„Džemal Bijedić je ubijen, Tito ništa nije znao“ Razija i Džemal Bijedić, Foto: Arhiv
„Džemal Bijedić je ubijen, Tito ništa nije znao“
17. januar 2014. u 11:42
21

Džemal Bijedić je sto posto ubijen, kaže uoči sutrašnje 37. godišnjice avionske nesreće i smrti bivšeg predsjednika Saveznog izvršnog vijeća (SIV) Socijalističke Federativne Republike Jugoslavije (SFRJ), odnosno premijera bivše Jugoslavije Bahrudin Bijedić, bivši dugogodišnji diplomata i konzul Jugoslavije u Sjedinjenim Američkim Državama (SAD) i bivši ministar unutrašnjih poslova Socijalističke Republike BiH.

Bijedić i njegova supruga Razija, te još šest putnika i članova posade, stradali su u avionskoj nesreći 18. januara 1977, kada je zvanično zbog navodno loših vremenskih uvjeta avion udario u brdo Inač, na planini Lisin, iznad Kreševa, prepolovio se i eksplodirao. Avion je bio na putu za Sarajevo iz Beograda, jer je taj dan Bijedić prisustvovao ispraćaju Josipa Broza Tita u Libiju.

Prema riječima Bijedića, u Beogradu i danas živi vazduhoplovni pukovnik Lazo Vukosavljević, nekadašnji komandant helikopterskog voda u Jasenicama kod Mostara.

''On je došao na lice mjesta, dakle, na mjesto Džemalove smrti i zatekao tamo Jovicu Stanišića, kasnijeg šefa Državne bezbjednosti Srbije Slobodana Miloševića. Gledajući u instrumente, Vukosavljević je rekao da visinomjeri i brzinomjeri nisu korektni! Tad mu je Stanišić, inače tada u činu kapetana, rekao: ''Zaveži''! To je nevjerovatno'', priča Bijedić za AA.

Pojedini savremenici i svjedoci tvrde da su izvorni nalazi u istrazi potpuno uništeni. Sumnje Bahrudina Bijedića, ali i drugih, potvrđuju donekle nalazi stručnjaka. Ekspert iz oblasti sigurnosti civilnog zrakoplovstva Edhem Taći, koji je uradio simulaciju leta Bijedićevog aviona, kaže za AA da je došao u posjed dva izvještaja o padu aviona Džemala Bijedića koji su u vrijeme pripreme zapečaćeni na 50 godina.

''Sam izvještaj, sam po sebi, je kontradiktoran u dijelu analize i zaključaka. Kad je u pitanju zaključak do kojeg sam došao analizom, ustanovilo se ustvari niz nepravilnosti u smislu rada avijacijskih instrumenata, odnosno njihovih pronađenih ostataka. Na pokazivačima visine koji su bili ugrađeni na zrakoplovu u trenutku udara u zemlju kazaljke su ostale zaglavljene na vrijednostima koje odstupaju od dozvoljenih za koordinate mjesta udara, kao i uvjete na mjestu udara. Pored odstupanja visinomjera, ustanovljeno je odstupanje u brzinomjeru od 131 čvora! Prvi brzinomjer je bio zakucan na 154 čvora, a drugi na 125 čvorova...'', govori Taći iznoseći i brojne stručne argumente.

Prema njemu, eventualnu novu istragu u pogledu odstupanja visinomjera i brzinomjera treba voditi u pravcu provođenja ''dodatnih vještačenja sistema koji očito nije bio ispravan u vrijeme nesreće'': ''Okolnosti na osnovu kojih možemo doći do određenih zaključaka da se eventualno radilo o nekim nepravilnostima koje ukazuju na moguću sabotažu, jesu nedostaci izvještaja u tehničko-tehnološkom smislu. Nedostaje, recimo, knjižica o održavanju. Nije uopće elaborirana u izvještaju koji se određivao od strane tada veoma iskusnih istražitelja. Izvještaj su potpisali vrlo značajna vremena tog vremena u ovoj oblasti, pa je navedeno neuobičajeno'', dodaje Taći.

''Nedostaju dijelovi izvještaja koji elaboriraju oblast predtehničkog i predpoletnog pregleda aviona, poput problema da li je avion bio prskan specijalnim sredstvom protiv zaleđivanja, instalacija... Ne postoji objašnjenje ni zašto je predsjednik vlade letio s piste koja je bila zaleđena iz Batajnice, a nije letio sa Surčinskog dijela. Ne znamo da li je taj avion uopće bio garažiran ili je bio vani. Ako je bio vani, morao je biti prskan određenim specijalnim sredstvom protiv zaleđivanje''.

Nadalje, Taći kaže da postoje vrlo velike sumnje u zvaničnu verziju smrti Bijedića te da bi ''u ozbiljnim državama došlo do pokretanja nove istrage'' koja bi jasno utvrdila šta se desilo s tim letom i zašto su visinomjer i brzinomjeri,  koji služe pilotu za orijentaciju, u to vrijeme bili neispravni. Čudno mu je zašto se nakon ovakvih saznanja na eventualnom otvaranju nove istrage više ne angažira i porodica Bijedić.

Zanimljivo je, podvlači sugovornik novinara AA, da je Savezni sekretarijat unutrašnjih poslova u to vrijeme imao laboranta koji vrlo hrabro došao do zaključka da su ustvari visinomjeri pokazivali netačne podatke i da nisu bili ispravni. ''On je to elaborirao s jednom izjavom, ali kasnije u zaključku osoba koja je potpisivala zaključak da se izvještaj zapečati na 50 godina zaključuje tek jednom rečenicom da su visinomjeri i brzinomjeri ustvari bili ispravni! To otvara u najmanju ruku dovoljno prostora da sumnjamo u ispravnost izvještaja i u samo elaboriranje cijelog leta'', ocijenio je Taći.

''Obzirom na sadržinu izvještaja, ne može se sa tačnošću tvrditi da li je izvršena sabotaža u smislu podmetanja nekih improviziranih eksplozivnih naprava ili da se desila sabotaža na motorima. Ovdje se stiče dojam da neke stvari koje su se dešavale tokom leta nisu jasno elaborirane u izvještaju, a razlike u pokazivanju visinomjera i brzrinomjera pokazuje određenu vrstu sabotaže koja je mogla biti napravljena. Izvještaj u početnom dijelu ne odgovara izvještaju koji se nalazi u zaključku istog izvještaju. Postoje velike sumnje'', rekao je Taći, pitajući se zašto je let bio tako loše organiziran kada se radi o VIP ličnosti, dakle, premijeru države, te otkriva da je na kontrolnom tornju Aerodroma Sarajevo u to vrijeme radilo lice koje nije imalo dozvolu, što sve zajedno nameće broja pitanja.

Bahrudin Bijedić iz ovih i brojnih drugih činjenica vezanih za smrt njegovog amidžića (brata od strica, stričevića) i njegove supruge izvlači konstataciju kako ''nema nikakve dileme da se desilo ubistvo Džemala Bijedića'', ubistvo predsjednika jugoslovenske vlade i ''Titovog nasljednika u pripremi''.  Posljednji put se sa Džemalom sastao tri mjeseca prije njegove smrti u vikendici u Trnovu pokraj Sarajeva. Govorio mu je na uho: ''Bahrice, puno znam, ubit će me''.

''Govorio je da je Tito izoliran, da je blokiran od stane njegove supruge Jovanke, da se do njega ne može doći. Govorio mu je o vrhovima Jugoslovenske narodne armije (JNA)...'', rekao je on i nastavio: ''Smatram da su to izvršili general Nikola Ljubičić, Petar Gračanin, načelnik Generalštaba JNA i bivši predsjednik Predsjedništva SFRJ Petar Gračanin i Blagoje Adžić, general rodom iz Gacka. To su egzekutori Džemala Bijedića! Nemam ja nikakvih dilema.''

Na pitanje zašto je tako siguran u svoje tvrdnje, te koji su bili motivi zbog kojih bi premijer Jugoslavije bio ubijen tako brutalno, Bahrudin Bijedić podsjeća: ''Džemal je bio velika integraciona snaga Jugoslavije. Bio je jako popularan u masama. Bojali su se da ne bi bio u konkurenciji za Titovog nasljednika. Osim toga, već tada su stvarali atmosferu za tzv. veliku Srbiju i za ono što će da uslijedi poslije. Jer, pazite upravo je general Ljubičić kasnije instalirao Miloševića! Džemal je bio suho zlato. Bio je Bošnjak, musliman, Jugosloven... Sve je u njemu bilo. Ljudina, radnik, dobar student, izuzetno drag i pošten čovjek, hrabar, jer se nije bojao''.

Osvrćući se na činjenicu da je ''Tito bio blokiran od svoje supruge Jovanke, kao i ocjene Jovanke Broz koja je gotovo ismijavala Bijedića i u svojoj posljednjoj ispovijesti uoči smrti, a aludirajući na značenje njegovog prezimena u smislu ''kakvo je Jugoslavija rukovodstvo imala'', Bahrudin Bijedić je iznio smjele ocjene.

''To je tako podla i bezobrazna izjava, da je sram bude... Ona je u više navrata rekla da je bila neka vlada gdje je premijer bio Bijedić, potpredsjednik i ministar finansija Sirotković, a ministar vanjskih poslova Tepavac.... A Jakov Sirotković je, recimo, bio predsjednik Jugoslovenske akademije nauka (JAN) i redovni profesor univerziteta. Ona je skrenula pažnju na druga pitanja. Očito, nije bila spremna da kaže istinu. Iz tog se zaključuje da je ona znala istinu o Džemalu. (...) Tito nije, a ona da'', rekao je Bahrudin Bijedić, podsjećajući javnost da je Džemal Bijedić bio u komisijama koje su ispitivale ''Jovankin slučaj''.

Radiosarajevo.ba

comments powered by Disqus

U različitim nivoima vlasti većinom će koalirati:

SDA I DF
DF i SBB
SDA I SBB
Ništa od navedenog
Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 168556 [title] => 'Da svi budu malo više Bosanci': Na današnji dan umro je Alija Izetbegović [image] => /upload/images/HARD_BIH_2013/Alija_Izetbegovic_627_344.jpg [popularity_level] => 4061 ) [1] => stdClass Object ( [id] => 168568 [title] => Unuka Alije Izetbegovića: 'U kući je bio običan dedo i skroman čovjek' [image] => /upload/images/Metromahala_RAZNO%202013/Emina_Berberovic_AA_1.jpg [popularity_level] => 3766 ) [2] => stdClass Object ( [id] => 168581 [title] => FOTO: Veliki broj ljudi odao počast Aliji Izetbegoviću [image] => /upload/images/HARD_BIH_2013/INSTITUCIJE/Izet_15.jpg [popularity_level] => 1184 ) [3] => stdClass Object ( [id] => 168461 [title] => Hatidža Mehmedović: Umjesto da grade povjerenje, oni grade krstove [image] => /upload/images/HARD_BIH_2013/krst_kod_srebrenice.jpg [popularity_level] => 592 ) )