Akademija likovnih umjetnosti: U službi umjetnosti i života
Prije četrdeset godina u podrumu Pedagoške akademije sa radom je počela Akademija likovnih umjetnosti. Moralo se dobro 'driblati' između centralističkih tendencija tadašnje Jugslavije da bi se realiziralo otvaranje još jedne likovne akademije, pored zagrebačke, ljubljanske i beogradske. Tadašnja bh. politička elita, na čelu sa Hamdijom Pozdercom pomogla je i podržala nastojanja bh. umjetnika i institucija je rođena. Prva generacija upisana je u školskoj 1973/74, a među osnivačima i tadašnjim predavačima bili su: Mersad Berber, Muhamed Karamehmedović, Boro Aleksić, Nada Pivac, Zdenko Grgić i Alija Kučukalić.
Povodom jubileja ove institucije, Radiosarjaevo.ba razgovara sa današnjom dekanesom ove institucije Amelom Hadžimejlić-Kečo, te profesorom Salimom Obralićem, voditeljem smjera grafike, koji je na ALU kao asistent Mersadu Berberu došao 1974. nakon završenog postdiplomskog studija u Beogradu.
Razgovarala: Vesna Andree Zaimović, Radiosarajevo.ba
Radiosarajevo.ba: Šta smatrate za najveći uspjeh Akademije u ovih
četrdeset godina?
Obralić: na početku se oko Akademije već bila okupila grupa renomiranih
bh. umjetnika – došao je i Dževad Hozo,
Milan Kolobarić, tu su bili Grgić, Kučukalić... Prednost naše akademije je
što je predavački kadar dolazio iz raznih škola – iz Beograda, Ljubljane, pa su
se ugradila najbolja iskustva. Vodile su diskusije kako zasnovati akademiju.
Založili smo se da se kroz sistematsko obrazovanje, kako teoretsko, tako i
praktično kroz upoznavanje klasične umjetnosti, kroz razvijanje sposobnosti,
student školuje i gaji njegova ličnost. Nismo pokušavali od njih odmah stvarati
umjetnike, već ih naučiti kako doći do umjetnosti, kako doći do dobre
realizacije umjetničkog djela. Taj sistem klasične akademije, no ipak dovoljno
otvorene, i do dan-danas je zadržan. Od studenta mnogo zavisi, polazi se od
njegovih individualnih sklonosti, no svako će dobiti jedno kvalitetno
obrazovanje.
Amela Hadžimejlić-Kečo (Foto: Samir Cacan, Radiosarajevo.ba)
Radiosarajevo.ba: Mnogi studenti prvih generacija nastavljali su
rad na Akademiji. Vladala je jedna posebna kreativna energija...
Obralić: Još
na Pedagoškoj akademiji okupila se jedna grupa studenata koja je zajedno sa
profesorima vršila pritisak na tadašnje političke strukture da se akademija
otvori, jer je bilo i određenih otpora. Ta nakupljena želja i naboj posebno su
bili vidljivu među prvom generacijom, a skoro svi danas predstavljaju značajne
umjetnike – Nusret Pašić, Mustafa
Skopljak, Petar Valdeg, Amra Zulfikarpašić... Odlazili su na postdiplomske
studije u druge sredine i vraćali se na Akademiju kao asistenti. Taj
kontinuitet nastavlja se do danas.
Radiosarajevo.ba: Danas je ALU koncipirana kroz šest odsjeka.
Kakve perspektive ti odsjeci nude? Pratite li studente koji diplomiraju, šta
oni mogu da rade i gdje pronalaze svoje umjetničko okruženje?
Hadžimejlić: Naši su studenti ugroženi u ovakvoj
sredini zbog toga što žive u
društvu koje ne prepoznaje i ne vrednuje profesionalizam i ozbiljan
pristup
radu. Oni su u podređenom položaju. Nažalost po društvo, trend je da
naši studenti odlaze u inostranstvo i tamo ostvaruju karijeru.
Od 1981 Akademija likovnih umjetnosti u Sarajevu djeluje u adaptiranoj zgradi bivše evangelističke crkve, koju je projektirao arhitekta Karlo Paržik.
Naši davno svršeni studenti danas su profesori na nekim od svjetskih akademija – Endi Pošković je naprimjer šef odjela za grafiku na univerzitetu u Michigenu, Danica Dakić predaje na Bauhausu na Univerzitetu u Weimaru, mnogo je još sličnih slučajeva... Važno je istaknuti da strane sredine ocjenjuju naše svršene studente kao kvalitetne, zahvlajujući edukaciji koju su dobili. Moram reći da ALU u Sarajevu nije izgubila na kvaliteti svog edukativnog procesa, bez obzira na loše uslove u kojima radimo i na ovakav odnos društva prema umjetnosti i kulturi.
Studiranje na ovoj Akademiji je među najskupljim studijima, studenti sami moraju da se brinu za boje, papir, materijal... naša akademija ima izuzetno visoke troškove kada je u pitanju sofisticirana oprema, softveri... Sve su to otežavajuće okolnosti i za nas, i za studente. No mi radimo kao da problemi ne postoje.
Radiosarajevo.ba: Splet okolnosti je htio da se ova
četrdesetogodišnjica najavi na jedan spektakularan način – otvaranjem mosta
koji vašu zgradu povezuje sa Radićevom ulicom. Najzanimljivije od svega je da
su most dizajnirali vaši studenti.
Hadžimejlić: Zanimljivo je, takođe, da su se oni prijavili na natječaj neovisno
od Akademije. Institucija nije stajala iza toga u smislu da smo ih uputili na konkurs.
Ipak, činjenica da su studenti produkt-dizajna dizajnirali most ispred svoje Akademije
govori o njihovom pozitivnom odnosu prema instituciji, o prihvaćanju tog
identiteta. Drago mi je da je tako ispalo.
Salim Obralić (Foto: Samir Cacan/Radiosarajevo.ba)
Radiosarajevo.ba: Vaši su studenti inače veoma aktivni kada je javni
prostor u pitanju – sjećamo se uspješnih akcija na uklanjanju bilborda. Tu su i
protesti protiv zatvaranja kulturnih institucija... Je li taj njihov aktivizam
sastavni dio umjetnosti?
Obralić: Apsolutno... to je život. Oni su prepoznali život, svoje
okruženje i reaguju na ono što je za njih bitno. Njihov umjetnički rad nije
samo sveden na atelje, oni su živi ljudi koji žele živjeti u zdravoj sredini,
želji da doprinesu, poboljšaju, i to je njihov kvalitet.
Među bh. velikanima likovne umjetnosti koji nikada nisu predavali na ALU je Safet Zec. On je u Sarajevu završio srednju školu, a studije u Beogradu, gdje se afirmisao u umjetničkom smislu. Pred rat je prešao u Sarajevo i Počitelj.
Radiosarajevo.ba: Rekli smo već da je većina profesorskog kadra na
Akademiji potekla upravo sa ove institucije. Ipak, koliko je važno realizirati
regionalnu saradnju, i kada je u pitanju razmjena studenata, a i gostovanja
predavača. Koliko je uopće, u ovakvim uslovima, moguće to ostvariti?
Hadžimejlić: Upravo način na koji namjeravamo obilježiti četrdeset godina ALU
je put ka boljoj saradnji. Pri tome ne mislim samo na akademije iz zemalja
bivše Jugoslavije, već i na akademije iz Bosne i Hercegovine – Trebinje, Široki
Brijeg i Banja Luka. Mi smo ih sve pozvali u goste, da učestvuju na simpoziju
koji je najavljen za 30. oktobar (utorak). Imamo dobru saradnju sa mnogim akademijama
iz inostranstva, no, recimo, do sada nismo imali nikakvih kontakata sa
akademijama iz naše zemlje i veoma nam je važno da ih ostvarimo. Mi se dobro
razumijemo u jezičkom smislu, isto je podneblje, dijelimo isti kulturni
prostor, iste nas brige more... Mislim da je ovo jedan dobar početak i možemo
svi od te saradnje imati koristi.
Radiosarajevo.ba: Postoji izvjestan broj na međunarodnom planu uspješnih konceptualnih umjetnika koji su potekli sa ove Akademije – mislim tu na Šejlu Kamerić, Nebojšu Šerića, Maju Bajević i druge. Da li se ikada razmišljalo u smislu njihovog angažiranja kao gostujućih predavača, koji bi mogli, ako ništa drugo, prenijeti iskustva rada sa inzemnim kustosima i galerijama
Hadžimejlić: Za konceptualnu umjetnost ne postoji edukacija. Ovo kako mi educiramo naše studente je podloga za kasnije bavljenje raznim vrstama likovnih umjetnosti. A kada je riječ o kustosima međunarodnog značaja – nas, na žalost, više brinu kustosi na domaćem planu. Brinu nas likovni kritičari i istoričari umjetnosti koji se ne bave svojim poslom, koji nisu u dodiru sa savremenom bosanskohercegovačkom umjetnošću. Mi živimo ovdje i ovdje djelujemo, a izaći vani nije problem, ako ste kvalitetni.
Studenti ALU svoju praksu često obavljaju u depoima Umjetničke galerije BiH gdje se uživo mogu upoznati sa originalnim likovnim djelima koja pripadaju kulturno-historijskoj baštini BiH. Dio prakse obavlja se i u Zemaljskom muzeju.
Radiosarajevo.ba: Kako, u tom smislu, teče saradnja sa Filozofskim fakultetom i odsjekom za historiju umjetnosti? Da li bi se moglo ići u smijeru stvaranja nekog zajedničkog kurikuluma?
Hadžimejlić: Odsjek historije umjetnosti na Filozofskom fakultetu djeluje od nedavno, a taj osnovni nukleus je potekao odavde, sa ove Akademije. Tek izlaze prve generacije, vidjet ćemo kako će se to razvijati. Do sada nismo imali konkretniju saradnju, što ne znači da nećemo imati.
Radiosarajevo.ba: Na sličan način među sobom se organiziraju i
studenti. Jako je lijepa njihova inicijativa da dan nakon zvanične proslave
četrdesetogodišnjice i najavljenog simpozija, oni organiziraju svoj SOS
festival dizajna. Je li to još jedan dokaz njihovog aktivizma, njihovog snažnog
identiteta?
Akademija likovnih umjetnosti od svog je osnivanja upisala je oko 2.500 studenata, od kojih je preko 1200 do sada diplomiralo. Postdiplomski studij postoji od 1983. godine i do danas je magistriralo 95 studenata.
Hadžimejlić: Njihov je festival jedna divna inicijativa i naši pedagozi dali su tome punu podršku. U našem letargičnom društvu rijetko se dešavaju inicijative mladih ljudi i zato SOS festival uživa našu punu podršku, a pedagog koji je najveća potpora studentima u ovom projektu je prof. Bojan Hadžihalilović sa Grafičkog dizajna. Festival SOS dat će poseban ton obilježavanju četrdesetogodišnjice ALU, ali se nadam da će se projekat nastaviti i sljedećih godina.
Radiosarajevo.ba: Nadamo se da će obilježavanje četrdesetogodišnjice proći uspješno. Želimo vam još mnogo lijepih jubileja i zahvaljujemo na razgovoru.
Akademijal likovnih umjetnosti u Sarajevu (Foto: Samir Cacan)
Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.