Davor Bruketa, jedan od tvoraca Josipovićeve kampanje

Radiosarajevo.ba
Davor Bruketa, jedan od tvoraca Josipovićeve kampanje

Foto: privatni album (Facebook)

Hrvatska agencija Bruketa&Žinić OM intenzivno privlači pažnju publike i svjetske stručne javnosti, a vjerojatno je najnagrađivanija u regiji s preko 300 vrijednih međunarodnih nagrada. Agenicju su 1995. osnovali Davor Bruketa i Nikola Žinić, a danas je to zajednica od 60-tak kreativaca, komunikacijskih stručnjaka i studenata s raznih strana svijeta.

Izložba pod nazivom “Bruketa&Žinic OM: Reklame i dizajn” svojevrsna je retrospektiva radova ova agencije nastalih u proteklih petnaest godina, a bit će postavljena u Umjetničkoj galeriji BiH od 19. februara do 5.marta 2010.

Sa Davorom Bruketom razgovarali smo dan prije njegovog dolaska u Sarajevo, na otvaranje izložbe


Davor Bruketa (lijevo) i Nikola Žinić (desno)

RadioSarajevo: Vaša agencija već godinama osvaja nagrade na najvećim svjetskim festivalima – koliko vam je to pomoglo u poslu, odnosno, koliko je istinita ona advertajzerska fama da kada agenicja počne da dobija nagrade, istovremeno počinje da gubi klijente?

Bruketa: Ne znam baš, mi smo prvu godinu nakon osnivanja agencije počeli dobivati nagrade i evo nakon 15 godina od osnivanja imamo više klijenata nego ikad. Očito da iznimke potvrđuju pravilo.

RadioSarajevo: Koliko estetski i vizualni kriteriji klijenta smiju odrediti vaš posao?
Bruketa: Naš posao je da klijentu riješimo problem koji ima. Najčešće se taj problem tiče oglašavanja, ali nije nužno. Klijenti su ti koji nas plaćaju i to ne treba zaboraviti. Naš posao nije da dobijamo nagrade, nego da ljudima za njihov novac riješavamo probleme. Mislim da je tu jasno čija je zadnja. Ono što mi pokušavamo jeste da radimo najbolje što možemo na rješavanju klijentovih problema.

RadioSarajevo: Kako postižete ravnotežu između briljantnih ideja, a ne sumnjamo da ih u agenciji imate na pretek, i komunikacijske poruke koja bi bila jasna za široke narodne mase.
Bruketa: Ja mislim da je "briljantna ideja koju niko ne razumije", u stvari, glupa ideja. Najbriljantnije ideje su one koje rade, one koje prenose poruku. Tako da ja uopće ne vidim taj sukob između kreativnosti i želja klijenata, mislim da je taj sukob umjetan. Kreativci naše agencije vrlo dobro razumiju da kreativnost nije sama sebi svrha. I zato ja uopće ne pušim tu spiku „Jao ja sam genijalan, ali me niko ne razumije“. To u našem poslu ne postoji, ako te ne razumiju, znači da ne znaš svoj posao.

RadioSarajevo: Pomenuli ste epitet "glup". Zašto su reklame za deterdžente još uvijek glupe?
Bruketa: Reklame za deterdžente očito nisu glupe, jer ljudi za takve reklame daju silan novac i one se vrte na televizijama širom svijeta. Očito da te reklame, takve kakve jesu, rade svoj posao.

Ono što je glupo je da reklamu za detredžent ili za tampone vidim ja kojeg se to ne tiče. Za mene je ta reklama potpuno nerelevantna i nezanimljiva, ali one imaju publiku kojoj su namijenjene.

Ono što nam omogućava digitala je što ću u nekom idealnom svijetu vidjeti samo reklame koje mene potencijalno zanimaju, koje su relevantne za proizvode za koje bih mogao biti zainteresiran. Dakle, reklame koje su precizno targetirane.

Tada će nam reklame opet postati zanimljive, htjet ćemo ih gledati, voljet ćemo ih zato što će govoriti o stvarima koje me zanimaju.

RadioSarajevo: Tehnološki napredak o kojem govorite istovremeno omogućava da se kreativom počnu baviti amateri. Koliko to relativizira vaš posao?
Bruketa: Ja mislim da to uopće nije problem. Danas svako od nas može imati svoj privatni medij. Otvorite stranicu na Facebooku i imate svoj privatni komunikacijski kanal. Tehnološki napredak uopće nije problem u našem poslu, ali uvijek će postojati razlika između onih koji ovaj posao rade dobro i onih koji ga rade puno bolje. Na primjer, neki klinci za 15 kuna napreve video koji je tako popularan na youtube-u da im se može desiti da neka velika međunarodna kompanija od njih naruči reklamu. Mislim da je to „fuckin' fantastic“.

RadioSarajevo: Čime se u stvari bavi agencija „BruketaŽinić OM?

Bruketa: Mi se bavimo strategijom – i u tom smislu imamo ozbiljne ljude koji se bave izradom komunikacijskih strategija, brendingom, digitalnim strategijama itd. Ono što je najvažniji proizvod u našoj agenciji je plan kako nešto napraviti. Kreativa je samo pola priče. Prvo treba znati postaviti pitanje, da bi onda kreativa mogla dati dobar odgovor. Pola naše agencija se bavi pitanjima, a pola odgovorima.

RadioSarajevo: U agenciji imate i nekoliko Bosanaca – jesu li kreativni i čija je zadnja – njihova ili vaša?
Bruketa: Uvijek se dogovorimo na pola puta , ha, ha. Zaista, Mirel i Imelda (Hadžijusufović i Ramović, op.aut) rade kod nas već godinama i zaista su kreativni.

RadioSarajevo: Funky Business kao opredjeljenje, odnosno, koliko je za kreativce u vašem poslu važna atmosfera na poslu?
Bruketa: Mislim da je to ključno. Naime, naš biznis ne počiva na zgradama i strojevima, nego isključivo na ljudima koji su, manje ili više, zainteresirani da ga, bolje ili lošije, odrade. Naš posao je da se brinemo o tim ljudima i da im pokušamo dati neki prostor za rad, koncentraciju i razmišljanje. Moramo brinuti i o njihovom obrazovanju, ali i svemu ostalom što, na kraju, rezultira nekim proizvodom.

RadioSarajevo: Kako doživljavate dolazak Ive Josipovića na čelo Hrvatske?
Bruketa: Mi smo radili političku kampanju za Ivu Josipovića, kojeg vrlo dobro poznajemo. Značajno je to da imamo čovjeka koji je pošten, obrazovan i normalan, a ja se nadam da će pošten i ostati. Važno je da na čelu države ne stoji neko ko puno viče sa pozornice i maše rukama.

Recimo, Račan je bio na tom tragu, ali Josipović nema to breme prošlosti od prije 1990. On je zaista normalan, kulturan i obrazovan čovjek koji će, nadam se, odfurati zemlju u nekom drugom, boljem, smjeru koji je normalan, „dosadan“ i prosperitetan. Dok smo radili kampanju, istraživanja su pokazivala da ljudi žele normalnu i suvislu osobu te da im je dosta velikih riječi, velikih osjećaja i nevjerovatnih uzbuđenja. Ljudi su željni normalnog života. Mi smo vjerovali u istinitost tih istraživanja te smo zato i strategiju postavili na tome što Ivo Josipović zaista jeste. Nismo od njega pokušavali napraviti ono što nije, ni „sexy macan“, ni „najbolji pjevač“ , neznam šta već ne...

On je samo jedan pravnik i odličan kompozitor kojeg zanima da živi u jednoj normalnoj zemlji u kojoj vladaju neka civilizacijska pravila koja svaka normalna zemlja ima. On nema neku veliku izvršnu moć, ali ja se nadam da će se on, kao moralni autoritet, postaviti ispred nekih stvari i reći: „Dajte ljudi, to zaista nije OK“.

RadioSarajevo: Čestitamo vam na dobro urađenoj kampanji. Da li su vas zvali neki politički subjekti iz biH da radite njihove kampanje?
Bruketa: Nisu.

RadioSarajevo: Da li je uvjet da pristanete raditi na političkoj kampanji taj da se slažete sa političkom platformom klijenta?
Bruketa: Vjerojatno nikada ne bi radili političku kampanju za neku ekstremnu desnicu, ekstremnu ljevicu ili bilo kakav drugi ekstremizam. Kod vođenja političke kampanje je užasno važno koliko se slažete sa tim. To je posao koji se radi 24 sata i bitno je da se ljudi slažu sa onim što rade.


RadioSarajevo: Šta je to što nudi vaša izložba koja se otvara u sarajevskoj Umjetničkoj galeriji 19. februara?
Bruketa: Mi smo, na neki način, pokušali ilustrirati proces kojim stvari nastaju. Podijelili smo izložbu na tri dijela – gole ideje, njihovu vizualizaciju i konkretne projekte. Ti konkretni projekti prezentirani su u velikim knjigama koje će biti na stolovima – ljudi će moći sjesti i pregledati ih. Na skrinovima će se vrtiti video materijali. Na računarima će biti postavljene neke online stvari koje smo radili, gdje će se, što je posebno zanimljivo za studente, moći i intervenirati na raznim fileovima.

Ono što nam je cilj je bolje upoznati sarajevsku kreativnu scenu. Slično je bilo i u Beogradu gdje je već gostovala ova izložba – tamo smo upoznali puno različitih ljudi od kojih smo neke već uključili u naš tim. Nakon Sarajeva idemo u Ljubljanu, pa u London, pa nazad u regiju, u Zagreb. Pokušavamo upoznati što više kreativnih ljudi, koje na neki način možemo uključiti u projekte na kojima radimo. Mislimo da je na ovako malom prostoru taj prosjek kreativnosti užasno bitan. Relativno nas je malo i, kad već dijelimo zajednički jezik i sudbinu, trebali bi se i više družiti. To je veoma vrijedno, a i rezultati su na taj način bolji.

RadioSarajevo: Kome ili čemu se najviše veselite u Srajevu?
Bruketa: Prvenstveno se veselimo ekipi koju ćemo upoznati, nadam se da će doći super ljudi i da ćemo se slagati.

vesna, radiosarajevo.ba



Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.

/ Najčitanije

/ Najnovije