Belma Lizde Kurt: Gdje se izgubila ljudska kreativnost?

Radiosarajevo.ba
Belma Lizde Kurt: Gdje se izgubila ljudska kreativnost?
/ Reciklirano biće u kombinovanoj tehnici; Foto: Damir Hajdarbašić, Radiosarajevo.ba

"Bez površne zabave i napretka moderne tehnologije". Ovaj moto moći ćete čuti od polaznika i inicijatora neobične radionice ručnih radova pod zajedničkim nazivom Workshophana

Ako ste spremni da sat-dva sedmično provedete družeći se na 'starinski' način, uz razgovor, tihu muziku sa starog radija, kafu, domaće kolače i ručni rad, onda je ovo mjesto za vas.

Ideju za ovakav vid druženja i kolektivnog bijega od užurbane svakodnevice realizirala je Belma Lizde Kurt, sarajevska glumica i dizajnerica. Kroz nekoliko mjeseci postojanja, ova je ideja stekla svoje sljedbenike koji u njoj redovno pronalaze svoju dozu 'sabura'. 

Razgovarala: Vesna Andree Zaimović, radiosarajevo.ba 

"U stvaranju Workshophane pokrenulo me nekoliko stvari odjednom. Prije svega činjenica da živimo u Sarajevu, jednom malom gradu u kojem  ljudi više nemaju vremena ni za šta i ni za koga. Vodimo jedan vrlo hektičan zivot i stalno žurimo. A stranci koji žive u Sarajevu su, za razliku od nas, smireni, imaju u sebi neki zen koji smo mo izgubili. Ljudi koji dolaze iz mnogo većih gradova nego što je Sarajevo imaju tu smirenost u ophođenju prema bilo kome, a mi, koji živimo u malom gradu, u kojem se, malte ne, sve može obaviti pješice, nemamo više taj mir. 

Tako sam počela razmišljati o nama kao žrtvama tranzicije. Upali smo u potrošačku groznicu bez ikakvih razloga. A pored toga, upali smo u jednu informatičku zbrku, gdje ljudi više ne komuniciraju jedni sa drugima, već komuniciraju sa svojim gadgeitma. Koliko smo puta vidjeli scenu da ljudi sjede u kafani i ne pričaju, već svako komunicira sa svojim mobitellm. Dešava nam se manjak osnovne ljudske komunikacije", kaže Belma.   

Belma Lizde Kurt kaže kako su je tri problema svakodnevice - manjak ljudske komunikacije, potrošački mentalitet, te stalna žurba, nagnali da počne razmišljati o stvaranju svojevrsne oaze u kojoj ćemo ponovo moći u nama probuditi ljudska bića. 

Jedna od ljudskih kvaliteta koja se u međuvremenu izgubila, smatra ona, je kreativnost, sposobnost da nešto napravimo svojim rukama

"Kada idemo na rođendanske zabave, bilo djeci ili odraslima, uvijek nešto napravimo svojim rukama. Za jedan takav poklon treba puno više vremena, potrebno se smiriti, skoncentrisati, osmisliti, pronaći materijal, razmišljati o osobi kojoj pravite poklon. Ovo je pogotovo dobro za djecu, oni su apsolutno oduševljeni spoznajom da od papira ili stare majice mogu stvoriti nešto novo. To im gradi samopouzdanje i razvija maštovitost. Najlakše je uzeti novac, otići u prodavnicu i kupiti poklon, ali ovo je korisnije i ljepše za svakoga.

Današnje vrijeme toliko je postalo 'instant' da čak i napraviti domaću supu podrazumijeva određenu kreativnost, smatra Belma, koja je inspiraciju za Workshophanu našla u sličnim projektima izvan granica BiH. 

Osim Belme koja polaznike uvodi u tajne vitraža, u Workshophani su angažirani Bato Smailhodžić kao voditelj likovne radionicu i obrade gline, Ilvana Abduzaimović, majstorica za pačvork, te Ela Bogučanin Brkić koja će svakoga rado naučiti kako se prave domaći kolači.  

"Nisam htjela da idem u klasične kurseve na koji ljudi dođu da bi savladali neku tehniku. Kod nas je u fokusu osnovna potreba čovjeka da bude kreativan i da kreativno provodi vrijeme sa drugim ljudima".

Kome je namijenjena Workshophana? Belma kaže kako joj je pri osmišljavanju koncepta na prvom mjestu bila porodica, no s vremenom, projektu se pridružuju i neporodični ljudi, te veliki broj mladih. 

Gdje pronaći slobodno vrijeme?

"Roditelji više nemaju vremena, vidimo ih kako svoju djecu vuku u igraonice koje se nalaze u trgovačkim centrima, koje su same po sebi nekreativne i smještene u zatvoren prostor. Djecu od malih nogu učimo potrošačkom poimanju života. Naši polaznici u startu su shvatili poentu. Dolaze nam majke sa kćerima koje se kroz ovo mogu intenzivnije posvetiti jedna drugoj. Tu su zaljubljeni parovi koji, umjesto na kafu u grad, svoju kafu popiju ovdje. Savršen primjer je jedna gospođa koja radi u velikoj banci. Kada ulazi u naš prostor vi vidite koliko je ona opterećena brojkama. Nakon kreativnog druženja s nama, to je jedna druga osoba. Štaviše, naši nam polaznici kažui da kod kuće ne mogu postići taj nivo opuštenosti." 

Više nemamo slobodnog vremena - jedan je od najčešćih protuargumenata za ovakve i slične koncepte druženja. Belma na to kaže:

"Vrijeme prolazi... ako sebi ne nađemo slobodno vrijeme, neće nam ga niko pokloniti. Televizija i površna zabava kradu slobodne vrijeme. Ukoliko ljudi zamijene dva sata gledanja u ekran sa isto toliko ručnog rada i druženja s drugim ljudima, osjećat će se bolje", uvjerena je naša sugovornica, ali i deseci polaznika kreativnih radionica kojima je workshophana promijenila svakodnevicu.  

Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.

/ Najčitanije

/ Najnovije