Savez kolumnista | Oružana pobuna: Dodik će biti krivac ako izbije oružani konflikt!

MUP RS se suprotstavljanjem SIPA-i stavio van zakona. Sigurnosna situacija zrela za uključivanje EUFOR-a, Interpola i za nove krivične prijave!
Piše: Edin Subašić*, za portal Radiosarajevo.ba
Posljednjom "dramom" odigranom u Lukavici u srijedu uveče, Milorad Dodik i akteri u vlasti bh. entiteta Republika Srpska (RS) samo su dublje zaglibili u bezakonje i zatvorili sebi vrata za eventualni dostojanstven uzmak. Da bude jasno - jučerašnji dolazak tima inspektora Državne agencije za istrage i zaštitu (SIPA) pred Administrativni centar Vlade RS nije ni bio – pokušaj hapšenja. Suština čitave akcije ima prvenstveno pravnu dimenziju.

Dernek u Istočnom Sarajevu: Nešić proslavio izlazak iz pritvora - 'Svaka bi fukara da ubije vuka'
Postupanjem prema inspektorima SIPA-e, pripadnici MUP-a RS, a time i svi naredbodavci, počinili su najmanje dva krivična djela prema Krivičnom zakonu BiH: Oružana pobuna (Član 161) i Sprječavanje i napad na službeno lice u vršenju dužnosti (Član 241 a i b) pa je sasvim izvjesno da slijede nove krivične prijave protiv glavnih aktera događaja. Dakle, bitna nova dimenzija krimena rukovodstva RS jeste to da se MUP RS i praktično stavio van zakona!
Sistem osiguranja "snimljen"
Moglo bi se pretpostaviti da se zapravo i htjelo, bez većih posljedica, proizvesti novi osnov za pravno gonjenje Dodika & co., a što su probosanske snage i opozicija iz RS izabrali kao taktiku djelovanja prema njemu. Dakle, iako je sve izgledalo kao fingiranje akcije radi stvaranja privida da se "nešto radi", zaista se radilo o tzv. "demonstrativnom napadu" sa drugim ciljevima, a ne radi hapšenja. Dolazak SIPA-e zvanično je bio legendiran namjerom "da se Dodiku uruči nalog za privođenje".
Zabranjeno preuzimanje teksta bez pismenog odobrenja Redakcije portala Radiosarajevo.ba!
Osim nekoliko inspektora, nesumnjivo je da su situaciju nadgledali i raspoređeni operativci SIPA-e koji su utvrdili: brzinu reakcije Dodikovog obezbjeđenja, identifikaciju zaduženih jedinica MUP-a, stepen njihove koordinacije i elemente naređenja o načinu postupanja, nivou primjene ovlaštenja i sile, razinu borbene moći (oružje) i druge podatke. Ukratko, Dodikov sistem osiguranja je "snimljen" i to su dragocjeni podaci za specijalnu policijsku jedinicu koja će zaista poduzeti akciju hapšenja.

Oglasila se SIPA: 'Angažovali smo manji broj policijskih službenika da ne ugrozimo mir u BiH'
Čitava situacija zapravo nije predstavljala nikakav rizik za Dodika pa se predimenzionirana reakcija MUP-a RS, SAJ-a i Žandarmerije može smatrati Dodikovom predstavom za javnost i demonstracijom sile. Međutim, realno je više izgubio, nego dobio.
Tjeranjem inspektora SIPA-e neobavljena posla Dodik je potrošio priliku za mirni rasplet vlastitog problema, odnosno da prihvatanjem naloga za privođenje i komunikacijom sa Tužilaštvom i Sudom BiH isposluje nekakvu političko-pravosudnu nagodbu, kojoj su mnogi skloni izvan javnosti, i da eventualno politički preživi. Ovako, nakon repetiranja oružja na državne inspektore, zagovornici njegove izolacije i izbacivanja iz vlasti dodatno su ojačani u tom stavu pa je Dodik definitivno – neprihvatljiv sagovornik.
Slovo Krivičnog zakona BiH
Nakon što je iz SIPA-e u Tužilaštvo BiH poslan izvještaj o događajima u Lukavici, a u čemu je ključna rečenica da su "...pripadnici SIPA-e pokušali realizovati naredbu Suda, ali su spriječeni od strane MUP-a RS uz upućene prijetnje fizičkom silom..." jedini logičan slijed su krivične prijave. Opisana situacija uklapa se u više članova KZ BiH.
U Članu 162 (Oružana pobuna) zaprijećene su višegodišnje kazne zatvora za onog (stav 1) "Ko učestvuje u oružanoj pobuni koja je usmjerena protiv ustavnog poretka Bosne i Hercegovine ili protiv njenih najviših institucija..." i onog (2) "Ko organizuje ili bilo kako rukovodi učinjenjem krivičnog djela iz stava 1. ovog člana..."
A upravo to se juče dogodilo. S obzirom na to da su u zgradi u tom momentu bili Siniša Karan, ministar MUP-a RS i Siniša Kostrešević, direktor policije RS jasno je da su upravo oni vodili akciju, a i po funkciji su odgovorni. Na terenu su djelovali policajci PU Istočno Sarajevo na čelu s načelnikom Branimirom Šehovcem, te Žandarmerija i SAJ.
Nadalje, u Članu 241 a (Sprečavanje službenog lica u obavljanju službene radnje) te Članu 241 b (Napad na službeno lice u obavljanju poslova bezbjednosti, otkrivanju ili lišenju slobode počinilaca krivičnih djela) zaprijećene su kazne u rasponu od šest mjeseci do 10 godina i to za onoga...
"(1) Ko silom ili prijetnjom da će direktno upotrijebiti silu spriječi službeno lice u institucijama Bosne i Hercegovine u obavljanju službene radnje koju je preduzela u okviru svojih ovlašćenja ili je na isti način prisili na obavljanje službene radnje... ili...
(3) Ko krivično djelo iz ovog člana učini prema službenom licu pri obavljanju poslova bezbjednosti Bosne i Hercegovine, lišenja slobode počinilaca krivičnog djela ili čuvanja lica koje je lišeno slobode."
I u ovim odredbama preslikana je situacija iz Lukavice pa je neminovan pravni odgovor države.
Pozicije Interpola, OHR-a i EUFOR-a?
Zanimljiva je pozicija ministra Karana kojeg je Dodik javno napao na ročištu pred Sudom BiH za pogrešno savjetovanje. Nesumnjivo je da je on odgovoran za jučerašnje događaje i sve što će uslijediti, a vjerovatno je opet on savjetovao Dodika da se tako postupi. Time je Dodik, kao nadređeni svima njima, došao u poziciju da bude prvoosumnjičeni. Karan je u medijima izbacivao floskule da je "SIPA prekršila zakone RS pa će ih krivično goniti", ali kako se radi o zakonima koje je već anulirao Ustavni sud, te "argumente" niko ne uzima ozbiljno.
No, dodatne komplikacije čekaju ga u budućem ponašanju Interpola, OHR-a i EUFOR-a. Znamo da je Sud BiH uputio žalbu na odbijenicu Interpola da raspišu "crvenu potjernicu" za odbjeglom trojkom (Višković, Stevandić, Dodik), ali sada postoje ozbiljniji razlozi od ranijih da se to učini pa bi bilo logično da Sud BiH obnovi zahtjev, a da u Interpolu ažuriraju sliku situacije.

Odlukom visokog predstavnika u Bosni i Hercegovini Christiana Schmidta danas je obustavljeno budžetsko finansiranje SNSD-a i Ujedinjene Srpske koja su bila namijenja za sve nivoe vlasti. Moguće je da Schmidt iskoristi situaciju i za druge mjere npr. iz paketa "bonskih ovlaštenja"...?
Osim toga, tokom "krize" u Lukavici područje je obilazila izvidnica EUFOR-a u oklopnom vozilu. Potezanje dugih cijevi policajaca RS na inspektore državne agencije sasvim je novi element za procjenu situacije i nivoa sigurnosnog rizika od izbijanja sukoba. Danas je još sve stvar analize u analitikama OSA-e BiH, SIPA-e, EUFOR-a, policijskih agencija u Bosni te stranih agentura i to će sigurno proizvesti određene zaključke i kreirati mjere za djelovanje u novonastalim odnosima.
Put bez povratka
Milorad Dodik je ponovo podigao ljestvicu zasad mirnog konflikta, ali se eksponirao kao najrizičniji faktor u dosta napetoj situaciji. Time je odustao od svakako providne politike "mi smo za mir" i postao fokus sigurnosnog interesiranja svih faktora u državi i šire. Jedina pozitivna okolnost je da u Lukavici u srijedu nije pala mrtva glava, ali on se svakako udaljio od mogućnosti da se rehabilitira u status političkog sagovornika i partnera bilo kome.
S druge strane, probosanske snage u državnoj vlasti i opozicija iz RS sada su u još većoj obavezi da provedu odluke, naloge, potjernice i buduće pravosnažne presude protiv rušitelja ustavnog poretka države, kako zbog vlastitog opstanka, tako još više kako bi dokazali da država u koju se zaklinju postoji i efektivno.
*Autor je umirovljeni brigadir Vojne obavještajno-sigurnosne službe OS BiH, magistar politologije u oblasti međunarodnih odnosa i vojno-politički analitičar u projektima koji se bave sigurnosnim pitanjima
***
Mišljenja i stavovi objavljeni u rubrici "Ja mislim" su isključivo lični stavovi autora tekstova i moguće da ne odražavaju stavove redakcije portala Radiosarajevo.ba

Radiosarajevo.ba pratite putem aplikacije za Android | iOS i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram, kao i putem našeg Viber Chata.