'A šta si ti, tata, radio u ratu?'
Oslobađajuća presuda Momčilu Perišiću ne znači aboliranje političkog vrha Beograda za rat i zločine u '90-im, kaže u intervjuu za Radio Slobodna Evropa profesor sarajevskog univerziteta Enver Kazaz. Iz toga se ne može izvesti zaključak da bi Slobodan Milošević takođe bio oslobođen krivice pred Haškim tribunalom.
Tribunal ne daje odgovore na pitanja ko je kriv za ratove, ko je imao kakav politički projekat. Region, dodaje Kazaz, čeka svoje šezdesetosmaše koji će postaviti pitanje, kakvo su tada postavili mladi u Njemačkoj svojim roditeljima - a šta si ti, tata, radio u ratu?
RSE: Još jedna presuda Haškog tribunala, ovoga puta oslobađajuća presuda bivšem
načelniku Generalštaba, Momčilu Perišiću, dijeli javnost u regionu. Kakav je Vaš
komentar?
Kazaz: Oslobađajuća presuda načelniku štaba
Vojske Jugoslavije, odnosno Vojske Srbije, precizno rečeno, u BiH je doživljena
kao neka vrsta i političke nepravde i neka vrsta anti-etičnosti Haškog
tribunala. Na sličan način, sjetimo se, region je reagirao na oslobađajuće
presude hrvatskim generalima. Moj stav o tome je da Haški tribunal i njegove
presude ne bi trebale utjecati na društvene vrijednosti u regionu, niti bi one
trebale utjecati na proces pomirenja i proces saradnje. Zašto to govorim? Zato
što Haški sud, kao međunarodni sud, nije sudio temeljnim uzročnicima ratnih
sukoba, dakle ideološkim naracijama koje su proizvele ratne sukobe i koje su
rezultirale zločinima. Region bi morao da izvrši društvenu denacifikaciju i
eventualnu lustraciju društvenog polja i morao bi da gradi nove vrijednosti
mira, bez obzira šta i kakve presude donosio Haški tribunala. Kad to
kažem, onda podrazumijevam, ne samo suočenje sa prošlošću, nego
podrazumijevam i viziju budućnosti, koje u regionu još nema, viziju međudržavne
pravde i međunacionalne nove pravednosti, nakon što je ratna tragedija udaljila
ove nacije i nakon što je ratna tragedija proizvela fobičnu budućnost, odnosno
budućnost međunacionalne mržnje. Haški tribunal tu ne može biti lijek. Lijek bi
morao da se nađe unutar koncepta društvenih vrijednosti u regionu.
Momčilo Perišić
RSE: Ipak, oslobađajuća presuda, na primjer Perišiću, tumači se kao dokaz
postojanja distance između tadašnje Vojske Jugoslavije i Vojske Republike
Srpske, pa sljedstveno tome se izvodi zaključak da je tadašnje vodstvo u
Beogradu oslobođeno direktne umiješanosti u ratove u Hrvatskoj i BiH. Da li je to
poruka presude ili su to tumačenja u regionu?
Kazaz: Cjelokupnu presudu nisam vidio
i vjerovatno je još uvijek niko u regiji nije vidio, ali ono što su prenijeli mediji
je otprilike ovo tumačenje. Vojska Jugoslavije, odnosno Vojska Srbije i CG
kasnije, davale su izdašnu pomoć Vojsci Republike Srpske, koja je odgovorna za
zločine, zbog kojih je ranije Perišić bio u istom tom Haškom tribunalu osuđen.
Prema tome, Tribunal povlači liniju komandne odgovornosti, odnosno direktne
Perišićeve komandne upletenosti u eventualne ratne zločine, odnosno u ratne
zločine koji su počinjeni. Kad se tako promatra presuda, onda se moramo sjetiti
da je Haški tribunal oslobodio Srbiju za odgovornost nesprečavanja genocida u
Srebrenici i ova presuda slijedi logiku te presude cjelokupnoj državi. Međutim,
ne treba izvlačiti iz presude historijske posljedice, odnosno historiografija
će nedvosmisleno utvrditi da je rat ideološki začet u nacionalističkim
krugovima u Beogradu, da je bez sumnje postojao velikosrpski projekt i da je
bez sumnje postojala direktna upletenost i političkog i vojnog vrha Srbije u
ratove u Hrvatskoj i BiH.
RSE: Ako Haški tribunal konstatuje da je
Perišić pomagao Vojsku Republike Srpske i Vojsku Srpske Krajine u sklopu
njihovih opštih ratnih napora, a ne kako bi ih usmjerio na zločine, to ne znači
da je Haški tribunal rekao da je vojni vrh, odnosno politički centar u
Beogradu, nevin u odnosu na trogodišnju opsadu Sarajeva i hiljade ubijenih u
Srebrenici ili je rekao da jeste nevin?
Kazaz: Vrlo je jednostavno izvući zaključak
da je Haški tribunal rekao da Beograd nije nevin. Ako je Beograd pomagao, ako
su politički i vojni vrh na taj način bili upleteni, onda postoji ovo
pitanje:da li su se vojne i političke elite iz Beograda distancirale od prakse
ratnih zločina? Oni su za njih morali znati i u etičkom smislu one su odgovorne
za prećutkivanje tih ratnih zločina, čak i da nisu komandno direktno upletene u
njih. Dakle, ta presuda implicira neku vrstu etičke odgovornosti u činu
pomaganja za opšte vojne ciljeve.
RSE: Da li hoćete da kažete da su bila pogrešna očekivanja od Haškog tribunala
i da je u tome problem, ili je problem u načinu na koji se u Haškom tribunalu
presuđivalo o učešćima, prevashodno, Beograda kada je u pitanju Perišić, ili
Zagreba kada su u pitanju hrvatski generali?
Kazaz: Haški tribunal je tribunal koji radi
po međunarodnim zakonima i pravnim normama. On ne mora prosuđivati historijske
uzroke i posljedice. Ne smijemo izvlačiti historiografska znanja i tumačenja iz
određenih pravnih presuda. To je meni najvažnija poruka. Uostalom, više
svjedočanstava o upletenosti političkog vrha iz Beograda u ove ratove ostavio
je Dobrica Ćosić u svojoj knjizi „Bosanski rat“ od svih mogućih presuda Haškog
tribunala. Da li je Haški tribunal pogrešno presuđivao ili nije, ostaje da se
vidi i da pravna struka, pogotovo filozofija prava, kaže svoje stavove o tome.
Ali, da smo mi iz regije očekivali pogrešno da Haški tribunal da historijsku
pravdu i historijsku istinu, da, jesmo. Radi se o tome da su svi
nacionalistički krugovi i sve političke elite željele da od Haškog tribunala
dobiju neku vrstu legitimacije. Kad tako promatramo stvari, onda vidimo da je
Haški tribunal svakoga na neki način iznevjerio i da nama opet ostaje teret
etničkog razračunavanja sa aktualnim nacionalističkim ili aktualnim
kvazi-patriotskim narativnima, koji tumače presude Haškog tribunala na taj
način.
RSE: Da li su otišli predaleko oni koji su rekli, nakon ove oslobađajuće
presude, da bi tako prošao i Slobodan Milošević? Da li to praktično znači i da
je i Slobodan Milošević aboliran?
Kazaz: Treba razlikovati vojnu od političke,
odnosno komandne, odgovornosti. Vojna, politička i komandna odgovornost su vrlo
različite. Vojna odgovornost se može odnositi na ovo o čemu sam govorio: o
etici ili etičkim pozadinama vojne upletenosti. Komandna odgovornost je
direktna nadležnost unutar vojnih formacija. Politička odgovornost uključuje u
sebe mnogo šta. Politička odgovornost podrazumijeva i moralnu pripremu,
kulturološku pripremu, ideološku pripremu za rat i ona motivira ratnike
direktno. Ne vjerujem da bi bilo moguće donositi po istim pravnim osnovama
presudu Miloševiću i presudu Perišiću. Važno je imati u vidu da direktna
komandna odgovornost podrazumijeva i mogućnost pravnog kažnjavanja zbog
nepoduzimanja određenih mjera pravovremeno za neki izvršeni zločin u sastavu
vojske. Politička odgovornost je nužno motivirajuća. Ona podrazumijeva veliku
medijsku, ideološku, kulturološku pripremu. Milošević je, bez sumnje,
inspirator zločina i bez sumnje je Perišić instrument u rukama Miloševića. Ali
ako promatramo stvari sa aspekta onoga kako je o odgovornosti i krivici govorio
Jaspers, onda moramo reći da Haški tribunal ne uračunava one krivice i
odgovornosti o kojima je govorio Jaspers – dakle moralnu, političku, ideološku,
on računa samo na pravnu odgovornost. Unutar toga, komentirati presude Haškog
tribunala, podrazumijevalo bi komentirati model izvođenja pravnih zaključaka.
Nisam siguran da bilo ko na prostoru bivše zajedničke države danas to radi na
stručan i odgovoran način. Mi uglavnom te presude čitamo politički.
Oslobođeni hrvatski generali
RSE: Da li tako tumačite i komentare da je ova presuda zapravo „bumerang
presuda“ u odnosu na oslobađanje hrvatskih generala i da zapravo Haški
tribunal, oslobađanjem sa jedne strane hrvatskih generala ,sa druge strane
srpskog generala, sa treće strane komandanta OVK na Kosovu, svima oprašta po
malo, odnosno da svima malo mnogo oprašta?
Kazaz: Reklo bi se da je to jedan od
modela političkog govora o presudama Haškog tribunala. Može se izvući takav
zaključak iz takvog ugla promatranja. Međutim, pitanje je da li je Haški
tribunal pod određenim političkim pritiskom, odnosno da li je on
instrumentaliziran i veliko je pitanje koji centar ga zapravo
instrumentalizira? Ako imamo u vidu da su SAD sebe izuzele iz međunarodnog
vojnog prava, onda možemo pretpostaviti da postoje teze instrumentalizacije
Haškog tribunala i možemo pretpostaviti sa sigurnošću da određeni centri
pogodno, direktno ili indirektno, djeluju na Haški tribunal. Međutim, moje
pitanje je na osnovu kojih argumenata možemo izvlačiti te zaključke? Ne bih se
usudio, kao neko ko se bavi naukom, da apriori donesem takve zaključke. Mi se
krećemo u hipotezama, a hipoteze vrlo često znaju voditi u velike zablude,
pogotovo u emocionalističke reakcije.
RSE: Da li mislite da ova presuda nagovještava i sudbinu tužbi protiv Beograda
pred Međunarodnim sudom pravde?
Kazaz: Vrlo je moguće da bi se sa stajališta
pravne prakse moglo tako nešto pretpostaviti i vrlo je moguće da će se događati
nešto slično i sa budućim presudama. Rekao bih da je međunarodna zajednica u
regionalne ratove bila involvirana u potpunosti. Bilo svojim nedjelovanjem,
bilo svojim pomaganjem nekim stranama, bilo svojim licemjernim političkim
instrukcijama. Sjetimo se da su SAD u jednom trenutku Miloševića proglašavale
mirotvorcem, a potom je o njemu govoreno kao o ratnom zločincu, čak ga se, može
se reći, i demoniziralo. Isto tako je važno imati u vidu da su međunarodne
institucije vrlo često podređene potrebama za proizvodnju određenih slika o
određenim narodima, prostorima i tako dalje. Ne bih smio sa sigurnošću reći da
Haški tribunal to ne radi. Šta više, slike koje sada trebaju međunarodnim
globalnim centrima moći o regiji, jesu slike da je tamo izvršen kakav takav
napredak i da je proces pomirenja počeo. Može se i reći da je međunarodnoj
zajednici, u ovom trenutku, strašno važno da izađe neuprljana iz pomirenja u
regiji i da što prije integrira, prije svega Srbiju, u svoje tijelo, kako bi
onemogućila uticaj Rusije na ovom prostoru.
RSE: To su namjere, ali sve u svemu, kako vi vidite efekte haških suđenja po
proces pomirenja? Da li ove presude više svađaju, nego što mire bivše zaraćene
strane?
Kazaz: Reklo bi se da one nisu bitno uticale
na proces pomirenja i reklo bi se da je taj proces pomirenja išao više iz
marginalnih zajednica u našim društvima i da političke elite nisu na pravi
način reagirale na inicijative koje su dolazile sa društvenih rubova i margina.
Haški tribunal nije u bitnoj mjeri donio neki veliki rezultat u pomirenju.Haški tribunal, pogotovo u zadnjim presudama, koje su dočekivane kontroverzno,nije stvorio preduvjete za neki ozbiljni proces pomirenja. Naše suočavanje sa
prošlošću je zadatak akademskih i kulturnih elita prije svega i naravno
političkih i religijskih elita koje moraju pogledati u lice i reći - da, mi smo
bili involvirani u praksu zločina, odgovornost je prije svega na nama i ta
odgovornost je pitanje etike budućnosti, odnosno profiliranja moralnog sadržaja
naših života u budućnosti.
RSE: Da li će ikada biti moguća jedna istina o ratovima u devedesetim godinama
ili će dugo svako imati svoju istinu koje će dugo razdvajati države regiona?
Kazaz: Siguran sam u to da je
historiografija jedan od diskursa koji su proizvodili ratnu atmosferu, kao što
sam siguran u to da historiografija nikada neće doći do konačne jedinstvene i
cjelovite istine o ratovima. Političke elite će uvijek težiti tome da imaju
svoju interpretaciju. Ali, upozoravam na to da interpretacija rata, i kod
političkih elita i ukupna društvena interpretacija, bice puno više
pacificirana, nego li možemo očekivati u budućnosti. To govorim zbog toga što
je to pitanje unutrašnjeg ustroja društvene moralnosti svake od zemalja. Ako
imate dovoljno svijesti o tome da jedno društvo mora imati minimum nekakve
unutrašnje etike, onda će se stalno nametati pitanje mlađih generacija koje će
postavljati starijim generacijama ono čuveno pitanje, koje je bilo
karakteristično za njemačke šezdesetosmaše - a tata, šta si TI radio u
prošlosti? Mi smo društva koja čekaju svoje šezdesetosmaše i koja čekaju
generacije koje će denacificirati ove prostore. Ja u to duboko vjerujem i
vjerujem u taj proces transgeneracijskog pamćenja i transgeneracijske moralne odgovornosti.
Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.