Naučnici u ekstazi: Otkrivena voda u atmosferi planete sličnoj zemlji

Naučnici u ekstazi: Otkrivena voda u atmosferi planete sličnoj zemlji
Twitter / Ilustracija

Naučnici su po prvi put otkrili vodu u atmosferi jednog egzoplaneta sličnog Zemlji na kojem bi se mogao razviti život kakav poznajemo, prenosi Jutarnji list, pisanje novinske agencije AFP.

Planet imena K2-18b ima masu osam puta veću od Zemljine od koje je duplo veći, a oko svoje zvijezde kruži u "nastanjivoj zoni", ni preblizu ni predaleko, u kojoj voda može postojati u tekućem obliku, stoji u radu objavljenom u znanstvenom časopisu Nature Astronomy.

"Ova planeta najbolji je kandidat za potragu za znakovima života izvan našeg Sunčevog sistema", izjavila je za AFP jedna od naučnica zaslužnih za ovo otkriće, Giovanna Tinetti, astronomkinja na Univerzitetu u Londonu.

"Ne možemo pretpostaviti da ima okeane na površini, ali postoji realna mogućnost za to", dodala je.

Od do sada otkrivenih 4.000 egzoplaneta (planeta izvan našeg Sunčevog sistema), ovo je prvi sa stjenovitom površinom i atmosferom s vodom.

Većina egzoplaneta s atmosferom su poput velikih lopti s plinovima, a oni malobrojni stjenoviti za koje su dostupne informacije nemaju atmosferu. Čak i kada bi je imali, većina tih planeta sličnih Zemlji nalazi se predaleko od svojih zvijezda da bi na njima bilo vode ili su pak preblizu pa sva voda s njih - ispari.

Otkriven još 2015. godine, uz pomoć NASA-inog svemirskog teleskopa Kepler, K2-18b jedan je od nekoliko stotina planeta koji spadaju u kategoriju 'superzemlje', planeta većih od Zemlje, ali manjih od golemih plinovitih planeta.

"Pronalazak vode na potencijalno nastanjivom planetu je nevjerojatno uzbudljiv", rekao je naučnik koji je vodio istraživanje, Angelos Tsiaras.

"K2-18b nije Zemlja 2.0. Ali, on je korak bliže odgovoru na pitanje: Je li Zemlja jedinstvena?", dodao je Tsiaras.

On i njegov tim su uz pomoć algoritama obradili podatke koje je tokom 2016. i 2017. prikupio teleskop Hubble te analizirali atmosferu planeta K2-18b.

Pronašli su nesumnjiv trag vodene pare. Koliko tačno, ostaje nejasno, ali prema kompjuterskim izračunima koncentracija je između 0.1 i 50 posto.

Za usporedbu, postotak vodene pare u Zemljinoj atmosferi varira između 0.2 iznad polova do 4 posto u tropskim krajevima. Pronašli su i dokaze o postojanju vodika i helija, a možda ima i dušika i metana, ali njihovo postojanje s trenutno dostupnim tehnologijama nije moguće potvrditi, kaže se u studiji. Daljnjim istraživanjem dobit će se podaci o količini oblaka i postotku vode u atmosferi.

"Život kakav poznajemo zasniva se na vodi", ističe Tinetti.

K2-18b se nalazi u orbiti crvenog patuljka udaljenog 110 svjetlosnih godina od Zemlje, u zviježđu lava, te je vjerojatno bombardovan puno razornijim zračenjem nego Zemlja.