić: Ekipa sa Federalne
TV i Aleš Kurt su me pozvali kao autora-saradnika da radimo jedan serijal o
umjetnosti Vodič za autostopere kroz
umjetnost. Mačak je također ongoing projekt te u planu imam i nastavke. Imam
i previše toga u planu. Moram reći da je puno lakše biti umjetnik u Sarajevu.
Bh. kreativna industrija, kakva god da je, slila se u Sarajevo i 90% toga je
ovdje. Uvijek se priča o sarajevskoj sceni, a ona je zapravo sastavljena od
ljudi iz čitavog regiona. To je ono što
svi uvijek zaboravljaju reći. Ovdje je situacija puno bolja nego u
ostatku BiH – ukoliko imaš ideje i uložiš neki rad, to se može i isplatiti. Ja
sam čisti dokaz toga. Zadnjih 10 godina sam posvetio Zenici i objavio sam jedan
rad. Nažalost, tamo nema ozbiljnosti u pristupu svemu tome. Zadnjih godinu
dana, kako živim u Sarajevu, puno se lakše diše. Ljudi se ovdje ozbiljno bave
kreativnim radom.
Više Dolićevih radova možete pogledati na njegovom blogu.
Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.